Onderzoek Take 2: Baat bij een maatje!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Training Europees project Hear Me.
Evaluatie van mentorprojecten
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
De nieuwe werkelijkheid
project Bijzondere vriendschappen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Digitale Studiemaatjes
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Evaluatie pilot Februari 2006-januari Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.
Hoe bereik je ze? Hoe kunnen ze meedoen?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
WERVING OPVANG EN BEHOUD Tafeltennistrainer 2. Opleidigen Werving, opvang en behoud 1. Werving, opvang en behoud. Samenhang. 2. Rol van de trainer en.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Variya leeft! Samen onderweg naar morgen! Kenniskring mentoring 7 december 2009.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Enquête.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Holland is niet mijn land, maar het kan niet beter.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Voortijdig schoolverlaten
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Workshop Identiteit?.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Studieloopbaanbegeleiding
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Take 2: Baat bij een maatje! Aly Gruppen Lectoraat Participatie en maatschappelijke ontwikkeling. Hogeschool Utrecht

Take 2 Maatjesproject, start: 2000 in de Utrechtse wijken Pijlsweerd, Ondiep en Zuilen, in samenwerking met Welzijnsstichting Portes. Per jaar kregen 10 tot 15 jongeren (11/12 jr) een maatje Doel: zelfstandigheid vergroten, schooluitval voorkomen, deelname aan een hobby of sport bevorderen. Wekelijkse activiteiten: bibliotheekbezoek, sporten, de stad in, naar de film.

De mentoren zijn eerste jaars studenten Social Work. De mentees zijn jongeren die problemen ervaren zoals: Lastig meekomen op school. Moeilijke gezinssituatie. Niet prettig in zijn/haar vel zitten. Omgang met andere jongeren die hem/haar geen goed doet. Weinig sociale contacten.

Kwalitatief onderzoekTake 2 Nameting na zes tot tien jaar. Halfgestructureerde interviews met ex-deelnemers. Afgenomen door studenten en onszelf. Terugblik op hun ervaring met het project. Zelf toegeschreven opbrengsten aan deelname en concrete feiten verzamelen. Interviews sleutelfiguren. Literatuuronderzoek.

Vraagstellingen Welke opbrengsten, in de zin van betekenis voor de mentee, op de persoonlijkheid (emotioneel kapitaal), omgang met anderen, sociaal netwerk (sociaal kapitaal), schoolloopbaan (academisch kapitaal) en vrije tijdsbesteding (cultureel kapitaal) kennen oud-deelnemers van Take 2 toe aan het maatjesproject waaraan ze zes tot negen jaar geleden deelnamen, en in hoeverre zien we deze toekenning in (objectieve) gegevens bevestigd?

Welke voorwaarden dragen bij aan het succes van Take 2?  

Deelvragen kapitaalsoorten Op welke wijze heeft Take 2 invloed gehad op de persoonlijkheid/zelfbeeld van de mentee? En waar blijkt dat uit? (emotioneel kapitaal) Op welke wijze heeft Take 2 invloed gehad in de omgang met anderen, van de mentee? En waar blijkt dat uit? (sociaal kapitaal) Op welke wijze heeft Take 2 invloed heeft het gehad op de schoolloopbaan van de mentee? En waar blijkt dat uit? (academisch kapitaal)

Op welke wijze heeft Take 2 invloed op het ontplooien van nieuwe activiteiten, de vrije tijdsbesteding van de mentee? (cultureel kapitaal)  

Deelvragen succesvoorwaarden Welke relatieaspecten zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van de mentee? En waar blijkt dat uit? Voor zover mogelijk: welke organisatorische aspecten van het project , hebben invloed gehad op de mentee? Welke methodische aspecten , waaronder matching en mentorstijl, hebben bijgedragen aan een het bevorderen van een positieve levensontwikkeling van de mentee? En waar blijkt dat uit?  

Respondenten Take 2 Wie hebben we voor ons? 13 jongens/meiden van 18 – 22 jaar Zuilen/Ondiep (krachtwijk) Hebben 6-9 jaar geleden meegedaan. Merendeel allochtoon. ‘Overbelaste jongeren’ (WRR rapport) We hebben uiteindelijk 39 adressen gekregen van Portes, dat zijn álle deelnemers aan Take 2 tussen 2000 (1e groep) en 2004. Deze adressen hebben we verdeeld onder de onderzoekers. Alle 39 adressen zijn bezocht door twee onderzoekers, met de vraag of de jongere er nog woonde en wilde deelnemen aan het onderzoek. De onderzoekers hadden daarbij altijd een foto bij zich van de deelnemer met zijn mentor. Het is wellicht symbolisch, maar opvallend was dat de adressen van de respondenten, die we hadden meegekregen, veel gemeen hadden: de meeste adressen bleken geen naambordje te hebben, meestal ontbrak de bel, in veel gevallen waren de gordijnen (overdag) gesloten. Deze observaties geven volgens mij een indicatie van de respondentengroep waarmee we in dit onderzoek te maken hebben.  

Resultaten kapitalen Vooral effecten op zelfbeeld (emotioneel kapitaal) Opbrensten op academisch kapitaal schrijven ze aan zichzelf toe Opbrengsten op cultureel kapitaal vooral op gebied ‘Horizonverbreding’ Op sociaal kapitaal slechts enkele opbrengsten Dat komt overeen met mijn bevindingen uit het literatuuronderzoek. Meer dan de helft van de respondenten schrijft veranderingen op het gebied van emotioneel kapitaal toe aan deelname aan Take 2. Ze noemen zichzelf bijvoorbeeld liever, losser, rustiger of zelfverzekerder. Een enkeling zegt dat hij door deelname echt heel anders is geworden.

Resultaten succesvoorwaarden Kern is de relatie tussen mentor en mentee ‘Outreachende’ werving werkt Te weinig aandacht voor afscheid Sekse of culturele achtergrond niet van belangrijk in matching Actieve mentorstijl bevordert contact

Conclusies De relatie is de belangrijkste drager van het mentortraject. De grootste opbrengsten zijn te vinden op het gebied van emotioneel kapitaal en dat heeft weer invloed op andere kapitalen. Meedoen aan het mentorproject is vooral leuk en heeft daarmee effect op emotioneel, academisch en cultureel kapitaal. De actieve mentorstijl heeft meerdere positieve effecten.

Mentees zijn in deze leeftijdsfase gevoeliger dan ze laten blijken en zijn gericht op vriendschap. Een onwillige start hoeft geen probleem te zijn, mentees kijken er achteraf positief op terug dat ze enigszins gepusht zijn.

Het afscheid heeft een grotere impact dan gedacht, jongeren ervaren gevoelens van verlies en rouw. Mentoren beseffen onvoldoende hoe belangrijk ze zijn in het leven van de mentee. Mentoren doen toezeggingen die ze niet nakomen.

Gevoelens rondom afscheid zijn niet bespreekbaar gemaakt Mentoren beseffen onvoldoende dat afscheid een verlieservaring is Mentoren beseffen niet dat ze de relatie soms zelf voortijdig hebben beëindigd door het contact zonder overleg te verbreken.

Aanbevelingen Andere aandacht voor het afscheid en gevoelens bespreekbaar maken. Aandacht voor het opbouwen van een vriendennetwerk Begripsverheldering maatje en bespreken van wederzijdse verwachtingen Zinvolle vrijetijdsbesteding (leeg gat)   De pijn van het afscheid nemen zou in de begeleiding van de mentoren en de mentees meer aandacht voor moeten krijgen vanuit de projectleiding en training. Ook zinvol naar de mentees duidelijk te zijn over begrip ‘maatje’. Klinkt als vriend, die verwachting wordt soms geschapen, maar niet waar gemaakt. De mentor is geen vriend.  

De duur van het traject verlengen, grote opbrengsten pas na 1 jaar Maak de opbrengsten zichtbaar (preventie, gemeente, politie, subsidiegevers) Maak gebruik van oud-deelnemers (ervaringsdeskundigheid)

Verbeter de screening, opleiding en begeleiding van de mentoren (mentor is instrument) Tenslotte: Verder onderzoek naar de opleiding en begeleiding van mentoren (cruciale rol, maar weinig aandacht in literatuur en onderzoek) Van bovenstaande aanbevelingen, gaan de eerste vier over de begeleiding van mentoren. Een goed traject staat of valt met de mentor. De mentor is zelf het instrument om het traject succesvol te maken. Dat vraagt van de mentoren meer competenties dan dat ze nu soms in huis hebben.

Gesprek HU lectoraat: praktijkgericht onderzoek voor het werkveld Conclusies: welke herken je in jouw project en welke zijn nieuw? Aanbevelingen: Met welke aanbevelingen kun je iets in jouw project? Hoe zou je dat kunnen aanpakken?