Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Informatieavond 22 april 2013
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Iedereen gelijke kansen op school
Gedragsproblemen
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Verantwoordelijke Leni.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Mia Douterlungne administrateur-generaal
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Samenwerken in burgerschap
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
1zorg-route.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gelijke kansen op school: het kan!
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Hindoescholen nader beschouwd
Lokaal overlegplatform
Presentatie Rode Bosbes
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Sint-Jozefsinstituut
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Sint-Jozefsinstituut
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele

Hoe recent is zorg? Zorg – Zorgcoördinatie – Zorgbeleid Aandacht voor zorgleerlingen – geïntegreerd deel van het beleid van een school

Werken aan zorgverbreding – oog hebben voor alle leerlingen Staat voor Werken aan de kwaliteitsverbetering van de school

Vlaams Parlement (2002) ‘Essentieel voor kwaliteitsvol onderwijs is het pedagogisch handelen af te stemmen op de diversiteit van de groep en de eigenheid van de kinderen.’

Gelijke Onderwijskansendecreet: 1. Optimale leer –en ontwikkelingskansen van alle leerlingen 2. Uitsluiting, segregatie en discriminatie vermijden 3. Sociale cohesie bevorderen

Drie delen in GOK – decreet: - recht op inschrijving - lokaal overleg (commissie leerlingenrechten) - geïntegreerd ondersteuningsaanbod (NT2; ICO; CEGO)

Zorgleerlingen – alle leerlingen WSNS Inclusief Onderwijs: opvangcapaciteit vergroten

Samenwerkingsverbanden - regulier - buitengewoon onderwijs

Zorgverbreding: - maatregelen en activiteiten - school –en groepsniveau - intensieve zorg - alle leerlingen - extra aandacht leerlingen specifieke pedag. didact. noden - binnen de school te bepalen tijd om doelen te bereiken

Adaptief onderwijs: Kinderen verschillende opvoedingsvragen

Adaptief onderwijs en de valkuil van het ‘kindvolgend onderwijs’ Sociaal en Cultureel Planbureau Nederland: Minderhedenrapport 2001 ‘Vooral kansarme leerlingen de dupe van het kindvolgend ontplooiingsmodel’

Interactief onderwijs: uitdagend onderwijs Interactieve omgeving: pedagogisch klimaat en onderwijsleersituatie Samen: een krachtige leeromgeving

Borkhorst: interactief onderwijs: Niet enkel: rekening houden met… Maar ook: oog voor het ontwikkelingsgerichte, de doelen, de actieve participatie,…

Basis: veilige omgeving met - wederzijds respect, - vertrouwen en geloven in leerlingen,…

nNed: Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek: Dr. P. Jungbluth (senior-onderzoeker Universiteit Nijmegen): ‘De Ongelijke basisschool’ ‘…dat leerkrachten vooral bij kansarme leerlingen het niveau van het onderwijsaanbod sterk laten zakken en zo de feitelijke ongelijkheid in presentaties bevorderen’

‘Kinderen meteen actieve en gemotiveerde leerhouding’ competentie – zelfstandigheid – positief zelfbeeld klassenmanagement – instructie - relatie

Kwaliteitsconcept: O D’s en E T’s brede vorming, actief leren, leef –en belevingswereld van kinderen, gelijke kansen creëren

Zorgcoördinator (intern begeleider) – belangrijk participant in het zorgbeleid Beleid – SWP - schoolcultuur

Decreet basisonderwijs art. 47 met betrekking tot het SWP: ‘de voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn, inclusief de samenwerkingsverbanden met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs’

Het GOK-decreet: beleid met repercussies op drie terreinen: - de zorg op het niveau van de school en de scholengemeenschap; - het ondersteunen van leraren; - leerlingen begeleiden

Functieomschrijving en afbakening van het takenpakket binnen de concrete school;

Samenwerken met GOK-leraren, taakleraren, directie, externe begeleiders,… Samenwerken met en ondersteunen van de groepsleraren - collegiale coaching

VLOR: jaarverslag 2002 – 2003: ‘De raad beschouwt het zorgbeleid in de eerste plaats als een onderwijsopdracht’ en verder ‘Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, zullen de verantwoordelijke(-n) voor de zorgcoördinatie en de groepsleraar hun deskundigheid samenleggen’

Verantwoordelijken voor het ‘zorgbeleid’: Hooggemotiveerde collega’s met een complex takenpakket Kartrekkers van de vernieuwingen rond zorg op school  Jean Pierre Verhaeghe – Meer gelijke kansen dankzij zorg?