LEA in kleine gemeenten Waar een kleine gemeente groot in kan zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Veranderingen in de zorg
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Bestuurlijke relevantie
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Krimpen met perspectief
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
De toekomst maak je zelf
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Passend onderwijs.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

LEA in kleine gemeenten Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Lokale Educatieve Agenda Kitty Schijven Oirschot I Inclusief onderwijs op de Wadden Wil Cupido en Lieke Hornstra Terschelling Krimp in PO en de kleine school Pieter Appelhof Oberon

Lokale Educatieve Agenda gemeente Oirschot

1. Oirschot in het kort Ligging Inwoners 5 kernen Aandeel jeugd Bevolkingsafname 7 scholen PO/ 1 school VO 3 schoolbesturen

2. Leerlingenprognoses PO: sterke daling VO: afhankelijk van ontwikkelingen

3. Totstandkoming LEA Initiatief Partners Tijdpad Kaders Nadruk op onderwijs Jaarlijks uitvoeringsplan Knelpunten

4. LEA Oirschot 1. Scholen 2. Scholen/ gemeente 3. Gemeente Ond. vernieuwingen VVE Leerplicht Zorg in en om de school Huisvesting Voortijdig schoolverlaten Veiligheid Relatie arbeidsmarkt Brede school Leesbevordering Sport en bewegen Burgerschap/ cultuur Ouderbetrokkenheid

5. Uitvoering LEA Werkgroep LEA OOGO/ LEA Frequentie Doel Subwerkgroepen Regie Knelpunten

6. Voorbeeld jaarplan 2010 Passend onderwijs (zorg in de school) Samenwerking po-vo (zorg in de school) VVE/ relatie psz-kdv-po Arbeidsmarkt Schoolveiligheid

7. Evaluatie Wanneer Wie Wat Vaststelling Vervolg

8. Toekomst Bezuinigingen Kerntakendiscussie Rol onderwijs/ CJG Beleid rijksoverheid LEA basis voor verdere samenwerking

Inclusief onderwijs op de Wadden Op weg van inclusief onderwijs naar Passend onderwijs op de Friese Waddeneilanden 4-4-2017

Gevolgen van de geografische situatie Elk eiland moet een volwaardige IB-structuur hebben Elk eiland moet een bepaalde basis –sbo expertise hebben Personeel volgt niet altijd de (zorg)formatie Tijdelijke aanstellingen zijn schaars Extra kosten voor vervanging, verblijf en reizen bij onderling overleg Extra kosten bij (ambulante) begeleiding

Budgettaire gevolgen Geen SBO betekent dat alle zorgmiddelen aan de scholen toekomen (extra formatie inzet) Specifiek ‘Waddenbudget’ om tegemoet te komen aan de eerder genoemde knelpunten Uitbreiding van het scholingsbudget, eilandbreed Verantwoording afleggen aan elkaar middels een convenant

Vervolg hoe het werkt in de praktijk…Terschelling Alle leerlingen blijven op het eiland Op alle scholen wordt gewerkt volgens het principe ‘meer handen in de klas’ Er is ondersteuning van een onderwijsassistent Een aantal PGB kinderen hebben ondersteuning van persoonlijke assistent Kortom: er is sprake van inclusief onderwijs

Hoe het werkt in de praktijk, Terschelling als voorbeeld Terschelling (gegevens 1-10-2010) 5 scholen voor PO (2 bijzonder – 136 llr - en 3 openbare - 264 llr - ) 1 school voor VMBO +160 llr 11 SBO leerlingen 16 rugzakleerlingen PO 6 leerlingen met een PGB PO Verwijzingspercentage naar SBO of Rec 0 %

Van inclusief naar passend onderwijs Daar waar mogelijk krachten bundelen, clusteroverstijgende ambulante begeleiding. Binnen de wettelijke kaders vastleggen van contacten met REC’s en SBO Opstellen zorgarrangement per school/eiland Vooral, bekijken wat er kan gebeuren om kinderen nog beter te begeleiden.

Het gaat niet om OF, maar om HOE Door onmogelijkheden kun je komen tot mogelijkheden en kansen………… Wat kan dat betekenen voor uw eigen scholen?

Dank voor uw belangstelling, voor vragen kunt u contact opnemen met Lieke Hornstra,ambtenaar lokaal onderwijsbeleid Terschelling. l.hornstra@terschelling.nl Willy Cupido, bovenschools directeur Openbaar onderwijs Terschelling/ coördinator samenwerkingsverband Friese Wadden willyc@basisonderwijsterschelling.nl

Krimp in PO en de kleine school Pieter Appelhof

Vraag: Welk beleid voeren bij krimp? Achtereenvolgens Feiten Nederland Feiten buitenland Dilemma’s Feiten kleine school Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten Nederland (1) Bekend om krimp Parkstad: -19% sinds 2000 Eemsdelta: -12% Achterhoek: - 5-8 % Zeeuws-Vlaanderen: - 10% Krimp signalen: Eerst uit onderwijs Tot 2040: krimp in 30% van de gemeenten Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten Nederland (2) Krimp tot 2020: 10 tot 20 % In: Noordelijke provincies + na 2020 Achterhoek en Rivierengebied - 20% Limburg: - 10 %/15% Parkstad - 5% Zeeland: - 10% Prognoses bekend: bij 30% gem. geen beleid Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten buitenland (1) Sluitingsmotieven: Engeland en Wales Kostenbesparing: Best Value Policy Kwaliteitseisen: innovaties daardoor meer management Sluitingsoorzaak: Scandinavische landen Decentralisatie: Noorwegen, Zweden, IJsland Nationaal kleine scholenbeleid in Ierland en IJsland (extra budget) Finland (brede functie) Zweden (autonome scholen mogelijk) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten Buitenland (2) Problemen: Isolement van scholen Ongediplomeerde lk. Tekort aan scholing Werving Investeren in: Netwerken en scholing: o.a. Wales, Noorwegen Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

3. Dilemma’s kleine school Kiezen tussen twee kwaden Dilemma’s : kosten Kosten kleine school incasseren of School sluiten ten koste leefbaarheid woonkern   Kleine school sluiten De school uitbreiden met andere taken (brede school)  Kleine school handhaven maar Opgaan in groot schoolbestuur vanwege grote reserves Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Dilemma’s Kwaliteitszorg   Kleine school handhaven maar Kans op minder onderwijskwaliteit accepteren    Kleine school sluiten of Meer zorgleerlingen en geen eigen ll. begeleider Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Dilemma’s personeelsbeleid Kleine school sluiten   of Bovenschoolsmanager accepteren of Oudere leerkrachten met vervroegd pensioen ten gunste van jong   Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Dillemma ‘s: Beleid Kleine school handhaven maar Interzuilair profiel accepteren   Kleine school meer profileren (ten koste van scholen in omgeving) of Regionaal krimpbeleid voeren (evenwichtig aanbod) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

4. Feiten kleine school (1) Prognoses Daling of stijging leerlingenaantal is per school niet goed te voorspellen   Handhavingsmotief Kleine school heeft bijzondere sociale functie in woonkern (Finland) Kostenbeheersing Leegstand bij huidig ruimteoverschot brengt extra kosten met zich mee Hoge kosten inherent aan platteland (ook andere voorz. zijn duur, o.a. infrastructuur) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten kleine school (2) Kwaliteitszorg Kwaliteit van kleine school niet minder goed: mits scholing netwerkvorming   Personeelsbeleid Eigen schoolhoofd beter voor de kleine school in woonkern Flexibilisering personeelsbeleid mogelijk mits groot schoolbestuur Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’

Feiten kleine school (3) Krimpbeleid Onvoldoende aandacht voor draagvlak ouders Krimp bevordert overleg tussen schoolbesturen en gemeenten Extra overlegkosten krimpbeleid onvoldoende gecompenseerd Maatregelen: verschillend voor stedelijk- en plattelandsgebied Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’