“Don't just sit there, do something!” John Kernochan (ALAI, Parijs 1995) Jan Kabel Instituut voor Informatierecht DLA Piper Advocaten De bijzondere bepalingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exploitatie van audiovisueel werk Primair of secundair Individueel of collectief Dirk Visser VVA, 25 mei 2012.
Advertisements

Geschillencommissie in het Auteurscontractenrecht ? wv
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
van verdragsbepalingen
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Auteursrecht Radboud Ribbert. Artikel 82k lid 5 Mediawet: De aanbieder van een omroepnetwerk volgt het advies,(…), tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen.
Motivering van het ontslag
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Leenrecht in Nederland Het leenrecht in België en Nederland Symposium 12 december 2011 Arjen Polman manager Stichting Leenrecht
Jaarcongres NILG, VU 9 november 2010 Publieke belangen en auteurscontractenrecht Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam Bird & Bird,
Rechten en plichten bij doorgifte TV en Radiodag Kabelraden.nl Gerie Meier / BumaStemra 2 oktober 2010.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Rechtshandelingen van de Unie
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Overeenkomsten en Algemene Voorwaarden 19 juni 2006 NMV Mediapark Hilversum Linda Eijpe.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
IPR Belangrijkste vragen van IPR
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Boek II: ambtenarenrecht
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Onderhandelingen en l.o.i.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Waardigheid, Kiesheid en Rechtschapenheid Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
RECHT & INFOMATICA 3de licentiaat rechten RUG – academiejaar 2003 Prof. Dr. Rogier de Corte 6 maart 2003 Enkele auteursrechtelijke aspecten.
Standard Business Contracts
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
De (T)OR en de bestuurder
Auteursrecht in het onderwijs
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
UKB symposium 16 mei 2002: Reclaiming Academic Output Auteursrechtelijke aspecten Auteursrechtelijke aspecten m.b.t. de beschikbaarheid van de Nederlandse.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
28 mei 2016 pagina 1 Netlaw-bijeenkomst ‘Ontslagrecht in brede zin’ Utrecht, 18 november 2010 Dirk van Genderen Stadhouders Advocaten Utrecht.
Technische briefing auteursrecht Tweede Kamer 13 januari 2011.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
1 VGN ledenbijeenkomst gevolgen extramuraliseren vastgoed 4 en 5 juni 2013 Mw. mr. T.J. de Groot (Tanja) VBTM Advocaten
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Succesvol licentiëren PatentMatch 2017
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
De juridische valkuilen bij de ontwikkeling van idee naar markt; welke contracten zijn als uitvinder van belang ? Presentatie van mr. Els Doornhein De.
VAV Het uitgavecontract.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
VVPJ lezing: Vorming van een APF Friso Foppes
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Transcript van de presentatie:

“Don't just sit there, do something!” John Kernochan (ALAI, Parijs 1995) Jan Kabel Instituut voor Informatierecht DLA Piper Advocaten De bijzondere bepalingen betreffende filmwerken, meer in het bijzonder artikel 45d Aw Что делать?

“Don’t just sit there, do something!” John Kernochan (ALAI, Parijs 1995)

Что делать? Sjto Djellat Wat te doen? Nikolaj Gavrilovitsj Tsjernysjevski

Overzicht Huidige bepalingen en achtergronden Aanknopingspunten voor een wijziging van artikel 45a en d Aw in de Nederlandse rechtspraak en die van het HvJEU Idem na.v. IvIR rapport (2004), Voorontwerp, advies Cie Auteursrecht, voorstellen belanghebbende partijen Wat te doen? Gedoe!

Art. 45a en d Aw Werk: reeks beelden Maker: natuurlijke persoon, onverminderd 7 en 8 Aw, bijdrage scheppend karakter, aan filmwerk Ook acteurs (4 Wnr) Producent: verschaft kapitaal, draagt financieel risico, engageert makers

Art. 45a en d Aw (vervolg) Rechten allocatie: Producent: Vermoeden van overdracht Van primaire rechten (openbaarmaking, reproductie) Maker : producent is billijke vergoeding verschuldigd aan makers voor iedere (ook onvoorzienbare) vorm van exploitatie primaire rechten Uitzondering: Buma/Stemra makers Rechtskarakter: regelend recht

Waarom? Geen behoefte vanuit Nederlandse productie- praktijk Praktijk: 7, 8 Aw, (standaard)contracten, buma/bioscopen, (box office, Fire over England 1941) 14bis BC eiste zeer minimale wettelijke regeling voor toetreding tot Akte van Parijs: Maker kan zich niet verzetten tegen reproductie, distributie, mededeling aan publiek Regelend recht Niet van toepassing op maker scenario, dialoog, muziek en hoofdregisseur, tenzij anders bepaald

Had dus ook anders gekund Geen vermoeden van overdracht maar van licentie Geen problemen met dubbele overdracht? Uitsluiting van belangrijke makers Betere onderhandelingspositie van die makers? Vergoeding aan partijen overlaten Door betere onderhandelingspositie betere standaardcontracten?

Art. 45a en d Aw in de rechtspraak Vindplaatsen: AMI 2000/1, p.18; 2002/1, p. 12, 2002/2, p ; 2004/6. p. 214; 2011/1, p.35; 2012/5; IER 2011/3, p Bij wat voor soort werken doen zich exploitatierecht conflicten voor? – Opdrachtfilms (Metaal is meer, Jolanda, Prins en Ploes, Hofmanns Honger), speelfilms (Flodder, Kaal, APNE), documentaires (Soy Nino, Serengeti) sportuitzendingen (C More) Uitleg begrip producent – Al te soepeltjes gedefinieerd gelet op m.i. noodzakelijk restrictieve uitleg: ook niet exploiterende figuur kan producent zijn (MvT), formele criteria ook voldoende (APNE, Kaal, C More); lichte materiële criteria eveneens (Metaal)

Billijkheid van de vergoeding – afkoop kan billijk zijn (parlementaire discussie), maar m.i. dan wel uitdrukkelijk voor alle en alleen voor voorzienbare exploitatievormen, in schriftelijk aanbod – Factuur maker honorarium zonder voorbehoud: billijk (Balkan Baroque) – Rechter middelt en soms nog wat uit inbreuk op morele rechten te halen (Thunderdome box) – % bruto-opbrengst film is billijk, boven op honorarium (Serengeti) Art. 45a en d Aw in de rechtspraak Vindplaatsen: AMI 2000/1, p.18; 2002/1, p. 12, 2002/2, p ; 2004/6. p. 214; 2011/1, p.35; 2012/5; IER 2011/3, p

Billijkheid van de vergoeding –Model HvJEU in NOS/SENA (C-245/00) m.b.t. uitleg art. 8 lid 2 Rl 92/100/EEG (verhuur, uitleen, naburige rechten): Uniforme uitleg Evenwicht tussen belang ontvangst vergoeding door rechthebbenden en belang derden om werk onder redelijke voorwaarden te kunnen uitzenden Factoren: –Aantal uitzenduren –Kijk- en luisterdichtheid publiek –Tarieven auteursrechtelijk werk –Tarieven buurlanden/commerciele omroepen

Art. 45a en d Aw in de rechtspraak Vindplaatsen: AMI 2000/1, p.18; 2002/1, p. 12, 2002/2, p ; 2004/6. p. 214; 2011/1, p.35; 2012/5; IER 2011/3, p Billijkheid van de vergoeding –Model HvJEU in Padawan/SGAE (C-467/08) m.b.t. uitleg art. 5 lid 2 sub b Rl 2001/29/EG (auteursrecht): Uniforme uitleg, ongeacht vrijheid lidstaten om vorm, wijze van financiering/inning en niveau te bepalen Evenwicht tussen betrokken personen impliceert: berekening op basis van schade als gevolg van exceptie Verband tusen heffing en vermoedelijk gebruik (geen ongedifferentieerde heffing); zo ook HvJEU in VEWA/België (C0271/10) P.m. Hof den Haag (Thuiskopie): schade = gederfde licentievergoeding

Art. 45a-g Aw in de rechtspraak Vindplaatsen: AMI 2000/1, p.18; 2002/1, p. 12, 2002/2, p ; 2004/6. p. 214; 2011/1, p.35; 2012/5; IER 2011/3, p Rechtenallocatie en billijke vergoeding – Model HvJEU in Luksan/van der Let (C-271/10) m.b.t. uitleg Rln 93/83/EEG (satkab), 2001/29/EG, 2006/115 (verhuur) en 116/EG (duur) – Geen filmcopyright, geen cessio legis – Vermoeden van overdracht o.k., mits van regelend recht – Billijke vergoeding voor alle beperkingen (17 lid 1 en 2 Handvest Grondrechten EU ) – Niet overdraagbare billijke compensatie voor privé- kopie exceptie aan hoofdregisseur

45a-g Aw als model? Hof Amsterdam 5 juli 2011 (Maas/Armada) “De bij het sluiten van een dergelijke overeenkomst op het spel staande belangen zijn, zo ligt voor de hand (…), aan de zijde van de producent dat deze volledige zekerheid moet hebben dat de productie, in de breedste zin, wat de auteursrechten betreft ongestoord kan plaats hebben, zoals dat voor films is voorzien in artikel 45d Auteurswet (…). Verder dan dat (…) gaan de belangen van de producent niet.”

Nog een stapje verder? ● Partijen verklaren artikel 45d Aw van toepassing op hun overeenkomst ● Of, nog verder: ● Artikel 45a, lid 4: – Op de overeenkomst tussen de producent en de maker in de zin van dit artikel is artikel 45d van toepassing. Afwijkingen zijn nietig. – In Artikel 45d schrappen: tenzij anders is overeengekomen – Mag dat wel van HvJEU?

Что делать? Nu al iets te doen? Contouren van een model (I) Rechtenallocatie: ● Geen filmcopyright, geen cessio legis, wel vermoeden van exclusieve licentie of overdracht, regelend recht, restrictieve uitleg begrip producent –Billijke vergoeding: ● Onderscheid honorarium/vergoeding (voor gebruik) ● Geen afkoop ineens, tenzij.... ● Voor iedere vorm van exploitatie, ook onvoorzienbare ● Niet overdraagbaar ● Tarieven: kijk naar omvang werk, publiek, gelijksoortige tarieven, gedifferentieerde tarieven, % bruto-opbrengst ● Beperking tot belangrijke makers, rest honorarium

IvIR rapport (2004) specificeringsplicht bestaande exploitatie billijke vergoeding toekomstige exploitatievormen geen algemeen recht op billijke vergoeding best-seller bepaling geen afkoopsom bij 45d Aw non-usus bepaling

Voorontwerp auteurscontractenrecht: verschillen met 45a-g Aw Algemeen recht op billijke vergoeding bij exclusieve licentie Geen afstand van recht op billijke vergoeding uit 45d Aw Extra naast model (I): Best-sellerbepaling van overeenkomstige toepassing Extra naast model (I): Procedure vaststellen billijkheid vergoeding van overeenkomstige toepassing (dus niet alleen bij exclusieve licentie maar ook bij vermoeden van overdracht)

Waarom? Consultatiedocument voorontwerp: mede ten gevolge van de toenemende mediaconcentratie verkeren auteurs en uitvoerend kunstenaars in een structureel zwakkere onderhandelingspositie

Advies Commissie Auteursrecht Rechten allocatie – Praktijk: overdracht via individueel (standaard) contract – Geen film copyright (gaat te ver) en geen cessio legis (want reduceert rechten makers tot vergoedingsrecht) Billijke vergoeding – Aan rechter overlaten – Onderscheid tussen honorarium (looncomponent(?), afkoopbaar) en vergoeding (proportioneel in relatie tot winst, niet afkoopbaar) – Wettelijk verbod afkoop vergoeding (dwingend recht) t.b.v. filmmakers die op substantiële wijze bijdragen aan filmwerk Non usus + vernietigbaarheid onredelijk bezwarend beding

Contouren van een model (II) Rechtenallocatie: – Geen filmcopyright, geen cessio legis, wel vermoeden van exclusieve licentie of overdracht, regelend recht, restrictieve uitleg begrip producent Billijke vergoeding: – Onderscheid honorarium/vergoeding (voor gebruik) – Geen afkoop ineens, tenzij.... – Voor iedere vorm van exploitatie, ook onvoorzienbare – Niet overdraagbaar – Tarieven: kijk naar omvang werk, publiek, gelijksoortige tarieven, gedifferentieerde tarieven, % bruto-opbrengst – Beperking tot belangrijke makers, rest honorarium – Best-sellersbepaling – Procedure vaststelling billijkheid, sluit rechter uiteraard niet uit Non- usus Vernietigbaarheid onredelijk bezwarend beding

Afkoop, tenzij..... de basis voor een proportionele vergoeding niet kan worden bepaald; geen mogelijkheden bestaan tot controle van het gebruik; de kosten van controle niet in verhouding staan tot de opbrengsten; de aard van de bijdrage van de maker niet essentieel is voor het tot stand brengen van het werk; het gebruik van het werk van ondergeschikt belang is ten opzichte van de primaire exploitatie.

Breekpunten partijen PAM – Uitgebreid collectief beheer (geen overdracht) vergoeding door cbo’s – Onoverdraagbaar vergoedingsrecht RoDAP –Cessio legis (mag niet van HvJEU) –Contra opzegbaarheid (al toegezegd door Teeven) –Contra overdracht aan cbo’s, vergoeding door producent

Что делать? Wijzig art. 45a Werk? Makers: beperking tot –de hoofdregisseur, de scenarioschrijver, de schrijver van de dialogen en degene die ten behoeve van het filmwerk de muziek heeft gemaakt (Art. 40 Aw) –natuurlijke personen Restrictieve definitie filmproducent

Nog een stapje verder? ● Partijen verklaren artikel 45d Aw van toepassing op hun overeenkomst ● Of, nog verder: ● Artikel 45a, lid 4: – Op de overeenkomst tussen de producent en de maker in de zin van dit artikel is artikel 45d van toepassing. Afwijkingen zijn nietig. – In Artikel 45d schrappen: tenzij anders is overeengekomen – Mag dat wel van HvJEU?

Что делать?Wijzig art. 45d voorontwerp 1. Vermoeden exclusieve licentie, regelend recht, openbaarmaking, reproductie, lichte bewerking 2. schrap uitzondering voor BUMA/Stemra makers 3. recht op vergoeding aan maker door producent voor iedere vorm van exploitatie, niet alleen bij licentie maar ook ook bij overdracht 4. bij overdracht ook vergoeding indien exploitatie onvoorzienbaar 5. geen afstand van recht op vergoeding 6. overeenkomstige toepassing procedure vaststelling billijkheid van de vergoeding, bestseller-bepaling, non usus bepaling vernietigbaarheid onredelijke bedingen Vergoeding, individueel door producent of collectief via cbo´s?

Hoop gedoe Aantekeningen Meer iets voor Dirk Voorstel? Zou niet mijn idee zijn, contractuele positie van de makers is al versterkt door bijzondere bepalingen. Instellingen met publieke taak (cbo's) eigenen zich nevenactiviteiten toe. Maar goed, als het moet, dan maar als onderstaand (met dank aan Cyril van der Net) en dan alleen m.b.t. publieke omroepen want moeilijke exploitatie royaltyregeling en doorgaans structureel zwakker onderhandelingspositie van de makers 7. De betaling van de billijke vergoeding als bedoeld in dit artikel dient te geschieden aan rechtspersonen die zich ingevolge hun statuten ten doel stellen de belangen van rechthebbenden door de uitoefening van de aan hen toekomende uitsluitende rechten, waaronder maar niet noodzakelijkerwijs beperkt tot die bedoeld in het eerste lid, te behartigen. 8. De in het zevende lid bedoelde rechtspersonen zijn ook bevoegd de belangen te behartigen van rechthebbenden die daartoe geen opdracht hebben gegeven, indien het betreft de uitoefening van dezelfde rechten als in de statuten vermeld. Indien meerdere rechtspersonen zich blijkens de statuten de behartiging van de belangen van dezelfde categorie rechthebbenden ten doel stellen, kan de rechthebbende ten behoeve van wie de billijke vergoeding is verschuldigd, een van hen aanwijzen als bevoegd tot de behartiging van zijn belangen. 9. De in het zevende en achtste lid bedoelde rechtspersonen staan onder toezicht van het College van Toezicht, bedoeld in de Wet toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten.