Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Leiderschap bij verandering
DVC De Triangel.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
STRATEGISCHE PLANNING
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Ouders en Kinderen Centraal
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
netwerk organisatiebeheersing
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Visie Mensontwikkeling WSD
Logical Framework Approach
Waardenmanagement De Transities
COMPETENTIEONTWIKKELING
Tien lessen uit het Noorden
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Wat is een communicatieplan?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
plaats datum naam trainer
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Onthaal en service.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Veranderprofiel-scan
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Naar een optimaal HR - beleid
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Samen sterk in verandering
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Behavior Based Safety Warehousing
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens

Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?  Competentiemanagement is een middel, geen doel. (“means to an end”)  Begin bij het begin…. Eerst een analyse van de reële behoeften in de organisatie.  Behoeften van de medewerkers én behoeften van de organisatie (“geen of-of verhaal”)  ‘Durf’ (vooraf) doelstellingen of criteria te formuleren waaraan het ‘(ver)nieuw(d)e beleid’ moet voldoen

 Een goede analyse, leidt tot een goed ‘stappenplan’  Op maat van uw organisatie  Competentiemanagement laat toe:  Incrementeel, stap voor stap, te werken  ‘Geen ‘alles of niets’ verhaal’  Zowel op vlak van instrumenten als op vlak van (HR)-processen  Bestaande processen, instrumenten (bv. functiebeschrijvingen) te behouden én te integreren Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?

 Enkele ideeën over het competentiewoordenboek  Niet opnieuw het warme water uitvinden, maar ook ….. geen klakkeloze overname van bestaande documenten  Is een werkinstrument én een communicatie-instrument (belang van taal/jargon)  Creëer geen ‘draak’, maar een werkbaar en gebruiksvriendelijk document  Clusteren van competenties kan zinvol zijn (zie later bij competentieprofielen) Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?

 Enkele ideeën over ‘kerncompetenties’  Idee kerncompetenties is oorspronkelijk een element van strategie.  “Organisaties die vertrekken vanuit hun kerncompetenties en hun dienstverlening van daaruit opbouwen, hebben grote kans op “succes”  Werken met kerncompetenties is niet ‘verplicht’  Mag niet geforceerd of artificieel overkomen  Ook de omgekeerde weg bewandelen is mogelijk Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?

 Enkele ideeën over competentieprofielen  Geven een gewenste situatie weer  Dus zijn niet het resultaat van een ‘meting’, (as is) wel van een ‘visie’ (to be)  Kan niet losgekoppeld worden van functies  “Het gaat om de stoel, niet om de persoon…”  Betrokken partijen bij het opstellen van een competentieprofiel  De gouden : functiehouder; direct leidinggevende en directie Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?

 De opbouw/structuur van competenties  Omschrijving/ definitie (passend binnen de specifieke organisatiecontext)  Gebruik verschillende niveau’s of dimensies  let op voor niveau’s, vergelijking tussen medewerkers, creëren van onnodige ‘hiërarchieën’,…  Indicatoren gaan over (observeerbaar) gedrag: (hoe?)  ….vermijd de opsomming van taken…. (wat?)  Werken met ‘negatieve’ indicatoren kan ook (soms is het ongewenste gedrag makkelijker te beschrijven)  Gebruik jargon dat aansluit bij de organisatie/medewerkers Competentiemanagement en competenties: hoe begin ik eraan, hoe pas ik het toe in de praktijk,…?

Ervaringsuitwisseling in groep  Competentiemanagement als middel of als doel?  Het competentiewoordenboek: een papieren tijger of een werkinstrument?  Over de noodzaak van kerncompetenties  Het opstellen van competentieprofielen: a piece of cake?

Over communicatie en diepte-integratie…. Kortom: over …. ‘draagvlak’…  Vooraf:  Een terugblik: een beleid dat ook aansluit op reële behoeften van de medewerkers…. Heeft meer kans gedragen te worden…  Betrek medewerkers van bij het begin…. van bij de analyse  “Liefde voor de status quo”. Niet voor verandering…. Tenzij we geconfronteerd worden met de noodzaak tot verandering  Draagvlak? Bij wie?  Er zijn verschillende stakeholders, niet alleen de medewerkers…  Belang van de leidinggevenden in de organisatie als doelgroep!!!! Zij zijn de ‘uitvoerders’ van het beleid in de dagdagelijkse praktijk….

Over communicatie en diepte-integratie…. Kortom: over …. ‘draagvlak’…  Enkele ideeën over projecten….  Projectgroep/stuurgroep ok, maar  Wees bewust van de tijdsinvestering  Denk na over de samenstelling (“believers en non-believers”, niet enkel de ‘top’ van de organisatie,….  Vermijd de creatie van een wij/zij mentaliteit…  Competentiemanagement an sich is geen project….. vergt voortdurend ‘onderhoud’, bijsturing…

Over communicatie en diepte-integratie…. Kortom: over …. ‘draagvlak’…  Enkele ideeën over communicatie …. en participatie  Communiceer op een manier die aansluit bij de communicatiecultuur in uw organisatie  Communiceer eerlijk  bv. ook over de voordelen voor de organisatie als ‘entiteit’, de verwachtingen naar de medewerkers  Communiceer niet alleen de resultaten  Komt over als ‘te nemen of te laten’  Onderscheid tussen verschillende doelgroepen -> verschillende ‘soorten’ draagvlak (bv. medewerkers/leidinggevenden/rvb….)  Laat de boodschap aansluiten bij behoeften en leefwereld van de medewerkers.  Inspraak en participatie zijn belangrijk (!), maar:  Te veel inspraak ….. kan leiden tot besluiteloosheid, of te weinig expliciete keuzes/acties

Ervaringsuitwisseling in groep  Draagvlak: waarover praten we eigenlijk?  Op zoek naar goede praktijkvoorbeelden?  Lessons learned: op zoek naar aanbevelingen inzake communicatie en participatie