SCHOOL EN SAMENLEVING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
Mediaopvoeding.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Pastoraal op school.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Jan Saveyn 2008.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
RSV op school Jan Van Parijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Personeelsvergadering
Het opleidingsprofiel:
Informatie- avond groep 6
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Structurele projectwerking in de Wingerd
Visie: rapport en portfolio
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Ontstaan en doel  is een vereniging ontstaan op initiatief van directies zelf (1985)  op basis van spontane aansluiting  werkend met een open stuurgroep.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
WELKOM.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Workshop evalueren Dcp
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De nieuwe onderbouw.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Krachtige leeromgevingen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
LOB 3 VWO Schooljaar
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
INTRODUCTIE academiejaar
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

SCHOOL EN SAMENLEVING

Wat verwacht de samenleving van de school?

Wat verwacht de samenleving van de school? Maatschappelijk debat over: Techniek Opvoeding en relaties Leren leren Zich gedragen & Goed onderwijs: resultaat, output,…

5de module School en samenleving Lesuren 6de module School en cultuur VISIE en VORMING 20   14 Historische pedagogiek 6 Filosofie 8 Sociologie MEESTERSCHAP 24 30 Wereldoriëntatie: Techniek Muzische opvoeding/vorming 10 Leren leren 4 ICT Toegepaste psychologie: gedragspsychologie Relationele vorming/sociale vaardigheden of Nederlands LO Nederlands KO Open lezing (avond) 2 Open lezing/cultureel aanbod: museumbezoek Gent LEIDERSCHAP en BELEID Schoolwetgeving Schoolmanagement & Kwaliteitszorg (externe kwaliteitscontrole) Schoolmanagement & Kwaliteitszorg: schoolcultuur Actuele opvoeding- en onderwijsanalyse Schooleigen opvoedingsproject REFLECTIE & BEGELEIDING BIJ DE PGE REFLECTIE & BEGELEIDING BIJ DE PGE 60

ONTWIKKELINGSDOELEN EN EINDTERMEN IN RELATIE TOT DE LEERPLANNEN

Wat zijn ontwikkelingsdoelen? OD voor het kleuteronderwijs zijn minimumdoelen op het vlak van: - kennis - inzicht - vaardigheden - attitudes die de overheid wenselijk acht en die de school bij haar leerlingen moet nastreven

Wat zijn eindtermen? Eindtermen voor het lager onderwijs zijn minimumdoelen die de overheid bereikbaar en noodzakelijk acht. Minimumdoelen op vlak van: - kennis - inzichten - vaardigheden - attitudes

Eindtermen De school heeft de maatschappelijke opdracht om de eindtermen bij haar leerlingen te bereiken. Er wordt rekening gehouden met de - schoolcontext - schoolpopulatie Attitudinale ET dienen nagestreefd te worden !

OD voor het buitengewoon onderwijs Doelen op vlak van: - kennis - inzicht - vaardigheden - attitudes die de overheid wenselijk acht voor die leerlingenpopulatie. De klassenraad kiest in samenspraak met het CLB, de ouders en alle kindbetrokkenen de OD die zullen nagestreefd worden.

Waarom OD en ET ? De overheid wil sturen - Goed onderwijs: belangrijke hefboom voor de sociale, culturele en economische ontwikkeling. - De Overheid wil kwaliteit beïnvloeden - Veel landen leggen ‘standaarden’ op. Leerplannen Rijksonderwijs - Sedert 1989 geen criterium meer - Invoering van de OD/ET in 1997

Het vastleggen van de OD/ET OD/ET werden ontwikkeld door de DVO Nu door de afdeling ‘curriculum’ binnen AKOV (Agentschap voor Kwaliteit in Onderwijs en Vorming) De OD/ET worden voorgelegd aan de VLOR De OD/ET worden goedgekeurd door het Vlaams Parlement

Het toetsen van OD/ET Worden de ET bereikt ? In de VSA –> ‘state tests’ In Nederland -> centrale toetsen In Vlaanderen -> peilingonderzoeken - 2002 (wiskunde en lezen) - 2005 (natuur) - 2007 (Nederlands: lezen en luisteren) - 2008 (Frans) - 2009 (wiskunde – voor de tweede keer) - 2010 (wereldoriëntatie: tijd, ruimte en maatschappij)

Basisprincipes Brede, harmonische vorming Actief leren Zorgbreedte Samenhang

Opbouw van de OD Leergebieden Domeinen Lichamelijke opvoeding 3 Muzische vorming 6 Nederlands 5 Wereldoriëntatie Wiskundige initiatie 15/27

Ontwikkelingsdoelen Kritische verkenning van de ontwikkelingsdoelen Bespreek in je groep welke van de ontwikkelingsdoelen je zeker herkent,,, Bij welke hebben jullie vragen?

Opbouw van de ET Lichamelijke opvoeding 3 Muzische vorming 6 Nederlands 7 Wereldoriëntatie Wiskunde 5

Eindtermen Kritische verkenning van de eindtermen Bespreek in je groep welke van de eindtermen je zeker herkent. Bij welke hebben jullie vragen?

Actualisering van de OD/ET Nederlands - Taalbeschouwing en strategieën - Interculturele gerichtheid Frans - Mondelinge interactie ! Techniek - Ontwikkelen van technisch denken en handelen (begrijpen, hanteren en duiden) Natuur

Leerplannen – gewoon onderwijs Elk schoolbestuur maakt voor haar onderwijs een leerplan Vanuit eigen pedagogisch project of visie op de leergebieden Leergebiedgebonden OD en ET zijn herkenbaar Leergebiedoverschrijdende ET kunnen erin opgenomen worden

Leerplannen: Buitengewoon onderwijs Handelingsplan Voor één of meerder leerlingen Voor een bepaalde periode Bevat pedagogische-didactische planning Maakt keuze uit OD en/of ET Opgemaakt door de klassenraad

Goedkeuren van leerplannen De doelstellingen Eigen inbreng Opbouw Consistentie Materiële uitvoerbaarheid Verantwoordelijkheid van de indiener

Verschillen tussen de onderwijsnetten Leerplannen verschillen van elkaar Voorbeeld van de verschillen tussen de leerplannen wereldoriëntatie

Implementatie OD/ET De curriculumdragers OD/ET Leerplannen Methoden/handleidingen Leerlijnen/afspraken/lesvoorbereidingen

De finale implementatie - Het lessenrooster - Onderwijs-en leeractiviteiten - Leerlingenprestaties

Website OD en ET Regelgeving Veel gestelde vragen www.ond.vlaanderen.be/dvo/basisonderwijs/ OD en ET Regelgeving Veel gestelde vragen

Tips - PGE Hoe gaan jullie op school om met: De OD/ET Leergebiedgebonden Leegebiedoverschrijdend De leerplannen Leerlijnen Methoden/Handleidingen Toetsen