Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) en Projecmatig werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werken naar onderwijsbehoeften
Talentmanagement in de Technische Dienst
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
ICTB/NB Projectmanagement.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
De competente projectleider
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Transdisciplinaire projecten
NLT modules en excellentiebevordering
Projectmatig werken HvA IAM Projectmanagement Februari 2008 Week 3
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Workshop evalueren Dcp
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Tafel dagbesteding gemeenten
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Technisch Ontwerp inhoud
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) en Projecmatig werken Vloeiende beweging van onderwijs naar bedrijfsleven

Inhoud PGO Projectmatig werken Samenhang PGO - Projectmatig werken Het format

PGO

Wat is PGO? Ontstaan in Nederland: Universiteit van Maastricht Studenten worden ertoe gebracht de leerstof op een actieve wijze te verwerken. Leren begint met een concreet probleem. Door middel van groepsdiscussie komen de studenten erachter wat zij al van een onderwerp weten en wat zij nog niet weten. Aan de hand hiervan maken zij een plan van aanpak. Het plan van aanpak bevat zowel het op te leveren product (eventueel met deelproducten) als ook de manier hoe dit bereikt dient te worden (proces en planning). Een docent begeleidt het proces in de rol van mentor. Daarnaast is ondersteuning nodig van een of meer vakdocenten.

Waarom PGO Studenten leren actief en zelfstandig te leren. Hierdoor zijn zij voorbereid op een leven van continu leren. Actief leren zorgt ervoor dat kennis beter beklijft. Actief leren aan de hand van problemen uit de beroepspraktijk zorgt ervoor dat studenten kennis leren toe te passen in de praktijk. Studenten leren beroepsvaardigheden wanneer die nodig zijn om praktische problemen op te lossen. Door samen te werken met andere studenten leren zij de sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor middenkaderfuncties. Door studenten te prikkelen met interessante en uitdagende problemen raken zij gemotiveerd om te leren.

PGO: Het echte werk Technische kennis (KENNEN) Vaardigheden (KUNNEN) Ervaring (WETEN) Competenties (GEDRAG) Check of deze 4 elementen in je PGO-opdracht voorkomen

PGO in plaats van theorielessen? PGO naast ‘regulier’ onderwijs Elk vak met relevantie voor de beroepspraktijk leent zich voor PGO (Basisvakken dus minder) Niet: doelen onveranderd laten en inhoud anders verpakken

Technische kennis Techniek Ontwerpen Planning (incl. Planning tools) Begroting Processen Voor alle onderwerpen geldt: nieuwe kennis opdoen en bestaande kennis activeren.

Vaardigheden Time Management / Werken met tijdsdruk Effectieve feedback geven Onderhandelen Teambuilding/Teamwork Conflict management Vergaderen

Ervaring Stimuleer leerlingen alle relevante ervaring te gebruiken, zoals: sportclub hobbies

Competenties De kritieke set van gedragspatronen, houdingen, normen en waarden, die de student succesvol laten zijn in zijn vak

Waarom Competenties ? Afgestudeerden moeten flexibel zijn vwb kennis en houding Afgestudeerden moeten ‘aanpakken’ Afgestudeerden moeten kunnen functioneren in moderne bedrijfsvoering (virtuele teams, internationaal, e-business) Competenties kunnen als selectiecriterium dienen

Competenties in het Telecom-ICT Project Bedrijfsorientatie Bedrijfsbeleid en -doelstellingen Interpersoonlijke effectiviteit Teamgerichtheid Externe orientatie Denkkracht Prestatiegerichtheid

Vragen/zorgen?? PGO vraagt extra vakkennis? PGO vraagt nog meer inzet? PGO eist meer aansluiting bij de praktijk? ………..

Projectmatig werken

Wat is een Project? Het vervaardigen van een uniek product (bijv. maatwerk), met vastgelegde resources met een duidelijke deadline Deze uitgangspunten kun je gebruiken voor PGO

Virtuele teams Project Management PGO Complexiteit Werken in de lijn (standaardproductie) Belang samenwerken/afhankelijkheid

Plaats van de Project Manager binnen het bedrijf

Samenhang PGO - Projectmatig werken

Uitgangspunten voor PGO en Projectmatig werken Heldere, meetbare doelstellingen/producten Concrete, heldere start Fasering (zowel in tijd als in functionele stappen) Benoemen resources (hoeveelheid en rollen) Werken in een projectteam Technische kennis en competenties

Verschil PGO en Projectmatig werken PGO: gericht op verzamelen van kennis en vaardigheden (Nadruk op PROCES) Projectmatig werken (en Projectonderwijs(PO)): gericht op het toepassen/leren van een aanpak, die erop is gericht een product te genereren (Nadruk op PRODUCT) Mengvormen van PGO en PO mogelijk!!!

Heldere meetbare doelstellingen Project: Contract/verkocht product Service Level Agreement (SLA) Maatwerk / non-standaard product Workflow PGO: Probleemformat/Hand-leiding: Vraagstelling/Gewenst product Eisen aan het product (PvE) Start en eind Speelruimte voor iets nieuws

Format

Format algemeen Duur: Variabel; inpassen in schooljaar 6-8 weken Aantal deelnemers: Afhankelijk van onderwerp en aantal studenten; 5-10 studenten (Maastricht: max 14) Onderwerpen: Echte praktijkproblemen (bijv. Uit stages en afstudeeropdrachten) Houd rekening met werkbelasting!!

Heldere meetbare doelstellingen Specifiek Meetbaar Acceptabel (Achievable) Relevant Tijdsgebonden OF: zo super-inspirerend dat het vanzelf werkt

Fasering 1. Voorbereiding/Planning (go/no go besluiten) 2. Implementatie (KANTELPUNT) (bijstellen) 3. Oplevering / Acceptatie (Accepteren/Afwijzen) Fasering kan al zijn vastgelegd in het format, maar kan ook door de studenten worden gemaakt

Fasering (2) Wekelijkse vergadering projectgroep Voorbereiding Deelschakelin-gen en/of programma’s testen. Twee-wekelijk overleg projectgroep met supervisor Wekelijkse vergadering projectgroep Start Uitleg en groep samenstellen Brainstor-men Oplossing deelproble-men en producteisen bespreken. Ontwerp-schets Functiebe- schrijving van deelprojecten en werk-verdeling vastleggen. Definitieve ontwerp componenten en/of programma’s kiezen; prijscalculatie; eisen testprocedures; schema’s maken; planning. Realisatie Totale opstelling testen en inregelen. Presentatie Eindproduct en evaluatie Beoordeling 1: Go no go Functie-eisen van deeloplossingen Ontwerpschema’s Beoordeling 2, voor: Schema’s Componenten/programma’s Prijscalculatie Testprocedures Planning Samenwerking (sociale vaardigheden) Beoordeling 3, voor: Samenwerking (sociale vaardigheden) Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5 Fase 6 Fase 7 begin november eerste heft november tweede helft november half januari

Voorbereiding / Planning Kennismaking Presentatie van ‘het probleem’ Inventarisatie/Brainstorm PvE/planning/ontwerp/begroting Taakafstemming Eventueel: Pilot / opzetten deeloplossingen

Voorbereiding/Planning (2) Zevensprong: Aanscherpen van het probleem Analyse van het probleem Mogelijke oplossingen/verklaringen Formuleer leerdoelen Zoek aanvullende informatie Rapportage

Het projectteam PGO Leerlingen onder elkaar Procesbegeleiding (Mentor) Inhoudelijke begeleiding (Vakdocent) Projectmatig werken Projectmanager Aanwijzen experts Lijn versus Project Project Matrix

De Projectmatrix

Implementatie Concerteren van de diverse taken Afhankelijkheden (Start-Start, Finish-Start) Budgetbeheersing Voortgangsbeheersing

Acceptatie Focus op het (leer)proces. Focus op het product Tip: gedraag je bij de acceptatie als een klant, die moet beoordelen of het product voldoet aan de wensen en eisen

Feedback en beoordeling Elke fase kan worden afgesloten met een deelproduct dat dient ter beoordeling van de groepsprestatie Met vaste intervallen (bijv. wekelijks) dient een groepslogboek en/of een procesverslag te worden aangeleverd aan de mentor, zodat individuele bijdrage kan worden beoordeeld.

Feedback en beoordeling (2) Groepslogboek (WAT) : welke obstakels waren er, welke beslissingen zijn genomen en hoe was de taakverdeling. Procesverslag (HOE): hoe wordt er beslist in de groep, hoe komen afspraken tot stand en hoe wordt omgegaan met ideeën.

Feedback en beoordeling (3) Onderscheid groeps- en individuele prestatie: Mondelinge toets naar wat de andere teamleden hebben uitgezocht Toetsen op specifieke taken

Voorzieningen Mentor en vakdocenten Eventueel: Ondersteunende vakken Formats voor: Probleemstelling en verslaglegging Werkruimtes, waarin de PGO-teams hun product kunnen ontwerpen en construeren

Interessante links