financieel management les 2 interactive marketing communications
leerdoelen inzicht krijgen in de totale financiele huishouding van een bureau wat is een balans, een winst- en verliesrekening en een kasstroomoverzicht begrippen: debet & credit, winst & verlies, solvabel, liquide, payable, inzicht krijgen in de bureauplanning gevoel voor financiele kengetallen interactive marketing communications
financiele overzichten balans overzicht van bezittingen en schulden winst en verliesrekening overzicht van opbrengsten en kosten kasstroomoverzicht overzicht van inkomsten en uitgaven interactive marketing communications
balans 1/2 bezittingen economisch eigendom genereert inkomende geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn direct of indirect voorbeelden materiele vaste activa debiteuren onderhanden werk liquide middelen interactive marketing communications
balans 2/2 schulden juridische verplichting genereert uitgaande geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn voorbeelden: langlopende lening crediteuren belastingschuld interactive marketing communications
winst- en verliesrekening opbrengsten omzet uit projecten (uren) hostingovereenkomsten rente inkomsten kosten inleenkrachten lonen en salarissen overige bedrijfskosten afschrijvingen interactive marketing communications
kasstroomoverzicht Inkomsten Een debiteur die zijn rekening voldoet Een bank die een lening verstrekt Uitgaven Een betaling aan een leverancier Betaling van de lonen en salarissen Aflossing van een lening interactive marketing communications
financiele en niet financiele begrippen 1/2 bruto-marge omzet minus inkoopwaarde van de omzet bureau-inkomen omzet + marge op media ebitda earnings before interest, taxes, depreciation and amortization ebit earnings before interest and taxes interactive marketing communications
financiele en niet financiele begrippen 2/2 EBT earnings before taxes salesfunnel gewogen gemiddelde van de lopende oppertunities onderhanden werk reeds gewerkte uren die nog niet daadwerkelijk zijn gefactureerd orderportefeuille hoeveelheid werk getekende orders die nog moet worden uitgevoerd interactive marketing communications
kengetallen belangrijkste financiele kengetallen zijn: (tussen haken de doelstelling van een bureau) bruto marge in % (85-90%) EBITDA% (20-25%) EBIT% (10-15%) gemiddeld tarief per uur (eur 100 >) gemiddelde omzet per FTE (eur 100.000 >) rentabiliteit solvabiliteit (>25%) liquiditeit (>1) debiteuren > 90 dgn (5-10% van de debiteuren) salesfunnel in euro’s interactive marketing communications
kengetallen 2/2 belangrijkste niet financiele kengetallen zijn: orderportefeuille in weken (> 7 weken) payable hours in uren (>60% van de beschikbare capaciteit) interactive marketing communications
model balans debet Vaste activa Materiele vaste activa 200.000 Vlottende activa Onderhanden werk 100.000 Debiteuren 1.000.000 Overige vorderingen 1.300.000 Liquide middelen 50.000 Totaal debet 1.550.000 interactive marketing communications
model balans credit Eigen vermogen 425.000 Langlopende schulden (aflossing in 2007: 100.000) 200.000 Kortlopende schulden Crediteuren 350.000 Belastingen en premies sociale verzekeringen 175.000 Overige schulden 400.000 925.000 Totaal credit 1.550.000 interactive marketing communications
model winst- en verlies rekening Omzet 5.000.000 Inkoopwaarde omzet 500.000 Bruto marge 4.500.000 personeelskosten 2.800.000 Overige bedrijfskosten 700.000 3.500.000 EBITDA 1.000.000 afschrijvingen EBIT rente 100.000 EBT 400.000 Taxes Net-income 300.000 interactive marketing communications
gevoel bij financiele kengetallen 1/2 Basis model balans en w&v-rekening % Brutomarge Brutomarge / omzet EBITDA % EBITDA / omzet EBIT% EBIT/omzet Tarief per uur Omzet /payable hours Tarief per FTE Omzet / FTE’s interactive marketing communications
gevoel bij financiele kengetallen 2/2 Basis model balans en w&v-rekening Rentabiliteit van het totale vermogen resultaat na belastingen / balans totaal solvabiliteit Vermogen / balans totaal liquidititeit (current ratio) Vlottende activa / kortlopende schulden Debt-service ratio (Ebitda – belastingen) / (rente + aflossings verplichting interactive marketing communications
gevoel bij niet financiele kengetallen Basis model balans en w&v-rekening Payability% Payable hours / beschikbare uren Orderportefeuille Stel 8.000 uur aan getekende werkzaamheden; 1000 uur per week beschikbaar Getekende opdrachten / payable hours per week interactive marketing communications
casus Bereken op basis van de in de sheets opgenomen balans en winst- en verliesrekening alle genoemde financiele kengetallen interactive marketing communications
financiele kengetallen 1/3 Basis model balans en w&v-rekening % Brutomarge 90% Brutomarge / omzet EBITDA % 20% EBITDA / omzet EBIT% 10% EBIT/omzet Tarief per uur 100 euro Omzet /payable hours Tarief per FTE 100.000 Omzet / FTE’s interactive marketing communications
financiele kengetallen 2/3 Basis model balans en w&v-rekening Rentabiliteit totaal vermogen 19,4% resultaat na belastingen / balans totaal solvabiliteit 27,4% Vermogen / balans totaal liquidititeit (current ratio) 1,46 Vlottende activa / kortlopende schulden Debt-service ratio 4,5 (Ebitda – belastingen) / (rente + aflossings verplichting interactive marketing communications
financiele kengetallen 3/3 Basis model balans en w&v-rekening Payability% 60% Payable hours / beschikbare uren Orderportefeuille Stel 8.000 uur aan getekende werkzaamheden; 1.000 uur per week beschikbaar 8 Getekende opdrachten / payable hours per week interactive marketing communications
bureau omzet In een jaar zitten 52 weken Dat zijn dus 52 x 5 = 260 werkdagen Ongeveer 5 dagen zijn feestdagen (pasen, pinksteren, kerst etc Vakantie is ongeveer 10% Ziek en overig verzuim is 5% 260 – 5 – (15% x 260) = 216 werkbare dagen interactive marketing communications
oefening 3: bureau omzet Schat de bureauomzet van een bureau met de volgende payable medewerkers: 1 managing director, 1 client services director, 1 account director, 3 account managers, 1 strateeg, 1 consultant, 1 junior consultant, 3 creativen en 7 software developers interactive marketing communications
oefening 3: bureau omzet Payability MD = 0% CSD = 30% (gezien de omvang van de organisatie) AD = 60% AM = 70% Strateeg = 60% Consultant = 70% Junior Consultant = 80% Creative = 80% Developer = 95% interactive marketing communications
oefening 3: bureau omzet Gemiddelde tarieven: CSD = EUR 160 AD = EUR 140 AM = EUR 120 Strateeg = EUR 140 Consultant = EUR 120 Junior Consultant = EUR 80 Creative = EUR 100 Developer = EUR 100 interactive marketing communications