ECTS en flexibilisering {modularisering} opleidingsprogramma Lucien Bollaert | Diensthoofd Onderwijs & Onderzoek ECTS-dag 2 december 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
ECTS Brugge, Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Accreditatie NVAO “internationale joint curricula” Axel Aerden 30 maart 2009.
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Studenten ondersteunen eerstejaars
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Enkele voorbeelden.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Competentiegericht leren vmbo
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Verpleegkunde Vrijdag 28 augustus 2015 Onderwijs en de Europese Richtlijnen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Leerkrediet
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

ECTS en flexibilisering {modularisering} opleidingsprogramma Lucien Bollaert | Diensthoofd Onderwijs & Onderzoek ECTS-dag 2 december 2003

inhoudstafel 1. context : internationale onderwijsmarkt & Bologna 2. internationalisering, ECTS en structuurdecreet 3. internationalisering, ECTS en voorontwerp flexibilisering 4. modulair opleidingsprogramma 5. competentiegericht opleidingsprogramma 6. besluit

 internationalisering/globalisering van de economie/werkveld  internationalisering van de onderwijs- markt als economische activiteit (GATT)  internationalisering van het onderwijs als dienst  internationale dimensie in de opleiding: - inhoudelijk (IP, CD, …) - mobiliteit (SM, DM, ECTS) - structureel (probleem) ECTS & flexibilisering 1. context : internationalisering onderwijs

 European Higher Education Area (EHEA) + European Research Area (ERA, Eramus Mundus)  transparent 2 cycle-structure, + Ph.D.  promotion of mobility (Recognition, ECTS, accumulation – Zürich, X.2002) + Quality Assurance, Accreditation + social dimensions + LLL ECTS & flexibilisering 1. context : Bolognaproces

 “Decreet betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen” ( )  Vlaamse BaMa-structuur : - professioneel of academisch gericht (art.12) - Ma 60 studiepunten (art.19)  accreditatie : competenties (Dublin descriptors) (art.58) NVAO (Verdrag )  opleiding: begin- en eindcompetenties (OER) (art.77)  Conventie van Lissabon ( ) gelijkwaardigheid van buitenlandse diploma’s en getuigschriften door Vlaamse regering en gedeeltelijk door instellingen (art. 87, 88 en 89)  gezamenlijk diploma enkel onder Vlaamse uniefs of hogescholen (art. 86), uitz. 3 nieuwe masters (art.66§6) ECTS & flexibilisering 2. structuurdecreet

 Taalregeling (art.90 & 91) : - vreemde taal als onderwerp - andertalige gasthoogleraren of gastprofessoren - anderstalige instelling - anders opleidingsonderdeel niet volledig in andere taal - Ba : max. 10% - professioneel onderwijs : nooit examen - wel volledig ten behoeve van buitenlandse studenten op voorwaarde dat in dezelfde instelling een equivalente opleiding in het Nederlands is of binnen eenzelfde provincie - anderstalige Ma in het kader van International Course Programme ontwikkelingssamenwerking - anderstalige BanaBa en ManaMa ECTS & flexibilisering 2. structuurdecreet

 Samenwerkingsakkoorden (art.94) : - voorwaarden in OER onderdelen à andere instelling - samen diplomering enkel met Waalse en/of buitenlandse, mits - overeenkomst over voldoende overeenstemming - precisering onderwijsregeling - ten minste 1/3 studiepunten elders - ingeschreven (enkel voor examens), niet voor Europese programma’s - geen dubbele subsidiëring - bidiplomering enkel met buitenlandse instellingen - dubbel of gezamenlijke dr mits gezamenlijke jury en 6 maanden onderzoek ECTS & flexibilisering 2. structuurdecreet

 “Voorontwerp van decreet betreffende de flexibilisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen” (18.07/ )  studiejaarsysteem valt weg ten voordele van beperkt aantal opleidingsonderdelen (max. 12 per 60) als bouwstenen  verschillende studietrajecten (model en geïndividualiseerd) en studiecontracten (diploma-, attest- en examencontract)  opleidingsonderdeel, creditattest, evaluatie (examen), vrijstelling, EVC gebaseerd op verwerven van (deel)competenties ECTS & flexibilisering 3. voorontwerp van flexibilisering

 creditsysteem met creditattesten  accumulatie van credits & creditattesten naar diploma  (ECTS)studiepunt : “de eenheid waarmee op grond van de studietijd de studieomvang van elk opleidingsonder- deel, elk studietraject of elke opleiding wordt uitgedrukt volgens een uniforme, internationaal voorgeschreven systematiek” “aanbouw”decreet zowel structureel als inhoudelijk in leerproces BaMa is meer dan een structurele wijziging maar ook een inhoudelijke revolutie ECTS & flexibilisering 3. voorontwerp van flexibilisering

 Uit korte “handleiding” ECTS  “De eindtermen zijn het geheel aan competenties, waarin uitdrukking wordt gebracht wat de student moet weten, begrijpen en kunnen na afronding van een leerproces dat kort of lang kan zijn.”  “In het geval van ECTS kunnen studiepunten alleen worden verkregen nadat het benodige werk is voltooid en de leerresultaten naar behoren zijn beoordeeld.”  “De totale werkbelasting die nodig is om een diploma van de eerste cyclus te halen, die officieel drie of vier jaar duurt, staat gelijk met 180 of 240 studiepunten.” ECTS & flexibilisering voorontwerp van flexibilisering

ECTS & flexibilisering 3. voorontwerp van flexibilisering creditattest (art.III.17) w instelling w opleiding w profiel opleiding w benaming opleidingsonderdeel w doelstellingen w verworven studie-punten en evt. graad van verdienste w niveau (inleidend, uitdiepend, gespecialiseerd) maak creditattest ECTS w naam en adres instelling w toegekende kwalificatie w diagram cursusstructuur en studiebelasting w titel van de cursus w in studiecontract w aantal toegekende studiebelastingspunten w niveau van de cursus - code, studiejaar, sem/trimester congruent met ECTS-label !

ECTS & flexibilisering 3. voorontwerp van flexibilisering ECTS w instelling w lijst programma’s w toelatings-/registratie-procedures w belangrijkste regels w programma w kwalificatie w toelatingsvoorwaarden w doelstellingen w diagram w examen- & beoordelingsregels MAAK OER en studie- flexibilisering w instelling w (studiegids) w OER w OER & studiecontract w diploma- & individueel contract w diplomacontract w OER & specifiek bindende w doelstellingen w volgtijdelijkheid & samenhang w OER & specifieke contract contract congruent met ECTS

 structuurhervorming van de opleidingsprogramma’s (en instelling!)  opleidingsprogramma is opgebouwd uit modulaire bouwstenen (opleidingsonderdelen) i.p.v. studiejaren  consecutieve, niet-consecutieve en parallelle modules  verplichte kernmodules per opleiding of afstudeerrichting, beperkte (inhoudelijk, verwante opleiding, studiegebied, …) en niet-beperkte keuzemodules  elke module = aantal studiepunten  slaagt in/per module = studiepunten verworven  diploma = geslaagd/gedelibereerd zijn in alle verplichte modules en minimum totaal studiepunten  individualisering van studie/leertraject door grotere keuze in opbouw en tijd ECTS & flexibilisering 4. modulair opleidingsprogramma

bestaande opleiding 60 modulaire opleiding ECTS & flexibilisering 4. modulair opleidingsprogramma

“The modular system has obvious advantages, because in some countries it might prevent too much fragmentation and therefore avoids too many examinations. It also makes the transfer of credits easier. A modular system is not a precondition for overall curriculum designing, although in practice it facilitates the process. The negative aspect of a modular system is that it decreases the teaching freedom, (…), but the positive aspect is that it increases the flexibility insofar as it becomes possible to build different curricula having points of contact between them.” (Tuning, 2002) ECTS & flexibilisering 4. modulair opleidingsprogramma

 Uit korte “handleiding” ECTS  “De eindtermen zijn het geheel aan competenties, waarin uitdrukking wordt gebracht wat de student moet weten, begrijpen en kunnen na afronding van een leerproces dat kort of lang kan zijn.” ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

 dé basis van :  ECTS  slagen, deliberatie, vrijstelling, accreditatie  zowel academisch als professioneel  internationaal gericht (Dublin descriptors, Tuning, Impact) ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

 competentie : w de reële en individuele capaciteit w om kennis (theoretische en praktische), w vaardigheden en w attitudes w in het handelen aan te wenden, w in functie van de concrete, dagdagelijkse en veranderende werksituatie w en in functie van persoonlijke en maatschappelijke activiteiten. ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

 competentie : w een competentie is een observeerbare eigenschap w onder de vorm van kennis, kunde en een gedragsvaardigheid w die bijdraagt tot succesvol functioneren w in een specifieke rol w in een contextuele situatie. ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

 Competentiegericht onderwijs: w is onderwijs dat niet enkel gericht is op het verwerven van grote hoeveelheden kennis, w maar vooral op het competent omgaan met opgebouwde kennis, vaardigheden en attitudes w bij het aanpakken van (probleem)situaties in de realiteit van een context. w Het gaat dus om kennis, vaardigheden en houding w die geïntegreerd worden aangewend w om probleemoplossend in situaties te functioneren w en die dus ook geïntegreerd moeten worden aangeleerd. ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

A 1 algemeen wetensch beroeps- compe- tentie specifiek wetensch beroeps- compe- tentie generieke competenties opleidingdeelcompetentie

ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding A 1 algemeen wetensch beroeps- compe- tentie specifiek wetensch beroeps- compe- tentie generieke competenties opleidingdeelcompetenties A 2

ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding A 1 algemeen wetensch beroeps- compe- tentie specifiek wetensch beroeps- compe- tentie generieke competenties opleidingdeelcompetenties A 2 B 1

voorbeeld : BanaBa psychodiagnostiek ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding denk- & redeneer- vaardigheid competentie- domein algemeen beroeps- specifiek eindcompetentie opleiding deel- competentie (a) leervorm (b) toetsvorm beroeps- specifiek kunnen redeneren in psycho- diagnostische probleem- stellingen afgestudeerde in staat om zelfstandig & in overeenstemming met actuele beroepsspecifieke inzichten & eigen praktijkervaring een kwaliteitsvolle redenering op te bouwen inzake psychodiagnostiek diagnostische cyclus kunnen doorlopen met het ontwikkelen van het daaraan gekoppelde actieplan interactieve werkvormen (casus, probleemtaken, psychologisch onderzoek & rapportage) permanente evaluatie

w “The need to recognize and value learning could also be seen as having an impact on qualifications and on building of educational programmes leading to degree qualifications. In this context, the consideration of competences side by side with the consideration of knowledge offers a number of advantages which are in harmony with the demands emerging from the new paradigm.” (Tuning, 2002) ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

w “In the reflection on academic and professional profiles, competences emerge as an important element which can guide the selection of knowledge which is appropriate to particular ends. It presents an integrative capacity to choose what is appropriate from a wealth of possibilities.” (Tuning, 2002) ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

 internationaler werkveld = internationalere competentie(domeinen), basis voor EHEA (ERA)  internationalere basis voor studiebelasting en dus ECTS  internationalere vergelijking en inpassing mogelijk competenties worden basis van learning agreement en internationale netwerken  resultaatsgericht (“learning outcome”) slagen op basis van omschreven competenties “verwerven” ECTS  internationale transparantie van graden en kwalificaties  internationalere accreditatie mogelijk  vertaalslag van algemene, generieke en internationale competenties via algemene, internationale domein/beroepsspecifieke competenties naar nationale (deel)competenties meer transparantie  basis van EHEA, en dus ook van LLL ECTS & flexibilisering 5. competentiegerichte opleiding

ECTS & flexibilisering 6. besluit BaMa is meer dan structuurverandering! ook inhoudelijk (leerproces) en institutioneel ECTS volledig in lijn met BaMa-revolutie ECTS is structureel element van BaMa