Oproep 2012 ondernemingsvriendelijke gemeente Infosessie 27 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Oproep 2014 Ondernemingsvriendelijke Gemeente Infosessie 22 april 2014.
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Thema Natuur – luik groen
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Platformbijeenkomst 5 juli 2011 ESF Actie E Sociale innovatie, vitale bedrijven.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Kunstendecreet – meerjarige ronde Voorwaarden en criteria.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Ondernemingsvriendelijke gemeente Een beleid in beweging.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Hoe zet ik een goed projectplan op?
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
een nieuwe LEADER periode
Handhavingsprogramma RO
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Ruimte voor bedrijvigheid in West-Vlaanderen Een stand van zaken 29 September 2015.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Oproep 2013 ondernemingsvriendelijke gemeente Infosessie 12 en 19 september 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
POP 3 Flevoland Trainingen, Workshops, Ondernemingscoaching en Demonstraties Roelof Noord 7 november 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Oproep 2012 ondernemingsvriendelijke gemeente Infosessie 27 juni 2012

Welkom Machteld De Dobbeleer

Programma Actieplan OVG en algemene voorwaarden Begunstigden en Partners van project Focus op bedrijfshuisvesting Toelichting prioritaire topics

Programma Aandachtspunten voor opmaak en indienen projectvoorstel Selectie: procedure en voorwaarden Gesubsidieerd Lunch

Waarom oproep ? Actieplan ondernemingsvriendelijke gemeente –Sensibiliseren van gemeenten –Ondersteunen van gemeenten Innovatieve ideeën stimuleren Samenwerking stimuleren Kennis – en ervaringsdeling stimuleren

Aandachtspunt Geen wedstrijd voor meest ondernemingsvriendelijke gemeente Wel zoektocht naar innovatief project dat met minste middelen grootste resultaat boekt in zoveel mogelijk gemeenten

Cruciaal Betrokkenheid van lokale besturen Wisselwerking met en betrokkenheid van ondernemersorganisaties

Let op de algemene voorwaarden Doel : het beleid en de dienstverlening van gemeenten beter afstemmen op ondernemingen zo het ondernemerschap en de economische ontwikkeling te stimuleren

Let op de algemene voorwaarden Aanpak Er worden concrete acties ondernomen en /of methodieken ontwikkeld. Lokale besturen hebben een belangrijke inbreng bij de ontwikkeling van de methodiek of het verloop van de acties. Output gericht op lokale besturen en hun rol in economisch beleid/ dienstverlening naar ondernemingen.

Let op de algemene voorwaarden Multiplicatoreffect Wat ontwikkeld wordt, moet ook toepasbaar zijn in andere lokale besturen Aan dit multiplicatoraspect moet de nodige aandacht geschonken worden –bij de uitvoering van het project –Bij de ontwikkeling van een methodiek Nodige aandacht aan verspreiding resultaten

Geen individuele actie van individuele gemeente Project waarbij één gemeente alleen begunstigde is = uitgesloten Project dat focust op één gemeente = uitgesloten – Belangrijk struikelblok eerst oproep –Onderscheid met testcase, (p 5 en 6 handleiding)

Focus op 1 gemeente of testcase ? Bundelen ervaringen en kennis Oog voor kostenefficiënte toepassing Draagvlak bij gemeenten Stuurgroep met andere gemeenten Veel aandacht naar verspreiding en verdere implementeerbaarheid Aandacht voor verspreiding ook weerspiegeld in kostenstructuur

Ook uitgesloten Onderzoeksprojecten –> uitz. onderdeeltje van ontwikkeling methodiek die geïmplementeerd wordt –vraag naar onderzoek wel doorgeven aan Agentschap – los van oproep Projecten voor organisatie van kennis- en ervaringsuitwisseling tussen gemeenten

Vlaams economisch beleid als kader Niet tegen indruisen maar versterken Afstemming tussen bestuursniveaus – streven naar geïntegreerde benadering van ondernemers – zie ook GIS-data Let op instrumentarium en dienstverlening naar ondernemers

Begunstigde - Partner Begunstigde: Projectkosten gemaakt door begunstigde komen in aanmerking voor subsidie Meerder begunstigden per project mogelijk Rechtspersoonlijkheid vereist Aanduiden initiatiefnemer

Begunstigde - Partner Partner Neemt actieve rol op Kosten niet in aanmerking Meerwaarde voor project wel invloed op beoordeling

Mogelijke begunstigden Mogelijke begunstigde voorwaardeBetrokkenheid gemeenten Betrokkenheid ondernemersorgani satie Een gemeenteNiet enige begunstigde (x)x Ondernemers- organisatie x Autonoom gemeentebedrijf Niet enige begunstigde (x)x Vereniging / SWV van gemeenten -Geen advies of overlegorgaan -focus gemeenten xx Privaatrechtelijke entiteiten/ ondernemingen -Focus gemeenten -exploitatiezetel xx

Wie kan begunstigde /partner zijn? Let ook op Beoordelingscriteria Bereid mee te werken aan overlegplatform Ondernemingsvriendelijke gemeente

Waarom focus op thema bedrijfshuisvesting binnen OVG? Vanuit bedrijfswereld: aangegeven dat dit cruciaal is voor “ondernemingsvriendelijkheid” van de gemeente Lokale besturen hebben op vandaag veel hefbomen zelf in handen zowel projectmatig/beleidsmatig als qua dienstverlening… al is dit thema nog onvoldoende ingeburgerd Vlaams ruimtelijk-economisch beleid ziet cruciale rol weggelegd voor lokale besturen

Waarom een oproepformule en geen regelgeving? 1.regelgevend kader is volop in ontwikkeling maar het beleidskader inzake bedrijfshuisvesting is veel ruimer dan het regelgevend kader Mijlpalen decreet ruimtelijke economie : procesnota ruimtelijke economie VR d.d. 17/12/2010 Streven naar een beleidskader voor het ruimtelijk-economisch beleid Visie op hoofdlijnen m.b.t. initiatieven en instrumenten voorontwerp van decreet ruimtelijke economie + 2 actieplannen VR d.d. 16/12/2011

Waarom een oproepformule en geen regelgeving? 4/5/2012: goedkeuring decreet VR Momenteel behandeling in Vlaams Parlement Consequenties decreet voor lokale besturen: monitoring beheer via recht van terugkoop en recht van wederovername Beleidskader betreft ook: aandacht voor economisch locatiebeleid, bedrijfshuisvestingsbeleid gericht op doelgroepen, dienstverlening aan ondernemingen, activeringsbeleid….

Waarom een oproepformule en geen regelgeving? 2.via oproep inspelen op beleidsontwikkelingen die nood hebben aan een procesmatige benadering, overleg, sensibilisering, communicatie… op vlak van dienstverlening: geïntegreerde benadering van de onderneming voor RO-knelpunten zicht op mogelijkheden bedrijfshuisvesting en daarop geënte informatieverstrekking beleid(s-intenties) inzake verweving en hoe omgaan met ‘hinderlijke’ inrichtingen?

Waarom een oproepformule en geen regelgeving? 3.Mogelijkheden vanuit regelgeving die experimenten/ervaringsuitwisseling vergen PPS voor het ontwikkelen van bedrijventerreinen Mogelijkheden om beheer te introduceren Heffingen inzake leegstaande bedrijfspanden en onbenutte percelen? Aanpak verouderde bedrijventerreinen zonder opbrensten? Onderhoud bijkomend openbaar domein?

Waarom een oproepformule en geen regelgeving? 4.Nadruk op visie-ontwikkeling die gezamenlijk tot stand komt tussen lokale besturen en ondernemerswereld Over toeleiding van types activiteiten naar types vestigingsmogelijkheden Over onderbouwing van ruimteclaims en bedrijfshuisvestingsprojecten Over impact van stedenbouwkundige voorschriften… Over verduurzaming van bedrijventerreinen Meer mogelijkheden voor lokale bedrijventerreinen (Regeerakkoord)

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 1. Intercommunales : zetten projecten op die economische ruimte creëren: aanleg van nieuwe bedrijventerreinen, heraanleg van verouderde bedrijventerreinen… Bieden ook ondersteuning op juridisch, organisatorische, ruimtelijke ondersteuning aan de gemeentes

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 2. Provinciale ontwikkelingsmaatschappijen : Werken rond bedrijfsversterkende activiteiten of het aanleggen en versterken van de bedrijfsinfrastructuur Leggen in een aantal gevallen ook bedrijventerreinen aan Ze spelen een rol in het beheer en parkmanagement Ze hebben onteigeningsbevoegdheid

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 2. Provinciale ontwikkelingsmaatschappijen : Ze spelen ook een belangrijke rol in de uitbouw van de bedrijvencentra. Ze hebben in een groot aantal centra een belangrijke participatie

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 3.RESOC: overleg tussen sociale partners, gemeentebesturen en provinciebestuur inzake sociaal-economische streekontwikkeling Dit moet resulteren in een streekpact inzake sociaal- economische ontwikkeling RESOC kan ook adviezen formuleren inzake thema’s van sociaal-economische streekontwikkeling

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 4. Provincie: Belangrijke gunnende en sturende rol inzake bedrijfshuisvesting: – Afbakening van kleinstedelijke gebieden en economische knooppunten –Afbakening van de regionale bedrijvenzones – Afbakening van kleinhandelszones ….

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 5. RWO: Eveneens belangrijke sturende rol inzake planning van economische infrastructuur Voorbereiden van herziening RSV Opmaak gewestelijke uitvoeringsplannen, planologische attesten op gewestelijk niveau….

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 6. Agentschap Ruimtelijke Ordening Vlaanderen Ondersteunt lokale besturen op het vlak van RO Speelt een belangrijke rol in het beleid rond leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimtes

Actoren actief rond bedrijfshuisvesting 7.Agentschap Infrastructuur Hoort bij het departement mobiliteit en openbare werken: Soms betrokken bij de realisatie van ontsluiting van een bedrijventerrein Ontsluiting van een terrein is vaak een belangrijk knelpunt !

Prioriteiten van de oproep 1. Bedrijfshuisvestingsbeleid buiten bedrijventerreinen Niet elk bedrijf zit op een bedrijventerrein! Dit is ook niet noodzakelijk! Een aantal activiteiten kunnen perfect verweefbaar zijn met een woonfunctie,

Prioriteit - Bedrijfshuisvesting buiten bedrijventerreinen Daarbij enkele moeilijkheden Vaak onduidelijkheid over vergunbaarheid van activiteiten: wat kan hier, wat kan niet Vaak onduidelijkheid over aanbod van ruimtes waar verwevenheid mogelijk is (cfr aanwezige bedrijvencentra) Vaak onduidelijkheid over vraag naar dergelijke ruimtes

Prioriteit - Bedrijfshuisvesting buiten bedrijventerreinen Momenteel leven er dus heel wat vragen rond deze topic Een echt beleid is echter nog niet ontwikkeld, terwijl bedrijven en middenveld dit wel nodig achten Het reeds bestaand instrumentarium (PA, RUP) focust eerder op het oplossen van de zonevreemdheid van bedrijven.

Prioriteit - Bedrijfshuisvesting buiten bedrijventerreinen Er wordt minder aandacht besteed aan het omgaan met mogelijke hinder (mobiliteitsdruk, lawaai…) terwijl dit toch belangrijke elementen zijn Er wordt momenteel ook een beleidskader opgesteld door VLM over vrijkomende rurale gebouwen. Projecten die hierrond werken kunnen enkel als dit beleidskader vaststaat.

Prioriteit - Bedrijfshuisvesting buiten bedrijventerreinen

Prioriteiten van de oproep 2. Samenwerking tussen verschillende gemeenten voor de aanleg van een bedrijventerrein Vaak zijn lokale bedrijventerreinen zeer beperkt in omvang en netto verkoopbare oppervlakte Er kunnen schaalvoordelen verkregen worden als twee (of meer) gemeentes samenwerken om één groter terrein aan te leggen

Prioriteit - Samenwerking gemeenten voor de aanleg van een bedrijventerrein Het is in deze oproep niet de bedoeling dat de inrichting of aanleg van een bedrijventerrein als project wordt ingediend en gesubsidieerd wordt Hiervoor bestaan andere kanalen : Zo worden voor de aanleg van bedrijventerreinen subsidies toegekend (ook aan gemeenten): voornamelijk subsidies voor de infrastructuur (riolering, wegenis, groenaanleg….)

Prioriteit - Samenwerking gemeenten voor de aanleg van een bedrijventerrein Een nieuw besluit is in voorbereiding: Herinrichting of heraanleg van verouderde bedrijventerreinen of brownfields krijgt prioriteit. De voorafgaandelijke fase (voortraject) wordt ook gesteund: rol van lokale besturen zeer belangrijk (draagvlak!)

Prioriteit - Samenwerking gemeenten voor de aanleg van een bedrijventerrein Belangrijk hierbij is wel taakverdeling tussen de gemeenten over onderhoud, beheer, financiële inbreng. Voorbeeld: Het terrein Zaubeek wordt i.s.m. met drie gemeenten herontwikkeld (Waregem, Kruishoutem en Zulte)

Prioriteiten van de oproep 3. Samenwerkingsvormen van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars Gemeenten hebben een belangrijke rol bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Zij moeten betrokken worden bij de inrichting, uitgifte en het beheer van het terrein. Dit is niet altijd evident

Prioriteit – Samenwerking van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars Gemeenten zijn ook meestal verantwoordelijk voor het onderhoud van een bedrijventerrein na overdracht van het openbaar domein. Ook inzake de uitoefening van het terugkooprecht hebben zij vaak een rol te spelen. Zij doen dit in samenwerking met de ontwikkelaar

Prioriteit – Samenwerking van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars Vaak ontbreekt er een visie op het duurzaam onderhoud en aanpak van het beheer van het terrein, in het bijzonder voor oudere terreinen zonder duidelijke beheerder of ontwikkelaar!

Prioriteit – Samenwerking van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars De uitwerking van een handleiding inzake het beheer (cf vroegere handleiding) toegespitst op gemeenten kan erg nuttig zijn : deze moet dan concreet en praktisch toepasbaar zijn Ook een gezamenlijke aanpak van de uitgifte van een terrein of de verlening van bouwvergunningen op het bedrijventerrein is nuttig

Prioriteit – Samenwerking van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars Samenwerking met een private ontwikkelaar is niet altijd gemakkelijk: Hoe kan een gemeente bijvoorbeeld een visie ontwikkelen op het uitgiftebeleid? Gemeenten die reeds PPS-ervaringen hebben kunnen deze uitwisselen met gemeenten die dit nog niet hebben

Prioriteit – Samenwerking van gemeenten met publieke/of private ontwikkelaars In deze oproep is het niet de bedoeling om steun te vragen voor beheer van het terrein zelf Hiervoor kan wel steun aangevraagd worden: ook hier is een nieuw subsidiebesluit in voorbereiding

Prioriteiten van de oproep 4. Flankerende gemeentelijke maatregelen bij het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen gericht op kennisbedrijven of bedrijven in de creatieve economie Belangrijkste actor hier is universiteit of kennisinstelling Gemeente kan wel een rol spelen inzake aantrekkelijkheid voor / onthaal van nieuwe (buitenlandse) werknemers

Prioriteit - Flankerende gemeentelijke maatregelen m.b.t. ruimte voor kennisbedrijven of bedrijven creatieve industrie Welke mogelijkheden zijn er om als gemeente attractief te zijn voor (hoogopgeleide-buitenlandse) werknemers? Welke rol kunnen we spelen in het aantrekken van deze werknemers?

Prioriteit - Andere topics rond bedrijfshuisvesting Er kunnen ook andere elementen of topics aan bod komen De nood aan een project hierover moet goed onderbouwd worden Visievorming, beleid en dienstverlening van steden en gemeenten over het thema moeten natuurlijk wel centraal staan! Belangrijk blijft de gemeenschappelijke dienstverlening aan bedrijven of de communicatie met de bedrijven

Project -Planning Start binnen 6 maanden na beslissing –Ga uit van eind december 2012 –Indien later -> aanpassing mogelijk Duur maximum 3 jaar Enkel kosten gemaakt tijdens de subsidieperiode in aanmerking

Project Subsidie Max. 80% van het netto te financieren saldo (NTFS) NTFS = Reële projectuitgaven – reële projectinkomsten Nooit meer dan euro Hou rekening met beoordelingscriteria

Voorbeeld NTFS Reële projectuitgaven= Reële projectinkomsten: –Sponsoring XYZ = –Subsidie provincie:= –Deelnemersbijdragen= NTFS= Subsidie: max. 80% van =

Aanvaardbaarheid kosten Lees zeer grondig de rubriek over de aanvaardbaarheid van de kosten Enkele principes: –Enkel kosten begunstigden – Let op bij uitbesteding Of wet overheidsopdrachten Of voldoende concurrentie raadplegen –Bewijsbaar aan hand facturen/ loonstaten + betalingsbewijs; uitgezonderd overhead

Aandachtspunten Verschil begroting en effectieve uitgaven en inkomsten Finaal uitbetaald bedrag kan nooit hoger zijn dan subsidiebedrag in subsidiebesluit Finaal uitbetaald subsidiepercentage kan nooit hoger zijn dan percentage vermeld in subsidiebesluit

Ik heb een idee Kan en wil u begunstigde zijn? – Samenwerking met wie? – Wie wordt initiatiefnemer ? –Hoe staat idee t.o.v. andere initiatieven? –Bekijk uw idee vanuit beoordelingscriteria. –Is een klankbordgroep nodig? Kan of wil u geen begunstigde zijn ? stimuleer anderen om uw idee te realiseren Breng anderen samen Word partner

Ik heb voorstel en partners Stel uw aanvraag op: –Gebruik specifiek aanvraagformulier !!! –Initiatiefnemer ondertekent ! Dien ondertekende aanvraag tijdig in –voor 20 september 2012, 12uur (papieren versie) –of poststempel 20/9/2012 Dien verklaringen andere betrokkenen tijdig in –Voor 20 november –verklaringen medebegunstigden/ partijen die minimaal betrokken moeten zijn voor 20 november 2012.

Ingediend, wat nu? Het Agentschap Ondernemen beoordeelt uw aanvraag –Ontvankelijkheidsbeoordeling –Inhoudelijke beoordeling Mogelijk consultatiefase op oktober Eventueel bijgewerkte voorstellen 20 november 2012 Beoordeling eventueel bijgewerkte voorstellen

Selectiecriteria Criteria: Inspelen op doelstelling en prioriteiten: /30 Kwaliteit /30 Hefboomeffect /30 Efficiënte inzet van middelen/20 Vereist : 50% per criterium + 60% totaal

Aanvullende criteria Streven naar diversiteit en complementariteit Geografische spreiding Nieuw : Streven naar voldoende aanbod afgestemd op kleinere steden of niet steden in totale aanbod projecten

Consultatiefase Jury kan initiatiefnemers vragen voorstel toe te lichten + mogelijkheid geven beperkt bij te werken Doel: –Verduidelijken –Detecteren overlappingen –Afstemmen van projectvoorstellen Eventueel op basis short list

Ingediend - wat nu? Reserveer 24 en 25 oktober voor eventuele consultatie –Verwacht uitnodiging niet voor 18 oktober –Houd rekening met eventueel bijwerken tussen 25 oktober en 20 november. Mag u bijwerken? Dien in voor 20 november 12u.

Ingediend – wat nu ? Agentschap stelt rangschikking projecten op + voorstellen MB Advies van Inspecteur van Financiën Minister kent subsidie toe aan best gerangschikte Vastlegging middelen per project Meedelen beslissing aan de indieners Beslissing verwacht december 2012/ januari 2013

Gesubsidieerd - wat nu ? Voer uw projectvoorstel uit Houd rekening met eventuele bijkomende voorwaarden Werk mee aan het overlegplatform Stel jaarlijks werkingsverslag op Stel kennis en ervaring beschikbaar voor kenniscentrum Ondernemingsvriendelijke gemeente

LUNCH – zaal -1.9