Kwaliteit onder controle Najaarsconferentie Stichting Werkkring donderdag 18 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
STRATEGISCHE PLANNING
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Veranderingen in de zorg
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Les 1 M&O.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
De essentie van kwaliteit
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Zorg nieuwe stijl.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Certificering van assetmanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Internationale handel
Methoden om te werken aan continue verbetering
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit onder controle Najaarsconferentie Stichting Werkkring donderdag 18 november 2010

Ontwikkelingen Wonen-Welzijn-Zorg  Van algemene naar projectfinanciering  Van collectief naar individueel recht  Van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij  Van centrale regie naar regie door cliënt en bestuur  Van sectoraal naar integraal  Van algemeen naar op maat  Participatie 2

Kader en omgeving Wonen-Welzijn-Zorg  Versobering budgetten  Bezuinigingen  Toename taken  Arbeidskrapte  Toename vraag  Technologie

D.w.z.  Belang sturing  Belang visie, regie  Belang samenwerking  Belang kwaliteit om  Keuzes te maken en te kunnen onderscheiden

Imagining sustainability (diss. Saartje Sondeijker):  GrootschaligKleinschalig  SectoraalIntegraal  ReactiefPreventief  OrganisatiedenkenNetwerkdenken  ProductDienst  ProfessioneelInformeel 5

Concept duurzame kwaliteit  Regie  Economisch volhoudbaar  Maatschappelijk ingebed  Verbonden met zingeving 6

Strategische uitdaging Netwerkstrategieën  Samenwerking – concurrentie  Strategische allianties  Integraal in plaats van sectoraal  Professioneel en informeel

Strategische uitdaging Prestatie-afspraken  Respectvol  Verplichtend  Publiek  Mens en omgeving georiënteerd

Kwaliteit dient managementinstrument te zijn !  Ingebed in de organisatie  Belang sturing en ‘Planning & Control’ Instrument is Management Control Systeem

Linkerpijler: strategie en structuur  Strategie: doelstellingen visie -> beleidsplan -> ondernemingsplan -> jaarplan  Structuur: taakuitvoering strategisch tactisch operationeel 11

Rechterpijler: methoden en technieken  Faciliteringsinstrumenten: budget management info AO/IC Rapportages Handboeken Protocollen Formulieren kwaliteitsdocumenten 12

Middelste pijler PDCA Cyclus: P = doelstellingen concreet formuleren D = formuleren maatregelen gericht op uitvoering C = beheersing A = bijsturing zodat doelstellingen geformuleerd worden 13

Voordelen goede kwaliteitscyclus:  Bewust van ontwikkelingen die invloed hebben op continuïteit en kwaliteit  Tijdig nemen van bedrijfsvoeringsmaatregelen  Benutten van kansen voor groei en ontwikkeling  Verdere professionalisering  Effectief omgaan met (overhead)kosten  Relevante management info (minder intuïtie bij belangrijke beslissingen) onderbouwing!  Meer wij gevoel, identiteit, duidelijkheid waar we staan en wat we willen  Transparantie stakeholders

Kwaliteitsmanagement; wat levert het op?  Transparantie, vertrouwen naar buiten toe  Voldoen aan codes toezichthoudende instanties  Betrouwbaarheid naar binnen toe  Betere aansluiting PC-PDCA cyclus  KM krijgt plaats in organisatie  Beoordelen/optimaliseren procedures en risico’s  Borgen bedrijfseconomische integriteit  Borgen kwaliteit informatievoorziening  Beoordelen/verzorgen (financiële) verslaggeving  Risico’s monitoren 16

Sarbanes-oxley Het winnen van vertrouwen is veranderd van: “Tell me, trust me” naar “Show me” Nadruk op interne beheersings- en controlesystemen

 Intern: ICT, faciliteiten, staf  Intern: ondersteuning andere afdelingen  Extern: werkkring! (samenwerking) 18 Rol bedrijfsvoering

 Praktisch, pragmatisch  Aansluiten bestaande werkwijze  Samen doen 19

Voorbeeld Kwaliteitsverbetering Ziekenhuis (2007) 20

Kwaliteitszorg is:  Terugdringen van verspillingen  Beheersing en voorspelbaarheid vergroten  Klantgericht naar buiten en naar binnen  Continu verbeteren  Cultuurverandering

Aandachtsgebieden INK Eindresultaten Medewerkers Middelen Strategie en beleid LeiderschapProcessen Waardering maatschappij Waardering klanten en leveranciers Waardering medewerkers OrganisatiegebiedenResultaatgebieden Leren en verbeteren

Vijf ontwikkelingsfasen  Fase I: activiteit georiënteerd  Fase II: proces georiënteerd  Fase III: systeem georiënteerd  Fase IV: keten georiënteerd  Fase V: excelleren en transformeren

Kwaliteitsverbetering (1)  Plan: werkplan afdeling  Do: ontwikkelen beleid/processen/werkwijzen verbeteren processen: kwaliteitscirkels uitvoeren

Kwaliteitsverbetering (2)  Check kwaliteitsaudits: intern/extern  Act aanpassen bestaande werkwijzen verbeterprocessen: kwaliteitscirkels

Kwaliteitsdocumenten  Kwaliteitshandboek  Kwaliteitsregistraties  Handleidingen  Protocollen  Formulieren

Doelen documentensysteem  Transparant maken van de organisatie  Informatieverstrekking  Middel om knelpunten op te sporen en te voorkomen  Aantoonbaarheid van het werken aan kwaliteit  Overdraagbaarheid

Eisen documentensysteem  De juiste documenten (juiste opbouw)  Op de juiste plaats (rubricering)  Van de juiste functionaris (proceseigenaar)  Op een juiste wijze beheerd goedkeuring en uitgifte wijzigen en aanpassen

Kwaliteitsverbetering  Twee aanpakken: voor de voet weg: in het werk systematisch: kwaliteitscirkel

Kwaliteitscirkel Een groep van 4-6 medewerkers die in hun werksituatie met elkaar samenwerken en die vrijwillig in een afgebakende periode regelmatig bijeenkomen om een bepaald praktijkprobleem op systematische wijze te analyseren en op te lossen.

Waarom kiezen voor Kwaliteitscirkel?  Samen, discipline overstijgend  Bottom up: eigen oplossing  Iedereen kan meedoen (ervaringsdeskundigheid)  Eerst denken, dan doen (ready-fire-aim)

Stappenplan kwaliteitscirkel 1. afbakening van het thema 2. vaststelling huidige situatie 3. bepalen knelpunten en tekortkomingen 4. bepalen pakket van eisen en doelen 5. beeldvorming nieuwe situatie 6. formuleren overbruggingsvoorstellen 7. schrijven kwaliteitsprofiel

Toepassing Kwaliteitsverbetering  Benoem een knelpunt binnen de afdeling  Doorloop stap 1, 2, 3 van kwaliteitscirkel  Terugkoppeling in de groep

Kwaliteitsaudit Een systematisch en onafhankelijk onderzoek om te bepalen of de (kwaliteits)activiteiten en de resultaten hiervan overeenkomen met de vastgelegde regelingen en of deze laatste doeltreffend ten uitvoer zijn gebracht, alsmede geschikt zijn voor het bereiken van de doelstellingen.

Kwaliteit leven  Kl = ( Kz + Kwe + Kwo) R 35

Kwaliteit Onderwijs  Ko = (K? + K? + K?) x?  Kwk = ? 36

Kwaliteit is mensenwerk bedrijfsvoering kwaliteitsmanagement HRM/organisatieontwikkeling

Kwaliteit staat niet op zichzelf organisatie & management medewerker klant kwaliteit resultaten competenties afspraken planning wensen waardering

Methodische kwaliteitszorg

Kwaliteitsmodel provincie 1. beleid & strategie 3. medewerkers 5. informatie 4. financiën 2. management 6. processen 7. waardering door medewerkers 9. waardering door derden 8. waardering door partners en doelgroepen 10. eindresultaten Organisatie Resultaat Leren en verbeteren

Voorbeelden verbeteracties  Telefonische bereikbaarheid  Beheersing doorlooptijd stukken  Termijn afhandeling bezwaarschriften  Procesbeschrijving en beheersing  Kwaliteitssysteem milieuvergunningen gecertificeerd  Afstemming subsidies  Betere samenwerking in- en extern  Professionalisering bedrijfsvoering

Oriëntatie op integraliteit en omgeving activiteiten processen systeem samenwerking omgeving activiteit proces

Speerpunten voor ontwikkeling van organisatie/kwaliteit 1.Kwaliteit van medewerkers door competentieontwikkeling 2.Externe oriëntatie = leidraad voor bedrijfsvoering 3.Thema’s organisatieontwikkeling: kwaliteit, externe oriëntatie, integraliteit en samenwerking

HRM: jaarcyclus met competentieontwikkeling Kwaliteit met competenties  Integraal werken  Omgevingsbewust  Klantgericht  Coöperatief  Resultaatgericht

Cyclus bedrijfsvoering Externe invloeden, vragen, wensen SWOT/zelf- evaluatie initiëren/ stimuleren bijsturen koers ontwikkel-/ jaarplan uitvoeren ontwikkelen verantwoorden evalueren kwaliteit bepalen afsprekenrealiseren waarderen

Organisatieontwikkeling gericht op kwaliteit Kenmerken/doelen: Structuur: versterking integraliteit Cultuur van samenwerken en externe oriëntatie Ontwikkeling competenties

Leerervaringen kwaliteitsmanagement  Gedegen instrumentarium is nodig maar onvoldoende  Kwaliteitsmanagement niet isoleren  Integrale aanpak bedrijfsvoering/km  Kwaliteitsmanagement en organisatieontwikkeling versterken elkaar  Kwaliteit verbindende factor van buiten naar binnen