Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Supply chain engineering:
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Nieuw Nederlands 4e editie
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
moderniseren van het curriculum.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Honoursonderwijs in HBO
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Bachelor Medische Hulpverlening
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Bijeenkomst September 2015
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Teambarometer.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Mijn visie op onderwijs
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)

Tot slot “Verbetering rendement” = Sterker aan de start HBO

Wat is Kies Actief? 1. Nieuwe generatie ‘competentiewijzer’: landelijk i.p.v. hogeschool-gebonden, met veel mogelijkheden en laagdrempelig. 2. Generiek basisinstrument en keuzemodulen 3. Mede gericht op onderlinge uitwisseling van ervaringen en ontwikkelingen (community) 4. Het gebruik komt pas echt tot zijn recht indien ingebed in een begeleidingstraject 5. Flexibel inzetbaar: HAVO, MBO en HBO 6. Gerichtheid: voorbereidend op HBO

Visie 1. Type instrument: ontwikkelingsgericht self-assessment 2. Primair gericht op (potentiële) hbo-bachelor studenten 3. Inbedding in een begeleidingstraject en ondersteunend voor loopbaan/leerproces 4. Inhoud toolkit: basismodule, specifieke modules, ondersteuning (instructies, handleidingen, protocollen) 5. Flexibel inzetbaar in verschillende studieloopbaan-situaties 6. Taalgebruik: Europees B2/B1 niveau

Generieke hbo competenties 1. Communiceren en taal 2. Samenwerken 3. Analyseren en rekenen 4. Probleem oplossen 5. Methodisch handelen 6. Zelfstandig leren

De dialoog met de lerende is belangrijk, het instrument is slechts een hulpmiddel!!!

De basismodule is als het ware een spiegel: wat vindt de leerling, student van zichzelf als het gaat om…..

Positionering Kies Actief Voor de poort VO/MBO : Ondersteuning van de lerende bij de keuze voor het HBO (wat betekent een keuze voor het HBO?); bijdrage aan bewust worden Na de poort: Volgen van de ontwikkeling van HBO competenties: richting en structuur geven aan SLB gesprekken Beroeps praktijk: Onder- steuning bij functio- nerings- en beoor- delings- gesprek

De kracht van Kies Actief 1. Ondersteunt het leren reflecteren °feedback mogelijk 3. Laagdrempelig 4. Gratis 5. Doorlopende begeleidingslijnen VO->H(B)O en MBO->H(B)O 6. Ondersteunt de dialoog met de lerende

Ondersteunende informatie Invul instructie Gespreksprotocol Werkvormen voor het voeren van gesprekken Succesfactoren bij de inbedding Hoe leerlingen aan hun competenties kunnen werken

Overeenkomsten succeservaringen  Enthousiaste contactpersoon, ziet instrument als (hernieuwde) poging tot betere begeleiding leerlingen  Gebruik van het instrumentarium levert nieuwe inzichten en aanknopingspunten op  Geroosterde bijeenkomsten, afstemming activiteiten mentoren, korte termijn en lange termijn doelen, inbedding volgens oriëntatie- planning-uitvoering-evaluatie  En: een duidelijk doel!

Overeenkomsten faalervaringen  Positionering instrument is lastig  Dialoog met leerling ontbreekt: voortgangsgesprek (afvinken) wel, loopbaangesprek nauwelijks  Faalfactoren: mentoren worden niet of te weinig gefaciliteerd, geen professionalisering mentoren, geen inbedding in een begeleidingstraject  En: geen duidelijk doel…

Onderzoek  Betrouwbaarheidsonderzoek (september 2011)  Implementatie onderzoek (september 2011)  Effectiviteitsonderzoek (oktober-december 2011)

Business case Na de projectperiode:  Uitrolplan per hogeschool  Onderhoud website  Community

Gebruikers community Uitwisselen van ervaringen Good practices F2F bijeenkomsten

1. Doel Kies Actief? 2. Begeleiding op dit moment? 3. Wat moet er gebeuren in de organisatie? Aan de slag

Leeractiviteiten in het curriculum koppelen aan de indicatoren van de competenties

Stap 1: Wat doe je al goed? Welke competentie is het best ontwikkeld? Kijk ook naar de deelcompetenties.

Stap 2: Kun je daarover vertellen aan de hand van een recent concreet voorval? Gebruik hierbij met name de 1/4 antwoorden. Maak je eigen aandeel vooral niet te klein.

Stap 3: Bedenk eens wat voor jou mogelijk is in het studiekeuzeproces. Maak jezelf hierbij weer niet te klein.

Stap 4: Beschrijf vervolgens wat daarvoor nodig is. Visualiseer dit ook, zie je het jezelf ook daadwerkelijk doen? Alleen bij een volmondig ja doorgaan.

Stap 5: Doe het dan ook. Wie doet wat wanneer en hoe? Welke begeleiding heb jij nog nodig?