Indirecte emissiekosten compensaties - inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

18 september 2012 Hadewych Auditorium
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Dynamiek creëren met beperkte middelen
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Toelichtingen bij het aanvraagformulier Noël Remue
Jeroen Buysse Faculty of Bioscience engineering – Department of Agricultural Economics Analyse van de impact van regelgeving op marktwerking en bedrijfsrendabiliteit.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Infodag EU ETS Nieuwkomers - Sluitingen
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Bram Claeys, CCIM Stakeholdermeeting, 19/6/2007
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Opname luchtvaart in ETS Geert Vancronenburg Economisch Departement VBO CCIM
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
WELKOM in het AVIODROME
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
CO 2 Emissiehandel: de positie van Nederland in het EU allocatieproces Jos Sijm ECN-MNP Symposium, Den Haag, 1 juli 2005.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Pensioenverzekeren over de grens
Ⓒ Olof S. Het beleid voor Plattelandsontwikkeling na 2013 DG Landbouw en plattelandsontwikkeling Europese Commissie.
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Industriële energieaudits
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Betekenis top-down beleid energietransitie
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Beleid van de Vlaamse overheid voor groene warmte uit biomassa Caroline Vermeulen – Vlaams Energieagentschap (VEA)
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Rapportering activiteitgegevens: aanpak in Vlaanderen Jorre De Schrijver Vlaamse Overheid Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Jorre De Schrijver Team Klimaat Departement Leefmilieu, natuur en energie Vlaamse Overheid 9 juli 2013.
Energieaudit Grote Ondernemingen
Toelichting jaarrekening 2016
EED energie-audits na de deadline
Het Vlaams Bijenteeltprogramma
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Energiebesparing zorginstellingen
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Regelgeving staatsteun
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Transcript van de presentatie:

Indirecte emissiekosten compensaties - inleiding 15 Mei 2014 Infomiddag Vlaamse Overheid Jorre De Schrijver Vlaamse Overheid tel: 02/553.70.17 E-mail: jorre.deschrijver@lne.vlaanderen.be

Agenda Inleiding Toelichting aanvraagprocedure LNE Toelichting aanvraagprocedure Agentschap Ondernemen Toelichting aanvraagformulier VBBV Q & A Aanpak van ecofys + Indicatieve BM waarden  nog geen definitieve status Wat gaat er nog gebeuren in de toekomst? Proces dat hierbij gevolgd wordt, 5 sporen 2

Agenda Inleiding Toelichting aanvraagprocedure Toelichting sjabloon LNE Werking emissiehandel Staatssteunregels indirecte emissiekosten Compensaties indirecte emissiekosten in Vlaanderen Toelichting aanvraagprocedure Agentschap ondernemen Toelichting sjabloon VBBV Q & A Waarom compenseren werking emissiehandel Contouren voor compensaties  door de C ontwikkelde staatssteunregels Toepassing compensaties in VL 3

Werking emissiehandel 2020 Energie en klimaatpakket EU Energie en klimaatpakket Tegen 2020 20 % van het finaal energieverbruik uit hernieuwbare bronnen 20 % minder primair energieverbruik t.o.v. BAU 20 % minder broeikasgasemissies t.o.v. 1990 Niet-ETS emissies gebouwen landbouw afval kleine industriële installaties de meeste F-gassen Transport!  ong. 57 % emissies (2005) ETS emissies ijzer en staal elektriciteitsproductie raffinaderijen chemische sector keramiek …  ong. 43 % emissies (2005) Algemene context: EU klimaatbeleid Doelstelling: EE, HE en klimaat Verdeeld over niet-ETS en ETS sector 4

Werking emissiehandel EU ETS plakt prijs op CO2 EU ETS = “Cap and Trade” systeem Cap (= totale beschikbare hoeveelheid rechten) Bepaalt eenduidig totale hoeveelheid emissies Zekerheid voor wetgever Schaarste zorgt voor marktprijs And trade Geen individuele emissieplafonds Totale vooraf vastgestelde reductie wordt tegen minimale kost behaald Even focus op ETS: cap and trade systeem, sind 2005 Op EU niveau een absoluut plafond op de emissies Op individueel niveau flexibiliteit: geen emissieplafonds, wel verplichting om emissierechten in te leveren Door beperkte uitgifte van EUAs én verplichting voor elke indiv installatie om EUAs in te leveren, wordt doelstelling gehaald

Werking emissiehandel EU ETS plakt prijs op CO2 CO2 prijs zorgt voor (LT) stimulans om te investeren in groene technologie Elke uitstoot van een ton CO2 heeft een prijs CO2 betrekken in investeringsbeslissing producent CO2 betrekken in beslissingen consument Euas leggen kosten po aan bedrijven

Evolutie prijs emissierechten Emissies 2005 raken bekend: toewijzing blijkt te hoog Evolutie prijs emissierechten 7

Evolutie prijs emissierechten Globaal overschot voor periode 2005-2007 Prijs zakt naar 0 €/ton 8

Evolutie prijs emissierechten Nieuwe periode (08-12)  opnieuw ‘hoge’ EUA prijs (bijna 30 €/ton) Evolutie prijs emissierechten Praktisch: EU doelstellingen tegen 2020 Vastgelegd door Europese raad, uitwerking door ministers van leefmilieu Doestellingen op elkaar afgestemd? DG energie- DG klimaat 9

Evolutie prijs emissierechten Ondertussen is prijs opnieuw weggezakt naar +/- 5 euro/ton 10

Werking emissiehandel EU ETS plakt prijs op CO2 Wat betekent EU ETS voor bedrijven? Verplichting om emissies continu te monitoren Verplichting om jaarlijks hun emissies te rapporteren Krijgen jaarlijks emissierechten toegewezen Leveren emissierechten in (a rato van hoeveelheid gerapporteerde emissies) via rekening in broeikasgasregister Beoordelen a.d.h.v. emissierechtenprijs investeringen in emissiereductie

Werking emissiehandel Toewijzing emissierechten 2005-2012 Ex-ante toewijzing via nationale plannen. In VL: Industrie: gratis toewijzing o.b.v. productieprognoses & energieplan Elektriciteit: beperkte gratis toewijzing, technologiespecifiek Resultaten Globaal voldoende toewijzing voor industrie Beperkte toewijzing voor E-sector, maar CO2-kost wordt doorgerekend in E-prijs Elektriciteitsverbruiker draagt CO2-kost Wie draagt kost van emissiehandel? Focus op toewijzingsmethodologie van emissierechten 2005-2012: nationale toewijzingspannen Industrie global voldoende emissierechten Elektriceitssector tekort aan emissierechten, maar tegelijkertid geconstateerd dat CO2 kost doorgerekend kon worden Finaal: E-verbruiker draagt kost EU ETS

Werking emissiehandel Toewijzing emissierechten 2013-2020 Industrie: Uitgangspunt voor toewijzing zijn CO2 benchmarks Onderscheid carbon leakage/ niet carbon leakage sector Elektriciteitsproductie Geen gratis toewijzing, want kan CO2 kost doorrekenen Wel mogelijkheid om bepaalde verbruikers van elektriciteit te compenseren voor doorgerekende CO2-kost 2013-2020 Nieuw kader voor toewijzing Specifieker bekijken welke sectoren kost kunnen doorrekenen (die dus geen toewijzing moeten krigen) en sectoren die niet knnen doorrekenen Begrip carbob leakage: competitief nadeel voor de eu economie, maar ook milieunadeel Weglekken EU industrie zorgt voor verpaatsing van CO2 uitstoot

Werking emissiehandel Toewijzing emissierechten Kwantitatieve criteria directe carbon leakage Handelsintensiteit van de sector > 10 % EN Totale (directe + indirecte) CO2 kost/Bruto toegevoegde waarde) > 5%; OF Handelsintensiteit van de sector > 30 %; Totale (directe + indirecte) CO2 kost/Bruto toegevoegde waarde) > 30 %; Resultaat Kwantitatieve analyse op NACE 2007 1.1 / Prodcom 2007 Additionele kwalitatieve analyse voor bepaalde sectoren > 90 % van industriële ETS emissies carbon leakage 14

Indirecte carbon leakage Richtlijn emissiehandel Art. 10 bis (6) De lidstaten kunnen ook financiële maatregelen vaststellen ten behoeve van bedrijfs­takken of deeltakken waarvan wordt vastgesteld dat het weglekeffect een significante risicofactor vormt ten gevolge van in de elektriciteitsprijzen doorberekende kosten in verband met broeikasgasemissies, […] wanneer deze financiële maatregelen in overeenstemming zijn met de […] vast te stellen regels inzake overheidssteun. Deze maatregelen zijn gebaseerd op ex ante benchmarks voor de indirecte CO2-emissie per geproduceerde eenheid. Deze ex ante benchmarks worden voor een gegeven bedrijfstak of deeltak berekend als het product van het elektriciteitsverbruik per geproduceerde eenheid overeenkomend met de meest efficiënte beschikbare technologieën en de CO2-emissies van de Europese elektriciteitsproductiemix in kwestie.

Staatssteunregels Indirecte carbon leakage Stellen kader vast voor compensaties om concurrentieverstoring tussen lidstaten te voorkomen in periode 2013-2020 Vastgesteld o.b.v. bepalingen in Richtlijn door EC na uitgebreid consultatieproces Geen formele goedkeuring door LS Keuze om gebruik te maken van regels ligt bij LS, nationale wetgeving moet wel goedgekeurd worden door EC

Staatssteunregels Indirecte carbon leakage Doelgroep Kwantitatieve analyse Handelsintensiteit van de sector > 10 % EN Indirecte CO2 kost/Bruto toegevoegde waarde > 5%; Voor andere sectoren bijkomende kwalitatieve analyses O.a. marktstructuur, reductiepotentieel en de mogelijkheid om de kosten door te rekenen aan verbruikers 15 bedrijfstakken geselecteerd

NACE-code Omschrijving 2742 Productie van aluminium 1430 Winning van mineralen voor de chemische en de kunstmestindustrie 2413 Vervaardiging van overige anorganische chemische basisproducten 2743 Productie van lood, zink en tin 1810 Vervaardiging van kleding van leer 2710 Vervaardiging van ijzer en staal en van ferrolegeringen 2112 Vervaardiging van papier en karton 2415 Vervaardiging van kunstmeststoffen en stikstofverbindingen 2744 Productie van koper 2414 Vervaardiging van andere organische chemische basisproducten 1711 Spinnen van katoen- of katoenachtige vezels 2470 Vervaardiging van synthetische en kunstmatige vezels 1310 Winning van ijzererts   24161039 24161035 24161050 24165130 24163010 24164040 Binnen de bedrijfstak Vervaardiging van kunststoffen in primaire vormen Lagedichtheidpolyethyleen (LDPE) Lineair lagedichtheidpolyethyleen (LLDPE) Hogedichtheidpolyethyleen (HDPE) Polypropyleen (PP) Polyvinylchloride (PVC) Polycarbonaat (PC) 21111400 Mechanische pulp

Staatssteunregels Indirecte carbon leakage Maximaal steunbedrag Bepaling maximaal steunbedrag: Voor producten met productbenchmark Voor producten zonder productbenchmark 19

Staatssteunregels Indirecte carbon leakage Maximaal steunbedrag BP: Basisproductievolume verwijst naar de productieniveaus in de periode 2005-2011 voor de producten waarvoor een elektriciteitsbenchmark is opgesteld, en naar de historisch verbruikte elektriciteit in deze periode voor de andere producten. BM: Voor een aantal producten zijn product-elektriciteitsbenchmarks ontwikkeld. Voor de andere producten komt 80 % van de historisch verbruikte elektriciteit in aanmerking voor een compensatiebetaling. 20

Staatssteunregels Indirecte carbon leakage Maximaal steunbedrag AIa: de steun mag maximaal 85 % bedragen van de in aanmerking komende elektriciteit (de benchmark) in de jaren 2013-2015, 80 % in 2016-2018 en 75 % in 2019-2020. C: CO2-emissiefactor. Per land is maximale emissiefactor vastgesteld waarmee de indirecte emissies bepaald mogen worden. Deze is bepaald a.h.v. de emissiefactor van de fossiele elektriciteitscentrales in de regio. Voor België bedraagt deze factor, net als voor Frankrijk, Nederland en Duitsland 0,76 Ton CO2 /Mwh. Pa: termijnkoers van EUA voor levering in december van jaar k, gebaseerd op gemiddelde dagkoersen in jaar k-1 (EUR/t CO2) 21

Compensaties in Vlaanderen Context In uitvoering van nieuw industrieel beleid : De energiekost van de industrie te beperken; De competitiviteit van de industrie t.o.v. de buurlanden en landen buiten de EU te verbeteren De energie-efficiëntie van de industrie aan te moedigen Vorm gegeven via Besluit van de Vlaamse Regering betreffende indirecte emissiekosten Goedgekeurd door EC in november 2013 Maximale invulling van staatssteunregels Aantal kleine afwijkingen t.o.v. staatssteunregels

Compensaties in Vlaanderen Doelgroep Alle bedrijven die een van de in staatssteunregels vermelde activiteiten uitvoeren komen in aanmerking voor steun Identificatie van “activiteit” op zo laag mogelijk niveau: KBO NACE code niet van tel, wel de PRODCOM/ NACE reëel geproduceerde producten Mogelijk dat binnen bedrijf slechts beperkt aantal activiteiten in aanmerking komen voor steun Zowel bedrijven onder ETS als onder niet-ETS komen in aanmerking Voor ETS bedrijven gelden zelfde installatiegrenzen als gerapporteerd onder emissiehandel Bedrijven die tot doelgroep van EBO behoren, moeten toetreden zijn tot de EBO

Compensaties in Vlaanderen Bepaling maximaal steunbedrag Grotendeels gebaseerd op staatssteunregels: Toepassing maximale emissiefactor 0,76 ton CO2/MWh Toepassing maximale steunintensiteiten Toepassing benchmarks Reële activiteitsniveaus in jaar x als uitgangspunt voor compensaties i.p.v. historisch activiteitsniveau Voor eerste GWh wordt geen steun verleend Bijkomende compensatie mogelijk in geval van significante capaciteitsuitbreiding

Blik over de grens Toepassing van compensaties in beperkt aantal lidstaten Nederland Duitsland Spanje Verenigd Koninkrijk Vlaams kader gelijkaardig aan Duitse regelgeving In andere lidstaten meer beperkingen In Spanje, UK & NL plafond op totaal beschikbaar bedrag Als aangevraagde steun > plafond  kaasschaaf In aantal lidstaten geen aanpassing bij uitbreidingen