Public design – Concept 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De trein van het leven Het leven is als een treinreis.
Public Design. Museumplein, 8 november In de nacht van 7 op 8 november is door een nog onbekend iemand het museumplein onder handen genomen. Het lijkt.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Loverboys.
Public design - Concept 1
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Levensvragen Over geluk…..
digitale verkeerskrant van Rilland
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Even verpozen en genieten... met muziek.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Glow.
Glow.
Welkom op onze thema-avond
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Eerste Concept Tweede Concept Defenitief Concept Onderzoek Concept Ontwerp Uitvoering the Movie.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Welkom.
Kijk wat de Australische fotograaf , Bill Gekas , heeft verwezenlijkt
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Kaarten op tafel.
The Creative ones 3 concept ideeën David Kimpel Laura Prins
Om soms eens dieper over na te denken
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Welkom ik maak me sterk.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Heel gewoon maar toch anders.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Political Communication & Journalism
Transcript van de presentatie:

Public design – Concept 1 “Opstaan voor iemand ... misstaat niemand” Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee

De Amsterdamse tram Voor wie? Welke mensen komen er? Voor een heel divers publiek, van student tot zakenman. Van kleine kinderen (met óf zonder ouders) tot grijze wollige oma’s. Van Johnies en Anita’s tot Polen en toeristen van over de hele wereld. Hoe gedragen deze zich hier? Soms opstaan voor oudere mensen. Knietjes netjes bij elkaar houden. Na het lezen van een krantje deze netjes opvouwen en misschien zelfs op de stoel naast je neerleggen, mits deze vrij is. Hoe is de plek ingedeeld? (zon/schaduw/gebouwen/andere objecten) De ruimte is lang en dun. Er valt meestal via één kant licht in, afhankelijk van de zonstand. Er zijn diverse faciliteiten, maar geen prullenbak: stoeltjes, stapalen en een ruimte voor 1 kinderwagen of 1 rolstoel - welke weer voorgaat op de kinderwagen. Welke rol zou hij voor wie beter moeten spelen? Voor bejaarde mensen die een zitplekje nodig hebben maar er niet om durven te vragen. Sommige mensen zullen hier de tram zelfs om mijden waardoor ze helemaal geen vervoer meer hebben en eerder vereenzamen dan ervoor.

De Amsterdamse tram

Maatschappelijke issue Het gedrag van jongeren tegenover ouderen in de Amsterdamse tram. Het gebeurt in Amsterdamse trams vaak dat mensen die moeilijk te been zijn niet kunnen zitten in een drukke tram. Dit is enerzijds vervelend, maar anderzijds ook erg gevaarlijk. Jongeren tolereren ouderen in de tram – dat wil zeggen – ze werken niet opzettenlijk tegen dat er ouderen in een tram kúnnen zijn. Het respect voor ouderen en gehandicapten is echter moeilijker te vinden. Dit uit zich in het omverlopen van- en niet reking houden mét de medemens. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk het afstaan van een stabiel zit of staplekje aan iemand die het harder nodig heeft dan jijzelf.

Concept Interventie Wij zullen op het moment dat iemand de tram binnenkomt die een zitplekje nodig heeft reizigers die zitten en de nieuwe (zichtbaar beperkte) reiziger gezien hebben kort interviewen. Design strategie ‘Design to debat’ Directe betrokkenen Tramreizigers met en zonder beperking. De opzet is een soort van dating-show. Match de beperkte stoelzoeker met een jong iemand die zijn of haar stoel af wil staan voor wat liefde.

Concept Bedoelde effecten Doel van het interview is om mensen bewust te maken van hun gedrag en iedereen bij te laten dragen aan een positieve tramervaring. Onbedoelde effecten Het is mogelijk dat mensen agressief reageren op een dergelijk interview en ons op fysieke manier duidelijk te maken niet aan onze interventie mee te willen werken (te laat). Issue Bedrag afvalstofheffing veel te hoog voor studenten met een zelfstandige woning Technologieën Eventueel een ‘Ik wil zitten knop’. Een mobiel interview apparaat (hoeft niet per sé te werken)

Concept Huidige situatie De tram zoals bekend op drukke tijdstippen. Veel staande mensen en veel zittende mensen die niet allemaal hun stoel even hard nodig hebben. Verandering Een tram waarin iedereen die een stoeltje nodig heeft er eentje krijgt en waarin de opgestane mens zich voldaan voelt. Zij krijgen hier een goed gevoel door omdat ze hun medemens helpt. Karmapuntjes! Kosten Niet van toepassing Benodigdheden Eventueel een rode knop, megafoon, interviewset, flitsende outfit.