SCHOOL EN SAMENLEVING
Wat verwacht de samenleving van de school?
Wat verwacht de samenleving van de school? Maatschappelijk debat over: Techniek Opvoeding en relaties Leren leren Zich gedragen & Goed onderwijs: resultaat, output,…
5de module School en samenleving Lesuren 6de module School en cultuur VISIE en VORMING 20 14 Historische pedagogiek 6 Filosofie 8 Sociologie MEESTERSCHAP 24 30 Wereldoriëntatie: Techniek Muzische opvoeding/vorming 10 Leren leren 4 ICT Toegepaste psychologie: gedragspsychologie Relationele vorming/sociale vaardigheden of Nederlands LO Nederlands KO Open lezing (avond) 2 Open lezing/cultureel aanbod: museumbezoek Gent LEIDERSCHAP en BELEID Schoolwetgeving Schoolmanagement & Kwaliteitszorg (externe kwaliteitscontrole) Schoolmanagement & Kwaliteitszorg: schoolcultuur Actuele opvoeding- en onderwijsanalyse Schooleigen opvoedingsproject REFLECTIE & BEGELEIDING BIJ DE PGE REFLECTIE & BEGELEIDING BIJ DE PGE 60
ONTWIKKELINGSDOELEN EN EINDTERMEN IN RELATIE TOT DE LEERPLANNEN
Wat zijn ontwikkelingsdoelen? OD voor het kleuteronderwijs zijn minimumdoelen op het vlak van: - kennis - inzicht - vaardigheden - attitudes die de overheid wenselijk acht en die de school bij haar leerlingen moet nastreven
Wat zijn eindtermen? Eindtermen voor het lager onderwijs zijn minimumdoelen die de overheid bereikbaar en noodzakelijk acht. Minimumdoelen op vlak van: - kennis - inzichten - vaardigheden - attitudes
Eindtermen De school heeft de maatschappelijke opdracht om de eindtermen bij haar leerlingen te bereiken. Er wordt rekening gehouden met de - schoolcontext - schoolpopulatie Attitudinale ET dienen nagestreefd te worden !
OD voor het buitengewoon onderwijs Doelen op vlak van: - kennis - inzicht - vaardigheden - attitudes die de overheid wenselijk acht voor die leerlingenpopulatie. De klassenraad kiest in samenspraak met het CLB, de ouders en alle kindbetrokkenen de OD die zullen nagestreefd worden.
Waarom OD en ET ? De overheid wil sturen - Goed onderwijs: belangrijke hefboom voor de sociale, culturele en economische ontwikkeling. - De Overheid wil kwaliteit beïnvloeden - Veel landen leggen ‘standaarden’ op. Leerplannen Rijksonderwijs - Sedert 1989 geen criterium meer - Invoering van de OD/ET in 1997
Het vastleggen van de OD/ET OD/ET werden ontwikkeld door de DVO Nu door de afdeling ‘curriculum’ binnen AKOV (Agentschap voor Kwaliteit in Onderwijs en Vorming) De OD/ET worden voorgelegd aan de VLOR De OD/ET worden goedgekeurd door het Vlaams Parlement
Het toetsen van OD/ET Worden de ET bereikt ? In de VSA –> ‘state tests’ In Nederland -> centrale toetsen In Vlaanderen -> peilingonderzoeken - 2002 (wiskunde en lezen) - 2005 (natuur) - 2007 (Nederlands: lezen en luisteren) - 2008 (Frans) - 2009 (wiskunde – voor de tweede keer) - 2010 (wereldoriëntatie: tijd, ruimte en maatschappij)
Basisprincipes Brede, harmonische vorming Actief leren Zorgbreedte Samenhang
Opbouw van de OD Leergebieden Domeinen Lichamelijke opvoeding 3 Muzische vorming 6 Nederlands 5 Wereldoriëntatie Wiskundige initiatie 15/27
Ontwikkelingsdoelen Kritische verkenning van de ontwikkelingsdoelen Bespreek in je groep welke van de ontwikkelingsdoelen je zeker herkent,,, Bij welke hebben jullie vragen?
Opbouw van de ET Lichamelijke opvoeding 3 Muzische vorming 6 Nederlands 7 Wereldoriëntatie Wiskunde 5
Eindtermen Kritische verkenning van de eindtermen Bespreek in je groep welke van de eindtermen je zeker herkent. Bij welke hebben jullie vragen?
Actualisering van de OD/ET Nederlands - Taalbeschouwing en strategieën - Interculturele gerichtheid Frans - Mondelinge interactie ! Techniek - Ontwikkelen van technisch denken en handelen (begrijpen, hanteren en duiden) Natuur
Leerplannen – gewoon onderwijs Elk schoolbestuur maakt voor haar onderwijs een leerplan Vanuit eigen pedagogisch project of visie op de leergebieden Leergebiedgebonden OD en ET zijn herkenbaar Leergebiedoverschrijdende ET kunnen erin opgenomen worden
Leerplannen: Buitengewoon onderwijs Handelingsplan Voor één of meerder leerlingen Voor een bepaalde periode Bevat pedagogische-didactische planning Maakt keuze uit OD en/of ET Opgemaakt door de klassenraad
Goedkeuren van leerplannen De doelstellingen Eigen inbreng Opbouw Consistentie Materiële uitvoerbaarheid Verantwoordelijkheid van de indiener
Verschillen tussen de onderwijsnetten Leerplannen verschillen van elkaar Voorbeeld van de verschillen tussen de leerplannen wereldoriëntatie
Implementatie OD/ET De curriculumdragers OD/ET Leerplannen Methoden/handleidingen Leerlijnen/afspraken/lesvoorbereidingen
De finale implementatie - Het lessenrooster - Onderwijs-en leeractiviteiten - Leerlingenprestaties
Website OD en ET Regelgeving Veel gestelde vragen www.ond.vlaanderen.be/dvo/basisonderwijs/ OD en ET Regelgeving Veel gestelde vragen
Tips - PGE Hoe gaan jullie op school om met: De OD/ET Leergebiedgebonden Leegebiedoverschrijdend De leerplannen Leerlijnen Methoden/Handleidingen Toetsen