Visie op HNW juni 2011
Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie op werken komt tot stand vanuit de visie en missie van de organisatie, haar ambitie en specifieke randvoorwaarden. De visie op werken geeft richting aan de verandering en is het ijkpunt bij strategische afwegingen. Het geeft antwoord op vragen, zoals: Hoe heeft onze manier van werken impact op de klantbediening? Zijn we mens-, project- of procesgeorganiseerd? Is de manier van werken voor iedereen gelijk of werken we gedifferentieerd? Is het werkconcept afhankelijk van dienst, afdeling, functie en/of taakvolwassenheid? Wat mogen medewerkers qua ondersteuning van de organisatie verwachten? Wat is de managementstructuur en welke organisatiecultuur streven wij na? Belonen we op tijd en/of prestatie? Waar en wanneer werken we? Wat is het belang van eventuele flexibilisering van tijd en/of plaats? Welke werkhouding en ethiek verwachten wij van onze medewerkers? Hoe gaan we om met vertrouwen en verantwoordelijkheid? Hoe belangrijk is digitaal werken?
Model Kernwaarden Organisatie Ontwikkeling Organisatie Ontwikkeling Visie op Werk Randvoorwaarden welniet Nieuwe Principes
Werkprincipes als onderdeel van een Visie op HNW In/outWerkprincipe √ Werk flexibel; geven en nemen voor een optimaal resultaat √ Zet de klant voorop in alles wat je doet √ Wees verbonden met je collega’s en onze relaties √ Maak je eigen keuzes; voer de regie over je eigen werk √ Werk activiteitgericht; organiseer je taken bewust √ De processen als basis, creativiteit maakt het verschil √ Werk virtueel en digitaal als het kan, fysiek als het moet √ Kom je afspraken na, spreek elkaar hierop aan √ Werk aan persoonlijk leiderschap; houd controle over je eigen vitaliteit √ Werk resultaatgericht; stuur op toegevoegde waarde × Wees vertrouwd met wat je doet en hoe je werkt × Toon een open en transparante houding; verantwoord je keuzes × Zoek de verbinding, ontmoet onze klant zowel fysiek als virtueel × Werk met trots voor de klant, vier je succes voor de bank × Zoek continue naar verbetering, leer door te doen Werkinstructie: “Weten’, ‘Kunnen’, ‘Willen’ en vooral ‘Blijven doen’ zijn de succescriteria voor een geslaagde transitie naar Het Nieuwe Werken. Medewerkers en management moeten zelf (gaan) geloven in de nieuwe manier van werken en het anders werken echt doorleven: vertrouwde werkpatronen en overtuigingen willen loslaten en zelf gaan werken volgens de nieuwe principes. Duidelijke en eigen principes zijn dus mogelijk succesbepalend. Selecteer de voor uw organisatie relevante principes of voeg deze verder toe.