Van Schoolplan naar opbrengsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Methodisch begeleiden
Workshop creatief brainstormen
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
Logical Framework Approach
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Medmec04 les 3 Engagement.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Iedereen coach naar Jef Clement.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Doelstellingen formuleren
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
MedMec01-2 Les schema per week
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Vergaderen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatting Havo 5.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
MANTELZORGGESPREK.
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Niets is wat het lijkt.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ADL Les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

Van Schoolplan naar opbrengsten

Vraag We staan kort voor de vakantie. Hoe kies jij de reisbestemming, hoe bereid je je vakantie voor en hoe organiseer jij dat je samen met je reisgenoten met bagage kunt vertrekken? Wat doe je wel? Wat doe je niet?

Verschillende manieren om opbrengsten te bereiken Zelf doen

Verschillende manieren om opbrengsten te bereiken Samen met collega

Verschillende manieren om opbrengsten te bereiken Als projectleider sturen

Verschillende manieren om opbrengsten te bereiken

Verschillende manieren om opbrengsten te bereiken

Hoe te sturen op opbrengsten, wat op welke manier Kijk naar: Strategisch, operationeel, organisatorisch? Complexiteit: hoog – laag Urgentie: korte termijn / lange termijn Belang: hoog – laag Wie is eigenaar?

Opdracht 1 Vorm: Brainstorm techniek. Spelregels voor een brainstorm Stel oordelen uit. Kwantiteit gaat boven kwaliteit - Hoe meer ideeën hoe beter. Geen idee is tè gek - Hoe vreemder de ideeën hoe liever. Inhaken op elkaars ideeën mag. Er bestaat geen auteursrecht op een idee.

Opdracht 1 Vorm: Brainstorm techniek. Stap 1 Formuleer het onderwerp van de brainstorm in de vorm van een open vraag.  Stap 2 - Inleiding Vertel het doel van de brainstorm. Leg de spelregels uit: voortborduren op wat een ander zegt is prima, het idee afserveren niet. Hou goed in de gaten dat dat niet gebeurt. Grijp direct in als iemand dingen zegt als: ‘Wat een onmogelijk idee.’

Opdracht 1 Vorm: Brainstorm techniek. Stap 3 - Warming-up (5 tot 10 minuten) Associeer in groepjes van twee op willekeurige trefwoorden. Dit lijkt misschien soft en overbodig, maar het maakt de geest soepel. Stap 4 - Ideeën genereren

Opdracht 1 Vorm: Brainstorm techniek. Stap 5 - Kiezen van ideeën uit de brainstorm De deelnemers mogen ieder negen punten verdelen over de verschillende ideeën uit de brainstorm. Deelnemers mogen per persoon maximaal vijf punten aan één idee geven. U geeft punten met het plakken van gekleurde stickertjes of door met een stift een gekleurde stip te zetten. Het is niet bedoeling een discussie te starten of dat deelnemers elkaar beïnvloeden. Zie hierop toe. Tel de punten. De ideeën met de hoogste scores werkt u uit in de volgende stap.

Opdracht 1 Vorm: Brainstorm techniek. Stap 6 - Uitwerken van ideeën Verdeel de groep in subgroepjes van twee of drie personen. Ieder groepje kiest een idee wat veel punten heeft gekregen. Laat hen het idee evalueren door drie goede aspecten te benoemen en twee aspecten te noemen die moeten worden verbeterd. Laat het subgroepje oplossingen bedenken voor de twee verbeterpunten. Stap 7 - Groepjes presenteren in 5 minuten de uitgewerkte ideeën

Opdracht 1 Hier komt een vraagstelling uit het schoolplan wat als voorbeeld op deze manier kan worden uitgewerkt Zie ook werkvorm Brainstorm

Opdracht 1 Hoe kunnen we het rendement van de lessen verhogen?

Principes projectmatig werken Eerst denken, dan doen. Van achteren naar voren en vice versa doordenken. Van grof naar fijn werken.

Creërend proces Beeldkracht: ideeën, creativiteit, visie - Condities: ruimte voor ideeën Vormkracht: realiseren, vormgeven - Condities: middelen, tijd, geld, deskundigheid Samenwerkingskracht: synergie, dialoog - Condities: communicatieve – en conflicthanteringvaardigheden

Aspecten projectmatig werken Het formuleren faseren beheersen beslissen Wij samenwerking teamgeest beheren van relaties cultuur project Ik inspiratie persoonlijke groei kernkwaliteiten leiderschap

De opdrachtformulering De opdrachtformulering omvat: Aanleiding Probleemstelling of uitdaging Doel van het project Projectresultaat Afbakening Randvoorwaarden

Work-break-down structure Het verdelen van de opdracht in clusters of deelprojecten. Dit betekent: Deelprojecten definiëren/formuleren. Het resultaat van het complete project toedelen aan deelprojecten. Elk deelproject heeft zijn eigen eisen en resultaten. Relaties tussen deelprojecten formuleren.

Vertaling naar schoolplan en opbrengsten Voor een van de onderwerpen uit het schoolplan gaan jullie dadelijk in de kolommen een work break down structure maken. Houd rekening met: - Welk resultaat je wilt bereiken. - Welke deelresultaten je kunt definiëren. - Welke activiteiten hierbij horen.

Work-Break-Down; voorbeeld Case: organiseren van een 25-jarig Huwelijksfeest Deelactiviteiten: Gasten benoemen Locatie kiezen Catering regelen Muziek regelen Uitnodigingen Cadeaulijst Organisatiecomité Sketches

Voorbeeld (vervolg) Resultaten per deelactiviteit: Gasten benoemen: Vastgestelde lijst met beoogde gasten Locatie kiezen: Afgesproken plaats + datum + prijs Catering regelen: Afspraken over eten, drinken en prijs Muziek regelen: Vastgestelde prijs, datum en duur spelen Uitnodigingen: Vastgestelde tekst, procedure reageren procedure sketches, tijdstip versturen Cadeaulijst: Vastgestelde lijst + procedure om dubbele cadeaus te voorkomen Organisatiecomité: Vastgestelde personen + opdracht Sketches: Vaststelling procedure + ingeruimde tijd

Voorbeeld (vervolg) 8. Over- zicht sketch 1. Organi- satiecomité Mogelijke ordening in de tijd: 8. Over- zicht sketch 1. Organi- satiecomité 3. Locatie en datum 5. Muziek 7. Uitnodi- gingen 2. Vaststel- len gasten 4. Catering 6. Cadeau- lijst maken

Vertaling naar schoolplan en opbrengsten Hier komt weer een onderwerp uit het schoolplan wat op deze manier wordt uitgewerkt. Zie ook werkvorm: work break down structure

Opdracht 2. Vorm: Work Break Down Structure Maak een work break down structure voor dit onderwerp: Deelprojecten definiëren/formuleren. Het resultaat van het complete project toedelen aan deelprojecten. Elk deelproject heeft zijn eigen eisen en resultaten. Relaties tussen deelprojecten formuleren. Wat wordt jouw rol?

Opdracht 2. Vorm: Work Break Down Structure Werkwijze: Inventariseer de deelprojecten door ieder de deelprojecten te schrijven op geeltjes. Cluster de geeltjes. Benoem de deelprojecten.Ga vervolgens per deelproject de andere punten bespreken en vaststellen. Noteer totaal (inclusief de verbanden tussen de deelprojecten op een flipover vel).

Opdracht 3 Maken concreet plan Een goed plan voldoet aan een aantal voorwaarden: Wat? Wat is klaar als het klaar is? Wanneer is het klaar? Wat is de werkwijze? Wie doet wat? Hoe meet je de opbrengst?

Opdracht 3 Goed sturen op opbrengsten voldoet aan een aantal voorwaarden: Wat doe je als leidinggevende wel? Wat doe je als leidinggevende niet? Hoe meet je of de opbrengst gehaald wordt? Hoe heb je de feedbackloop georganiseerd?

Opdracht 3 Werkwijze: Stap 1:Inventariseer wat er moet gebeuren. Schrijf dit op een flipover. Stap 2: Kies in tweetallen een onderwerp van de lijst en werk dit uit door onderstaande punten uit te werken: Wat Wie Werkwijze Opbrengst Hoe meet je het? Wanneer klaar? Wat is jouw verantwoordelijkheid wel? Wat is jouw verantwoordelijkheid niet? Hoe heb je de feedbackloop georganiseerd?

Opdracht 3 Stap 3: Kies per kolom een duo die een van de flipover vellen uit die straks plenair gaat presenteren.

Opdracht 3 Hier komt weer een onderwerp uit het schoolplan. Zie ook werkvorm: concreet plan

Opdracht 3 Presentaties m.b.v. de flipover vellen. Na de presentatie is er geen discussie op de gebruikelijke manier maar worden vier deelnemers uitgenodigd om dit op de “roddelmanier” te doen. Wat zou er gezegd kunnen worden over dit plan als het de bedoeling is dat je het niet hoort?

Opdracht 4 Elkaar helpen met plannen maken Stap 1: De groep wordt in vieren gedeeld. Stap 2: In sub-groepje wordt een idee hiervoor verzameld (10 minuten). Stap 3: Signaal wordt gegeven om volgens de structuur van de vorige opdracht 1 idee verder vorm te geven. Dus: wie, wat etc. Dit wordt op flipover vel geschreven. Stap 4: Vervolgens worden de vellen ver genoeg van elkaar opgehangen. Stap 4: Per groep ga je de vellen langs en vult aan. Beperkte tijd per vel. De facilitator geeft aan wanneer er doorgedraaid wordt. Stap 5: Groep is weer terug bij eigen vel, leest aanvullingen en kan vragen om verduidelijking waar nodig.

Opdracht 4 Hier komt weer een onderwerp uit het schoolplan Zie ook werkvorm : plannen aanscherpen