De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Towards one third of renewable energy in transport in 2030

Verwante presentaties


Presentatie over: "Towards one third of renewable energy in transport in 2030"— Transcript van de presentatie:

1 Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Explanatory note on the perspectives Eric van den Heuvel Najaarsseminar 27 november 2018

2 Strategy and support documents availabe on our website
General: Direct links: Duurzame biobrandstoffen leveren in 7,5 miljoen ton CO2- reductie: De rol van duurzame biobrandstoffen in het terugdringen van CO2-uitstoot in de transportsector: Notitie over enkele aandachtspunten biobrandstoffen: Notitie duurzaamheidsaspecten: Brief (21-nov-18) aan voorzitter mobiliteitstafel: Brief (26-jan-18) aan minister Wiebes:

3 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
CBS-cijfers, Brandstofvisie, implicatie Parijs, NEV-2017 en klimaatopgave

4 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS

5 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Brandstofvisie 2014: in % lager dan in 1990 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie

6 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq ‘Parijs’ 2015: in % lager dan in 1990 Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo

7 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Nationale Energieverkenning 2017: in 2030 komt het uit op 31,9 Mton CO2eq [tussen 29 en 38] Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

8 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Nationale Energieverkenning 2017: in 2030 komt het uit op 31,9 Mton CO2eq [tussen 29 en 38] Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

9 Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport
Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Opgave klimaatakkoord: 7,3 Mton CO2eq reductie Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

10 Ontwikkeling van het energieverbruik
Volgens de Nationale Energie Verkenning 2017

11 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ

12 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ 480 PJ 0 PJ 2017

13 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. 480 PJ 0 PJ 2017

14 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. 19 PJ 480 PJ 461 PJ 0 PJ 2017

15 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. 19 PJ 480 PJ 461 PJ 0 PJ 2017

16 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 0 PJ 2017 2020

17 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 0 PJ 2017 2020

18 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

19 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

20 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

21 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). In het fiche van de innovatieve energiedragers is geadviseerd om te sturen op max 21,5 miljoen ton CO2 in 2030 om op de weg naar nul-emissie in 2050 te geraken. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot: 333 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

22 Ontwikkeling van het energieverbruik
In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge ( PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). In het fiche van de innovatieve energiedragers is geadviseerd om te sturen op max 21,5 miljoen ton CO2 in 2030 om op de weg naar nul-emissie in 2050 te geraken. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot: 333 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 21,5 Mton CO2-uitstoot: 287 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

23 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

24 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

25 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 33 PJ 389 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030 2030

26 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 33 PJ 389 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030 2030

27 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. 36 PJ 493 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ ! Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2017 2020 2030 2030

28 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. 36 PJ 493 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2017 2020 2030 2030

29 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

30 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

31 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 23 PJ 333 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

32 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 23 PJ 333 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

33 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 69 PJ 287 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

34 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. Op de volgende pagina kijken we naar de vier maatregelen. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 69 PJ 287 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

35 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (lichtgeel) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (lichtblauw) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen) 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

36 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (lichtgeel) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (lichtblauw) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). 33 PJ 486 PJ 453 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

37 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). 33 PJ 486 PJ Elektrisch rijden (2,25 Mton) 453 PJ Verduurzaming logistiek (2,25 Mton) Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie Verduurzaming personenmobiliteit (1 Mton) Hernieuwbare energiedragers (2 Mton) 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

38 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). Door de besparing en el-verbruik bij elkaar te plaatsen wordt duidelijk dat de maatregelen er toe leiden dat het totale energieverbruik op 440 PJ uitkomt. 33 PJ 486 PJ Elektrisch rijden (2,25 Mton) 453 PJ Verduurzaming logistiek (2,25 Mton) Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie Verduurzaming personenmobiliteit (1 Mton) Hernieuwbare energiedragers (2 Mton) 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

39 Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin?
De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). Door de besparing en el-verbruik bij elkaar te plaatsen wordt duidelijk dat de maatregelen er toe leiden dat het totale energieverbruik op 440 PJ uitkomt. 33 PJ 486 PJ Vermeden fossiel door gedragsverandering Vermeden fossiel door elektrisch rijden 453 PJ 440 PJ 25 PJ Elektrisch rijden 26 PJ Hernieuwbare energiedragers 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

40 Meer informatie? www.platformduurzamebiobrandstoffen.nl @PlatfDuurzBio
of neem contact op: Eric van den Heuvel


Download ppt "Towards one third of renewable energy in transport in 2030"

Verwante presentaties


Ads door Google