Herontwerp PDG-opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Werkveldtraining 26 september 2013
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Welkom op de Ouderavond klas 4
De weg naar het voortgezet onderwijs
V1 stage - Blok 4.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
8 november 2012.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Sectorwerkstuk Den Bosch
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Workshop Open Leercentrum
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Een project van de Korengroep
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Van, voor én door het onderwijs.
Kiezen voor een vervolgopleiding
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Het mes snijdt aan twee kanten
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
SECTORPLAN Bijeenkomst OTIB 29 januari 2015 OTIB /MZ/SMU.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Rollen binnen het werkplekleren
Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
KNVB Opleidingen.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Daphne Keller 29 augustus 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
De start van werkplekleren 2a
Transcript van de presentatie:

Herontwerp PDG-opleiding Woensdag 4 juni 2014 Bijeenkomst met ROC’s en Vakscholen

Doelen van de bijeenkomst Presenteren van de inhoud en opbouw van de opleiding Presenteren van de urenverdeling in het cursorische deel en het werkplekleren

leerjaar 1 Intakeprocedure – september 2014 14 bijeenkomsten van een hele dag - oktober 2014 t/m juni 2015 Begeleide intervisie 1 lesbezoek door opleider samen met coach 5 lesbezoeken door coach Regelmatig contact tussen cursist en coach 2 voortgangsgesprekken met opleider en coach - februari en juni Kwalificerend assessment: prestatie A (begeleidingsgesprek) in juni 2015

leerjaar 2 8 bijeenkomsten: 4 hele en 4 halve dagen - september 2015 t/m februari 2016 Facultatief: lesbezoeken door coach Kwalificerend assessment: prestatie B (onderzoek) in november 2015 Kwalificerend assessment: prestatie C (beoordeling les) en prestatie D (reflectie op eigen handelen) in maart 2016

Uitgangspunten curriculum 7 docentcompetenties Indicatoren op 3 niveaus: startend - half gevorderd – startbekwaam De 3 niveaus worden gebruikt in het ontwikkelingsgerichte deel; in het kwalificerende deel moet startbekwaamheid aangetoond worden

volledige, realistische beroepssituaties 4 kerntaken opgedeeld in complexiteitsniveaus

4 kerntaken De docent draagt zorg voor een contextrijke leeromgeving De docent als begeleider De docent in samenwerking met de beroepspraktijk De docent als professional

Transfer naar de praktijk toepassings-opdrachten kernopgaven keuzetaken kerntaak

Kwalificerend assessment 4 kerntaken  4 prestaties: begeleidend gesprek onderzoek over een aspect van leren in samenwerking met de beroepspraktijk het voorbereiden en uitvoeren van een les reflectie op eigen handelen als professional

Toelating & intake inschrijving intakegesprek Geschiktheidsverklaring van het ROC een verklaring waaruit blijkt dat de kandidaat-cursist voor 0,4 fte aan docenttaken verricht gedurende de looptijd van de opleiding, waarvan hij minstens 8 uur per week lessen verzorgt intakegesprek

Wat verwachten we van het ROC? stelt een geschiktheidsverklaring op biedt de cursist studiefaciliteiten zorgt dat de cursist een vaste dag per week is uitgeroosterd biedt de cursist ruimte en gelegenheid om de opdrachten uit de opleiding uit te kunnen voeren Een opgeleide coach die de cursist begeleidt en daarvoor minimaal 2 uur per week gefaciliteerd wordt begeleide intervisiebijeenkomsten een opgeleide veldassessor

Wat zijn de taken van de coach is aanwezig bij de start van de opleiding neemt deel aan 2 coachbijeenkomsten heeft wekelijks contact met de cursist over de voortgang monitort het werkplekleren, bespreekt zonodig toepassingsopdrachten en keuzetaken legt 6x lesbezoeken af, waarvan 1 samen met de opleider voert 2 voortgangsgesprekken met de cursist begeleidt de intervisie-bijeenkomsten voor startende docenten in de eigen school.

Studiebelasting 60 ECT’s: 60x 28 uur = 1.680 uur 54 effectieve weken verdeeld over 1,5 jaar: per week 31 uur 840 uur opleidingsdeel 840 uur werkplekleren

Prijs De opleiding kost € 6.250,- per deelnemer voor de groep open inschrijving. Daar staat een subsidie voor zij-instromers tegenover van € 20.000,-.

Aan de slag wat spreekt je aan? wat doet je nog twijfelen? wat mis je? welke suggestie wil je meegeven?

Contactpersoon: Frouke Visser E fvisser@cna.uva.nl