‘Kunst inclusief’ Programma van Eisen Het belang van Anders ‘Kunst inclusief’ Programma van Eisen Het belang van Anders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Centrale werkwinkel D:
Hoe ontstond dit initiatief ?
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Ouders en Kinderen Centraal
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Participatie en een Klantenraad
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Begeleidingsplannen GGZ
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Samen werken aan een gezonde regio!
Deel anders, mijn organisatie
Hoe krijg je het op gang?.
Burgerinitiatieven.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Actief burgerschap in en door sport
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Titel van de presentatie Participatie = meedoen! Lieke van der Heijden, projectleider RIBW Actief.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Naar een stad waarin iedereen meedoet
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

‘Kunst inclusief’ Programma van Eisen Het belang van Anders ‘Kunst inclusief’ Programma van Eisen Het belang van Anders

Uitgangspunten leerconcept OWP n Inclusief leren (dagelijkse praktijk, samenleving en trends) n Georganiseerde leerondersteuning ontwikkelen gericht op: * vak- en talentontwikkeling * persoonlijke vorming * doorstroom mogelijkheden. n Aansluiten bij landelijke ontwikkelingen m.b.t. sociale activering van burgers met beperkingen n Werken aan ‘andere’ beeldvorming.

Doel plan van eisen 1. Vasstellen uitgangspunten beoogde vernieuwing 2. Perspectieven in gang zetten voor duurzame kunstontwikkeling van mensen met beperkingen. 3. Voorwaarden creeren om participatie in de samenleving van mensen met beperkingen en kunstzinnige talenten te bevorderen. 4. Aansluiten bij VN-verdrag (2006) + inclusiefbeleid

Tijd en ruimte in OWP voor n Denken n Doen n Experimenteren n implementeren

n Haalbare doelen + resultaten n Aanbevelingen krijgen plek in eindrapportage n Voor duurzame ontwikkeling en inbedding is meer tijd en geld nodig. Korte periode

Functie OWP n Ontwerpen en ontwikkelen Inclusieve kunstmogelijkheden voor mensen met verstandelijke en psychiatrische beperkingen. n Ontwikkelen van nieuwe theorievorming die voortkomt uit onderzoeksbevindingen n Creatief vertalen van nieuwe theorievorming naar concrete (onderwijs)producten n Uitbreiding competenties Kunstbegeleiders en deelnemers

Deelnemers OWP n Vaste groep continueert ontwikkelproces n 6-8 leden; professionals en (student) onderzoekers n Vrijwilligers, talentvolle mensen met beperkingen en/of belangenbehartigers

OWP bijeenkomsten n Minimaal vijf (twee uur of langer) n Tussendoor werken aan praktische onderzoeksopdrachten n Collectieve OWP-bijeenkomsten voor afstemming en verbindinding. * interactie over opbrengsten * Presentaties in de vorm van workshops mini- theorien, inzichten, onderzoeks- methoden en technieken.

Taken en rol Facilitators  Voorwaardenscheppend in leren en ontwikkelen  Organiseren van collectieve bijeenkomsten  Bundelen van opbrengsten  Situaties creëren waarin leervermogen van deelnemes wordt aangsproken. (Dialoog, betekenisgeving, empoweren, leerruimte, ervaringsdeskundkigheid.)  Zoeken naar onderlinge afstemming  Werken vanuit resultaatgebieden.  Terugkoppeling proces en opbrengsten naar regie en stuurgroep

Resultaten landelijke enquete

Soortgelijke verdeling van doelgroep

Op eigen initiatief In figuur 2.1 is zichtbaar dat de

Via PGB-er (zorg)instelling 64 respondenten zijn van mening dat bij hun Atelier deeln

Belangrijkste doel CvK

Belangrijkste doel Ateliers

Financiering activiteiten

Aanbevelingen vooronderzoek n Kansen voor OWP’s in vinden van meer uitwisseling (beleid, commitment, regionale platformen met verbinding tussen kunst, zorg en onderwijs) n Rol voor landelijke organisaties in aanmoedigen van initiatieven, adviseren van financiering en beleid en uitrollen van netwerken n Mogelijkheden rol+inzet vrijwilligers onderzoeken n Uitzoeken wat deelnemers en docenten nodig hebben en waar dit mee te maken heeft. * beg. + werkw. wens- en behoeften bepaling * initieren van leerprocessen en georganiseerde leerondersteuning

Aanbevelingen vooronderzoek n Procesgestuurd en en resultaatgericht werken n Onderzoek naar hoe prof deelnemers als actor kunnen zien en empoweren n Werken aan ‘andere beeldvorming’ n Impliciete kennis uit de OWP’s expliciteren en overdraagbaar maken n Ontwikkelen van reflexieve competente professionals die persoonsgericht begeleiden en erop uit zijn verbindingen te maken met deelnemers en weg naar artistieke participatie

Aanbevelingen vooronderzoek n Beleidsaanbevelingen door stuurgroep naar rijks en gemeenteoverheden gericht op inclusief kunstbeleid en participatie n In- door en uitstroom verbeteren n Toegankelijkheid vergroten door actief naar buiten te treden n Sensitizing concepts operationaliseren en gebruiken in vervolgonderzoek

Schematische inbedding OWP 3 onderzoeken verbinden Stuurgroep Regiegroep Artistieke participatie OWP Nijmegen werkplek -leren OWP A’foort/ Utrecht In-door en uitstroom OWP Den Haag Beeldvorming en identiteits- ontwikkeling Collectief OWP OWP’s

Kenmerken  Expliciteren van bestaande en nieuwe leerweg voor competentie-ontwikkeling  Competentie-eisen kunstvak in beeld  Leerarragementen deelnemers: Leerondersteuning, krachtige leer- omgeving, persoonlijk leerplanportfolio  Leerweg professionals  Vernieuwende leervormen Leefinfrastructuur OWP 1 Werkplekleren

Kenmerken  Expliciteren van bestaande en nieuwe leerweg voor beeldvorming en identiteitsontwikkeling  Actorschap en Artistieke participatie bevorderen  Relationeel empowerment  Creatief proces – Creatief product  Reflexieve, ondersteunende professionals  Belangenbehartiging Leerinfrastructuur OWP 2 Beeldvorming

Kenmerken  Expliciteren van de bestaande en nieuwe leerweg voor in-, door- en uitstroom  Duurzaam en ma-verantwoord leren en werken binnen zorgateliers en CvK  Care bij Kunstontwikkeling  (Door)leerllijnen kunstontwikkeling ontwerpen t.b.v. in- door- en uitstroom Leerinfrastructuur OWP 3 In-door- en uitstroom

n OWP 1: Welke leerondersteuning draagt bij aan (leer)competentieontwikkeling van deelnemers? n OWP 2:Hoe kunnen professionals actorschap en artistieke participatie bij deelnemers met beperkingen bevorderen? n OWP 3: Welke (door)leerlijnen maken het mogelijk dat deelnemers met beperkingen gebruik kunnen maken van in-, door-, en uitstroommogelijkheden? Onderzoeksvragen OWP’s

Kennisbehoefen professionals n Welke kennis hebben prof? n Welke kennis had hen beter op weg geholpen? n Welke kennis hebben zij die voor andere projecten interessant is? n Vragen worden onderzocht vanuit indicatoren deelnemers als keuzevrijheid, participatie, creativiteit n Vragen worden onderzocht vanuit wensen prof. Welk typen kennisfaciliteiten hebben prof nodig waarmee kennisinfrastructuren ontwikkeld kunnen worden

FaseringTijdspad (bij benadering Activiteit 1.InitiatiefaseOktober 2009Ontwikkelen PvA 2. DefinitiefaseNovember 2009PvA gereed 3. OntwerpfaseDecember-januari 2010Onderzoeksdesign gereed 4. VoorbereidingsfaseFebruari 2010Op de werkplekken aan de slag 5. RealisatiefaseJuni 2010Concretisering conclusies en bevindingen 6. EvaluatiefaseJuli 2010Evaluatie projectresultaten Format plan van aanpak

Resultaatverwachting 1. Tussenrapportage Kunst Inclusief 2. Eindrapportage Kunst Inclusief 3. OWP’s ontwikkelen creatief inspirerend materiaal i.v.v. leerproducten voor Ateliers, Centra en onderwijs 4. Tweede landelijke studiedag 5. Verantwoording aan Raak Publiek