Ondergronds bankieren beelden, beleid, aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De externe waarde van de munt
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Debiteuren Dead Roll Hoe voorkomt professionele incasso dat debiteuren u onder water trekken?
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
offshore-outsourcing (import)
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
De toekomst van de betaalinstrumenten
Aanpak brandveiligheid PGS opslagen
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Ondergronds bankieren in de Benin gemeenschap
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
25 maart 2010 Drs. A.G. Romero. Deel 1 Agenda 1. Kredietcrisis en de wereldeconomie; 2. Herstel van de internationale beursen 1 jaar na de crisis;
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
T hema’s in deze quiz: Gezin Zorg Arbeid. Thema 1: Verschillen binnen ‘het Nederlandse gezin’
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Stef Buitenhuis, M&O. Index - Koersverloop en maatschappelijk aandelen vermogen - Verleden: Financiële Highlights - Verleden: Omzet over de laatste vier.
§3.2 – De huidige migranten
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Wisselkoersen.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
bron: strafrechtelijke onderzoeken klanten, diensten en kencijfers
Illegale money transfers
© Prof.dr Jouke van Dijk TxU-4, 29 april 2004 Evaluatie - 4 Hoogeveen, 29 april 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Faculteit.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Simultaan liquiditeitsbeheer bij meerdere valuta’s
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
FINNIUS | page 1 Regulering bitcoin in Nederland NVvIR 12 juni 2014.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Vraagstukken: intrest
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
§ 2.1 Hoe betaal jij? Als je naar het buitenland gaat, kun je soms met euro’s betalen, soms niet. Voor landen waar vreemde valuta gebruikt worden, moet.
Stichting Alodo Lokale inkomsten gezondheidszorg 25 maart 2010.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Illegale migratie leidt tot criminaliteit.
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Transcript van de presentatie:

Ondergronds bankieren beelden, beleid, aanpak Brigitte Slot Ministerie van Financiën

Wereldwijd volume aan inkomensoverdrachten door migranten 1995 2004 miljard dollar 1995 2004 Inkomensoverdrachten 58 160 Directe buitenlandse investeringen 107 166 Particuliere beleggingen 170 136 Officiële ontwikkelingshulp 59 79 Bron: Wereldbank, Global Economic Prospects 2006. p.88.

Inkomensoverdrachten door buitenlandse werknemers in Nederland 1986 2007 1e generatie niet-westerse migranten (x 1.000) 503 1.014 …..anders dan uit Turkije, Marokko, Suriname, Antillen 112 387 Buitenlandse inkomensoverdrachten (miljoen euro) 252 777 Bron: DNB, CBS.

Bedragen die per jaar vanuit Nederland worden overgemaakt (2005) Aantal mensen (1.000) Gemiddeld bedrag per hoofd (euro) Totaal overboekingen (miljoen euro) Suriname 329 350 115 Turkije 359 312 112 Marokko 316 266 84 Antillen 131 275 36 Ghana 19 579 11 Somalië 22 318 7 Totaal 1.175 311 365 Bron: Consumentenbond 2005, p.47.

Meest voorkomende wijzen van geld overmaken vanuit Nederland door Turken, Marokkanen, Antillianen, Somaliërs en Ghanezen Geldtransactiekantoor (money transfer) 25% Bank 21% Zelf contant geld meenemen 20% Via een belwinkel, reisbureau of andere winkel, hawala 13% Contant geld meegeven 12% Post Moskee/kerk 5% Bankpas of creditcard meegeven aan anderen 3% Bron: Consumentenbond 2005, p.23.

100 euro money transfer vanuit Rotterdam en Den Haag naar Paramaribo Kantoor Netwerk Kosten (euro) Kosten (%) Cash Express Western Union 12,00 12% GWK Travelex MoneyGram 9,99 10% Suri Change eigen netwerk 7,00 7% Moneytrans* Moneytrans 0,00 of 7,00 0% of 7% ‘Sam’ 4,00 4% *Actie: eerste money transfer gratis. Bron: Slot, maart 2006.

Ondergronds bankieren beelden, beleid, aanpak Brigitte Slot Ministerie van Financiën, februari 2008 Wereldwijd volume aan inkomensoverdrachten door migranten 1995 2004 Inkomensoverdrachten door migranten 58 160 Directe buitenlandse investeringen 107 166 Particuliere beleggingen 170 136 Officiële ontwikkelingshulp 59 79 Bron: Wereldbank, Global Economic Prospects 2006. p.88. Inkomensoverdrachten door buitenlandse werknemers in Nederland 1986 2007 Aantal 1e generatie niet-westerse migranten (1.000) 503 1.014 Anders dan uit: Turkije, Marokko, Suriname, Antillen (1.000) 112 387 Inkomensoverdachten door buitenlandse werknemers (mln eur) 252 777 Bron: DNB, CBS. Bedragen die per jaar vanuit Nederland worden overgemaakt (2005) Aantal mensen (1.000) Gemiddeld bedrag per hoofd (euro) Totaal overboekingen (miljoen euro) Suriname 329 350 115 Turkije 359 312 112 Marokko 316 266 84 Antillen 131 275 36 Ghana 19 579 11 Somalië 22 318 7 Totaal 1.175 311 365 Bron: Consumentenbond 2005, p.47. Meest voorkomende wijze van geld overmaken onder Turken, Marokkanen, Antillianen, Somaliërs en Ghanezen in Nederland Geldtransactiekantoor (money transfer) 25% Bank 21% Zelf contant geld meenemen 20% Via een belwinkel, reisbureau of andere winkel, hawala 13% Contant geld meegeven 12% Post Moskee/kerk 5% Bankpas of creditcard meegeven aan anderen 3% Bron: Consumentenbond 2005, p.23. ‘Informeel bancair omzetvolume’ © Familieoverboekingen 1,2 miljoen Turken, Marokkanen, Antillianen, Somaliërs, Ghanezen = 365 miljoen euro in totaal 1,7 miljoen niet-westerse allochtonen = 520 miljoen euro in totaal 13 procent van totaal belhuis, reisbureau, andere winkel, hawala = 70 miljoen euro via ondergrondse banken “Informeel bancair omzetvolume”© Familieoverboekingen 1,2 miljoen Turken, Marokkanen, Antillianen, Somaliërs, Ghanezen  365 miljoen euro in totaal 1,7 miljoen niet-westerse allochtonen  520 miljoen euro in totaal 13 procent van totaal belhuis, reisbureau, andere winkel, hawala  70 miljoen euro Totale overboekingen via ondergrondse banken vanuit Nederland familieoverboekingen: 70 miljoen illegalen migrantenondernemers criminelen Ter vergelijking 239 miljoen uitgaande en 85 miljoen ingaande money transfers (DNB 2004) jaarlijks 100 miljoen euro verdachte legale money transfers (MOT 2006) 2,4 miljard euro jaarlijks inkomsten uit drugs en andere vormen criminaliteit (Unger 2005) 10 procent is 240 miljoen euro Vergelijking corridors vanuit Nederland met Suriname en Marokko (I) Suriname Marokko Totaal 125 miljoen euro 3,4 miljard euro % BBP 15% BBP 6 - 9% BBP Kanalen MTO (in)formeel 47% Banken 18% Contant 30% Overig 3% Totaal 100% MTO formeel 47% Banken 29% Contant 16% Overig 8% Kenmerk Veel ondergrondse banken Omvangrijke criminele geldstromen Nauwelijks ondergrondse banken Nauwelijks criminele geldstromen 80% heeft bankrekening 20-25% heeft banrekening Bron: Unger, B. en M. Siegel, The Netherlands-Suriname Corridor for workers’ remittances, 2006. ECORYS Nederland, The remittance corridor the Netherlands – Morocco, 2006. 80 procent van de Surinamers heeft eigen bankrekening. Toch veel gebruik van formele en informele money transfers. Waarom? - omvangrijke informele economie (> 50% BBP) - wantrouwen jegens formele instituties (corruptie, privacy) - money transfers goedkoper, sneller, eenvoudiger - kosten banken niet transparant (opslag of aftrek, wisselkoers) - gunstigere wisselkoersen (drie valuta in Surinaamse economie) Beelden Ondergronds bankieren is een groeimarkt Er is sprake van een segmentatie in deelmarkten Deelmarkten zijn niet strikt gescheiden Over de omvang van het fenomeen kunnen we slechts gissen Situatie per corridor zeer uiteenlopend Legale money transfers vormen eveneens een probleem Ondergronds bankieren moet worden bestreden omdat gebonden aan internationale afspraken (FATF) ondermijnt anti-witwasbeleid en beleid ter voorkoming terrorismefinanciering kan leiden tot besmetting financieel stelsel (integriteit) faciliteert en stimuleert criminaliteit Beleid FATF 9 speciale aanbevelingen - 2001 Wet inzake de geldtransactiekantoren (Wgt) – 2002 Brief aan de Tweede Kamer: ‘Ondergronds bankieren, bestaansredenen, risico’s en aanpak’ - juli 2005 Payment Services Directive (PSD), implementatie in de Wet financieel toezicht (Wft) – uiterlijk 1 november 2009 FATF 9 speciale aanbevelingen inzake financiering van terrorisme VI. Alternatieve geldtransacties “Elk land dient maatregelen te nemen teneinde te waarborgen dat personen of juridische entiteiten, met inbegrip van agenten, die diensten aanbieden op het gebied van de overmaking van geld of geldswaarden, met inbegrip van overmaking via een informeel transactiesysteem of -netwerk voor geld of geldswaarden, een vergunning dienen te hebben of dienen te zijn geregistreerd en dat op hen alle FATF-aanbevelingen van toepassing zijn die gelden voor banken en niet-bancaire financiële instellingen. Elk land dient te waarborgen dat op personen of juridische entiteiten die deze diensten illegaal verrichten bestuursrechtelijke, civiele of strafrechtelijke sancties van toepassing zijn.” Vier pijlers Legale geldstromen van migranten bovengronds tillen Actieve opsporing en vervolging ondergrondse bankiers Gerichte aanpak verdachte legale money transfers Risicoanalyse op basis van doorgaand onderzoek naar (nieuwe) vormen van criminele logistiek en betaalmethoden

‘Informeel bancair omzetvolume’ © Totale overboekingen via ondergrondse banken vanuit Nederland Familieoverboekingen 70 miljoen Illegalen …………. Migrantenondernemers …………. Criminelen …………. Indicatie: jaarlijks 100 miljoen euro verdachte legale money transfers (MOT 2006)

Corridorstudies (in samenwerking met de Wereldbank) Nederland-Suriname en Nederland-Marokko Suriname Marokko Totaal 125 miljoen euro 3,4 miljard euro % BBP 15% BBP 6 - 9% BBP Kanalen bank 18% money transfer (in)formeel 47% contant 30% overig 3% totaal 100% bank 29% money transfer formeel 47% contant 16% overig 8% Kenmerk merendeel informeel Veel ondergrondse banken Omvangrijke criminele geldstromen 80% heeft bankrekening 76% formeel Nauwelijks ondergrondse banken Nauwelijks criminele geldstromen 20-25% heeft bankrekening Bron: Unger, B. en M. Siegel, The Netherlands-Suriname Corridor for workers’ remittances, 2006. ECORYS Nederland, The remittance corridor the Netherlands – Morocco, 2006.

80 procent van de Surinamers heeft eigen bankrekening. Toch veel gebruik van formele en informele money transfers. Waarom? - omvangrijke informele economie (> 50% BBP) - wantrouwen jegens formele instituties (corruptie, privacy) - (in)formele money transfers goedkoper, sneller, eenvoudiger - kosten banken niet transparant (opslag of aftrek, wisselkoers) - gunstigere wisselkoersen (drie valuta in Surinaamse economie)

Beelden ondergronds bankieren is een groeimarkt er is sprake van een segmentatie in deelmarkten deelmarkten zijn (soms) onderling verbonden over de omvang van het fenomeen kunnen we slechts gissen legale money transfers vormen eveneens een probleem situatie per corridor (totaal) anders

Ondergronds bankieren moet worden bestreden omdat… gebonden aan internationale afspraken (FATF) ondermijnt anti-witwasbeleid en beleid voorkoming terrorismefinanciering kan leiden tot besmetting financieel stelsel (integriteit) faciliteert en stimuleert criminaliteit

Beleid FATF 9 speciale aanbevelingen (2001) Wet inzake de geldtransactiekantoren (Wgt) (2002) Brief aan de Tweede Kamer ‘Ondergronds bankieren, bestaansredenen, risico’s en aanpak’ (2005) Implementatie Payment Services Directive (PSD) (1 november 2009)

FATF 9 speciale aanbevelingen inzake financiering van terrorisme VI. Alternatieve geldtransacties “Elk land dient maatregelen te nemen teneinde te waarborgen dat personen of juridische entiteiten, met inbegrip van agenten, die diensten aanbieden op het gebied van de overmaking van geld of geldswaarden, met inbegrip van overmaking via een informeel transactiesysteem of -netwerk voor geld of geldswaarden, een vergunning dienen te hebben of dienen te zijn geregistreerd en dat op hen alle FATF-aanbevelingen van toepassing zijn die gelden voor banken en niet-bancaire financiële instellingen. Elk land dient te waarborgen dat op personen of juridische entiteiten die deze diensten illegaal verrichten bestuursrechtelijke, civiele of strafrechtelijke sancties van toepassing zijn.”

Vier pijlers Legale geldstromen van migranten ‘bovengronds tillen’ Actieve opsporing en vervolging ondergrondse bankiers Gerichte aanpak verdachte legale money transfers Risicoanalyse op basis van doorgaand onderzoek naar (nieuwe) vormen van criminele logistiek en criminele betaalmethoden

Ondergronds Bankieren Old School?

‘The cell phone as mobile payment terminal’