 Als pw/gp-er kun je worden ingezet bij de ondersteuning van kinderen in hun medicijngebruik.  Je hebt kennis en inzicht nodig in de aard van medicijnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Van recept naar medicijn
Medicatiebeleid en –veiligheid J.A.M.J. Soons stichtingsarts Radar
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
  Droogbed (+) cursus.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Bier beter als een vrouw?
Bier beter dan een vrouw?
Levensvragen Over geluk…..
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
De nieuwe voorschrijvers
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Welkom! Wij zijn Jan Kooijman en René van Kooten.
Regels en afspraken.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communiceren met Marloes
Help! Verzuim voorkomen
Studieadviesregeling
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Op zoek naar antwoord.
Verschillende rollen en stijlen
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
VPH Les 1.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Observeren Les 3.
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
Beleid en regelgeving Les 2.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Vmbo 2 economie Waarom werken?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Hoofdstuk 3. Werking, dosering en vergoeding
INJECTEREN.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Observeren Les 2.
VPH Les 1.
INJECTEREN.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
VPH Les 1.
Observeren Les 2.
Transcript van de presentatie:

 Als pw/gp-er kun je worden ingezet bij de ondersteuning van kinderen in hun medicijngebruik.  Je hebt kennis en inzicht nodig in de aard van medicijnen waar je op de bso en kdv mee in aanraking kunt komen. Dit thema helpt je daarbij.

 Medicatie wordt alleen aan de kinderen verstrekt wanneer dit in overleg met de ouders en op doktersvoorschrift gebeurt.  Het doel van deze procedure is ervoor te zorgen dat kinderen die medicijnen nodig hebben, deze op de juiste wijze en het juiste tijdstip krijgen toegediend.

Benodigde formulieren:  Toestemmingformulier Toedienen Medicatie, ondertekend door ouders/verzorgers.  Aftekenlijst Toedienen Medicatie  Wijze van verslaglegging  De pedagogisch werker is verantwoordelijk voor een juiste toediening van medicijnen zoals overeengekomen met de ouders d.m.v. het tekenen van het toestemmingformulier.  Het toestemmingformulier wordt bewaard bij de kindgegevens.  De aftekenlijst Toedienen Medicatie wordt bewaard bij de daglijst en afgetekend wanneer dit is toegediend.  In de overdracht wordt het toedienen van de medicatie beschreven voor schriftelijke overdracht naar collega’s.

 Mag je op een regulier kinderdagverblijf/ BSO medische handelingen verrichten? Het antwoord is nee en ja, maar alleen onder bepaalde voorwaarden

 Je bent geïnstrueerd, dat wil zeggen dat een arts je heeft geholpen met oefenen en deze arts geeft toestemming.  Daarnaast voel je je in staat de handelingen te verrichten. Dit wil zeggen dat als je niet durft, je niet hoeft!  Het bevoegd gezag moet toestemming geven, zwart op wit.

 Een kind dat aan astma lijdt, is over het algemeen bedreven in het bedienen van een inhalator en pakt het apparaat zelfstandig bij het eerste symptoom uit de kast.

 Diabetici maken zelf geen of onvoldoende insuline aan, daarom krijgen ze insuline toegediend.

 Het meest bekende middel voor behandeling van ADHD is Ritalin

 Autisme is niet te genezen. Maar de gedragsproblemen, die uit autisme voortkomen, kunnen wel onderdrukt worden met medicijnen. Daardoor kan het kind beter functioneren en leren. Gedrag dat aanleiding geeft tot medicatie, kan bijvoorbeeld zijn:  onrust;  tics (vooral ernstige);  teruggetrokken gedrag en negativisme;  moeilijk leren.

 De dosering van de medicatie voor jonge autisten komt heel precies. Hoe jonger het kind, hoe preciezer, omdat het kind nog weinig massa heeft. Elke milligram werkt sterker dan bij een volwassene.  Ook zijn er bijwerkingen mogelijk. De ouders weten precies wat hun kind nodig heeft.

 Kinderen met chronische hoofdpijn of met migraine krijgen daar medicatie voor. De medicatie kan verstrekt worden als:  tablet;  neusspray;  injectie.  Meestal is het medicijn gebaseerd op een aspirine-achtige stof, gecombineerd met een middel tegen misselijkheid.

 Kinderen met epilepsie zijn niet gehandicapt, maar hebben een ziekte, die meestal prima onder controle is. Ze hebben namelijk medicatie die door de arts nauwlettend in de gaten wordt gehouden.  De dosis wordt bij opgroeiende kinderen regelmatig bijgesteld, omdat de massa van het kind groeit.  De medicijnen moeten op vastgestelde tijden ingenomen worden.  Epileptici kunnen, ondanks medicatie, toch een insult, dat is een aanval, krijgen.

 Over het algemeen zijn kinderen of pubers zeer vertrouwd met hun eigen medicijngebruik. Ze weten precies hoe laat, en hoe ze het moeten innemen. Hun innerlijke klok staat feilloos afgesteld. Toch moet je je terdege informeren en zorgen dat het kind de medicijnen op tijd neemt. De ouders kunnen je alle informatie geven die ze zelf hebben, en dat zullen ze ook graag doen.

 Je kunt bijdragen aan verantwoord medicijngebruik door een schema te maken van het medicijngebruik in je groep. Je neemt in het schema op:  welke kinderen  welk medicijn  hoe het toegediend wordt  wanneer het toegediend wordt  wanneer het schema is opgesteld  afspraken die je met ouders maakt

 Bij elke wijziging moet aangegeven worden wanneer deze wijziging is gemaakt.  Zo kun je zelf bijhouden of elk kind zijn benodigde medicijnen gehad heeft, en hem er rustig aan helpen herinneren als hij het vergeet.  Je noteert op dat schema wie er geneigd is vergeetachtig te zijn, en op wie je blind kan varen.  Dit schema bewaar je in je logboek, zodat een eventuele invaller over dezelfde informatie beschikt als jij.

 De wijze van toediening, het tijdstip, de dosering en de periode van toediening staan vermeld op het formulier F810 Toestemmingformulier Toedienen Medicatie.  Voor toediening de handen wassen.  Controleren aan de hand van het etiket en het formulier of de medicatie juist is en lees de bijsluiter.  Controleren op kleur en helderheid.  Bij twijfel overleggen met de directeur/locatiemanager. Deze kan indien nodig contact opgenomen worden met de ouders.

 Wees je bewust van het geven van de juiste dosering.  Bij innemen via de mond, controleren of het medicijn is doorgeslikt.

 Het medicijn in de gesloten originele verpakking, met naam van het kind opbergen.  Handen opnieuw wassen.  Let op eventuele reacties van het kind.

 Tijdstip, medicijn, naam en eventuele bijzonderheden noteren op het aftekenformulier. Het aftekenformulier wordt bewaart onder de daglijst. Wanneer het formulier vol is kan een nieuw formulier worden gebruikt. De volle lijst wordt bij de kindgegevens bewaard. Na beëindiging van de toedieningperiode worden de formulieren  1. Toestemmingformulier Toedienen Medicatie en 2. Aftekenformulier Toedienen Medicatie achter de kindgegevens bewaart op de groep.

 Alle medicijnen worden voorzien van een etiket met naam en toedieningwijze.  Alle medicijnen die niet in de koelkast bewaard dienen te worden staan: In het bakje van het kind.  Alle medicijnen die in de koelkast bewaard dienen te worden, staat in de koelkast op de groep of van de BSO/kdv.  De medicatie mogen niet bereikbaar zijn voor kinderen.

 Er worden door de pedagogisch medewerkers geen voorbehouden handelingen volgens de wet BIG verricht, bijvoorbeeld het geven van injecties. Als dit in het kader van het ziektebeeld van levensbelang is dan gelden de volgende voorwaarden:

 De ouders moeten vooraf schriftelijk toestemming hebben gegeven.  Er moet vooraf een duidelijke instructie hebben plaatsgevonden, bij voorkeur door de behandelend arts.  Degene die de handeling verricht moet goed begeleid worden  Degene die de handeling verricht moet zichzelf daartoe in staat achten.

 Bij onvoldoende bevoegd en/of bekwaam personeel, worden medische handelingen uitbesteed aan bijvoorbeeld Thuiszorg. Dit gebeurd altijd in overleg met de ouders/verzorgers van het kind, omdat dit extra kosten met zich mee kan brengen.

In je reader  Casus 1 Else  Casus 2 Yannick  Casus 3 Yessa