De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Agenda 20:00u – 20:05u Het verslag van de vorige AV 20:05u – 21:00u Het nieuwe inschrijvingsrecht Toelichting door Kathleen Helsen, volksvertegenwoordiger in het Vlaams parlement en één van de indieners van het voorstel van decreet Vragenronde 21:00u – 21:15u Pauze 21:15u – 21:30u De voorstellen van de niveau overstijgende stuurgroep i.v.m. het inschrijvingsdecreet 21:30u – 21:40u Het beleidsplan 2012/13 – motie – huishoudelijk reglement 21:40u – 21:50u De opvang van anderstalige nieuwkomers in het basis en secundair onderwijs in 2011/12

2 Decreet betreffende het inschrijvingsrecht LOP, Turnhout, 12 juni Kathleen Helsen, Vlaams volksvertegenwoordiger

3 Inschrijvingsdecreet
9/11/2011: goedgekeurd Via uitvoerig overleg tot stand gekomen In werking op 1/9/2012 Inschrijvingsrecht=onderdeel van decreet van 28 juni betreffende gelijke onderwijskansen-I Technische aanpassingen door parlement goedgekeurd op 31 mei 2012

4 Inschrijvingsdecreet
Uitgangspunten Realiseren van optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bevorderen van sociale cohesie → meer rechtvaardige systeem van inschrijven van alle leerlingen → heeft niet de intentie de capaciteitsproblemen op te lossen

5 Inschrijvingsdecreet
Transparantie Inschrijvingen met voorrangsgroepen Aanmeldingsprocedures met voorrangsgroepen en ordeningscriteria Dubbele contingentering Decreet lezen als catalogus met mogelijkheden

6 Inschrijvingsdecreet
Transparantie Scholen bepalen hun capaciteit BaO: verplicht tot op niveau van kleuter en lager SO: verplicht tot op niveau van 1ste jaar 1ste graad Model voor aanmeldings- en inschrijvingsregister en voor mededeling van de weigering wordt opgelegd Data/periodes/minimumduur voor voorrangsperiodes Weinig regels voor scholen die niet in een LOP-gebied liggen en die kunnen garanderen dat elke lln die zich aanbiedt, ingeschreven wordt.

7 Inschrijving met voorrangsgroepen
Broers en zussen Kinderen van personeel Kinderen die aantikken op Gelijke Kansenindicatoren en kinderen die niet aantikken (via dubbele contingentering)

8 Inschrijvingsdecreet
Aanmeldingsprocedures Schoolbesturen kunnen een beroep doen op aanmeldingsprocedure om verschillende redenen: Optimalisering van het inschrijvingsproces Nastreven van een evenredig kansarmoedeprofiel Rechtvaardige criteria om te weigeren indien capaciteit overschreden wordt VR kan aan scholen aanmeldingsprocedure opleggen: manifeste capaciteitsproblemen (Antwerpen en Gent) Indien LOP: aanmeldingsprocedure moet door LOP gedragen zijn Grote lokale autonomie: oordeel door commissie leerlingenrechten

9 Inschrijvingsdecreet
Ordeningscriteria BaO (bij aanmeldingsprocedure) Brussen Kinderen van personeelsleden Kinderen van ouders die voldoende Nederlands spreken (enkel in Brussel) Toeval Restgroep (met uitzondering van (N)GOK) Afstand domicilie-school/vestigingsplaats Afstand werkadres van één ouder-school/vestigingsplaats Plaats van school/vestigingsplaats binnen gekozen rangorde door ouders

10 Inschrijvingsdecreet
Ordeningscriteria 1e leerjaar ste graad SO Brussen Kinderen van personeelsleden Kinderen van ouders die voldoende Nederlands spreken (enkel in Brussel) Bij overgang van BaO naar 1ste graad SO als basisschool en secundair school op eenzelfde campus liggen (enkel in LOP- gebied mits goedkeuring door LOP-Basis én LOP-Secundair) Restgroep (met uitzondering van (N)GOK) Chronologie van aanmelding Plaats van school/vestigingsplaats binnen gekozen rangorde door ouders/leerlingen

11 Inschrijvingsdecreet
Dubbele contingentering Instrument om zicht te krijgen op verhouding kansarme- kansrijke lln Instrument om GOK-NGOK gelijktijdig in te kunnen schrijven Voor scholen met capaciteitsprobleem of in LOP-gebied liggen en geconfronteerd worden met kansarmoedeproblematiek → school legt verhouding vast om vrije plaatsen te verdelen tussen GOK en niet-GOK

12 Voorbeeld Verhouding GOK-NGOK in omgeving = 30%-70%
School heeft in haar huidige populatie 50%-50% en wil streven naar een afspiegeling van de omgeving Ze heeft 10 vrije plaatsen in de eerste kleuterklas Ze streeft naar 7 kinderen die aantikken op GOK en 3 kinderen die aantikken op NGOK In scholen waar de capaciteit onder druk staat kan dit instrument vrij snel tot een sociale mix leiden In scholen die plaats genoeg hebben, leidt dit eerder tot bewustwording.

13 Inschrijvingsdecreet
Aanpassingen: aan de fundamenten wordt niets gewijzigd Buitengewoon onderwijs wordt uit inschrijvingsrecht gelicht Aanpassingen voor gemeenten die grenzen aan LOP- gebied 2de jaar eerste graad niet meer verplicht capaciteit te bepalen

14 Inschrijvingsdecreet
Belangrijk: Start inschrijvingen: 1ste schooldag maart (BaO en 1ste j SO). Rest SO: ten vroegste 1ste schooldag na paasvakantie (kan ook later) Start aanmelding: 1ste schooldag na kerstvakantie (mogelijkheid voor brussen en KVP voor januari) + deelperiodes conform inschrijvingssysteem Voorrangsperiode: minstens 2 weken, behalve voor KVP Scholen in LOP-gebied die voor campus kiezen: 2 weken voorzien Ouders krijgen 4 dagen na afsluiten aanmelding bericht of ze kunnen inschrijven Ouders krijgen 15 schooldagen de tijd om effectief in te schrijven

15 Inschrijvingsdecreet
Decreet lezen als catalogus met mogelijkheden Niet alle bepalingen gelden voor alle scholen Dingen die moeten/kunnen

16 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Vragenronde Pauze

17 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
De voorstellen van de niveau overstijgende stuurgroep GEEN Centrale aanmelding Campusvoorrang Vervroegde voorrangsperiodes

18 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
BASIS Capaciteitsbepaling op het niveau kleuterschool/lagere school per vestigingsplaats Streefnorm van 2% Beperking anderstalige nieuwkomers tot 8 per school

19 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
1ste jaar 1ste graad SECUNDAIR Capaciteitsbepaling op het niveau van het structuuronderdeel (1A/1B) Streefnorm van 5%

20 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Voorrangsperioden 1 maart t/m 15 maart Broers/zussen & kinderen van personeel 16 maart t/m 31 maart GOK-/niet-GOK vanaf 1 april Reguliere inschrijvingen

21 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Er komt een taskforce communicatie. Kandidaten melden zich bij Marc

22 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012

23 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
12/06/2012 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012 Anderstalige nieuwkomers Basisonderwijs 62 in 10 scholen onthaaluren in 6 scholen Algemene LOP-vergadering 2012

24 Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Secundair 218 94 weigeringen centrale wachtlijst op gemiddeld 12 dagen zonder school (uitersten: 1 dag <> 29 dagen)


Download ppt "Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012"

Verwante presentaties


Ads door Google