Arrangeren met het ondersteuningsteam Context Passend Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
COT SWV VO februari 2015.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Het brede school ondersteuningsteam BSOT. Uitgangspunten preventief werken / vroeg signaleren samenwerken met alle instanties en ouders snelheid van.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Arrangeren met het ondersteuningsteam Context Passend Onderwijs NRC – maandag 25 november 2013 over Eindrapportage ECPO “Invoering passend onderwijs in gevaar: ‘Dekker moet ingrijpen’ “

Arrangeren met het ondersteuningsteam Context Passend Onderwijs ECPO Advies: Routeplanner Passend Onderwijs Persbericht: Passend Onderwijs: Code Oranje Advies voorzitter ECPO Jan Gispen: Niet remmen maar gas geven

Arrangeren met het ondersteuningsteam Context Passend Onderwijs Conclusies en Adviezen ECPO m.b.t Passend Onderwijs Belangrijke bestuurlijke en onderwijskundige ontwikkeling, maar een moeilijk te beïnvloeden en te beoordelen stelselwijziging Niet goed te beoordelen of het veld – schoolleiders, leraren, ouders – voor augustus 2014 voldoende voorbereid is. Schoolleiders te weinig in beeld. Leerkrachten nog onvoldoende op de hoogte en ‘vrezen’ niet te hanteren toename van problematiek in de klas Ouders voelen zich onvoldoende geïnformeerd Passend wordt grotendeels beleidsarm ingevoerd Invoering wordt vertroebeld door beeld van bezuinigingen en ‘veel meer moeilijke leerlingen in de klas’ Spanning tussen diffuus worden van de doelgroep (definiëring zorgleerlingen) behoefte aan transparatie en verantwoording

Arrangeren met het ondersteuningsteam Context Passend Onderwijs Conclusies en Adviezen ECPO m.b.t Passend Onderwijs Evalueren en beoordelen van resultaten moeilijk door ontstaan van niet vergelijkbare contexten, regio’s en strijdigheid van doelen Bevorderende factor en succes is: positieve verwachting van de direct betrokkenen Vereveningskwesties kunnen de invoering sterk belemmeren De belangrijkste factor is de kunde en de deskundigheid van de man of vrouw in de klas. Die vormt de sleutel tot het succes van Passend Onderwijs

Arrangeren met het ondersteuningsteam Doelen Passend Onderwijs School heeft zorgplicht School regelt onderwijs en zorg op de eigen school of op een andere school of setting in het samenwerkingsverband Meer kinderen thuisnabij opvangen Vergroting van de zorg-breedte van de school Van medisch labelen naar handelingsgericht arrangeren en denken in termen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften Integraal arrangeren en indiceren van onderwijs en jeugdzorg Koppeling van onderwijs en jeugdhulp (transitie en transformatie jeugdhulp, overheveling AWBZ-taken) Uitgangspunt van Eigen Kracht in jeugdhulp en onderwijs

Arrangeren met het ondersteuningsteam Ondersteuningsstructuur van het SWV Belangrijk onderdelen ondersteuningsstructuur van het SWV Zorg Advies Team / Het Loket met de taken Informeren Handelingsgericht Adviseren Arrangeren en/of indiceren: onderwijs- en zorgtoewijzing op het niveau van het SWV Trajectbegeleiding en Monitoren Van ouders, leerkrachten, scholen, deskundigen Het Loket = loketfunctie op het niveau van het SWV Brede Ambulante Dienst

Arrangeren met het ondersteuningsteam Ondersteuningsstructuur van de school Ondersteuningsteam – zorgteam van en in de school = loketfunctie van de school Doelen en kenmerken Vroegtijdig en sneller signaleren van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een kind thuisnabij, niet medisch, maar handelingsgericht Nauwe samenwerking met ouders Nauwe samenwerking met jeugdhulp: cruciale koppeling Tijdig, effectief en multidisciplinair integrale ondersteuning bieden aan het kind, de ouders en de leerkracht Gericht op eigen kracht ouders en leerkracht Arrangeren in de school Professionaliseringslag van de (zorgbreedte) van de school

Arrangeren met het ondersteuningsteam Ondersteuningsstructuur van de school

Ruimte voor ontwikkeling Toerusting vanuit identiteit en kwaliteit Gemeente Barneveld Passend onderwijs en Jeugdzorg Pilot Zorg en opvoeding Onderwijs Kerken-raden Zorgteam VO Veilig en verantwoord ZELF, samen, gemeente Ruimte voor ontwikkeling Ieder zijn talent, ieder zijn onderwijs Toerusting vanuit identiteit en kwaliteit

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in school een proces waarbij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind én de leerkracht gematchd worden met een bij dit kind en deze leerkracht passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in school Kenmerken Van curatief naar preventief Kind, leerkacht, groep, voortraject in beeld Vroegtijdig signaleren en handelen Voorkomen van probleem-escalatie dichtbij, licht, zo mogelijk kort Van indiceren naar arrangeren Niet medisch labelen / DSM-denken Denken in termen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften 1 kind, 1 gezin, 1 plan en regie Van sectoraal naar integraal Gelijktijdig in de groep, school, gezin, omgeving/sociale context

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in school - structuur Samenstelling ondersteuningsteam gezin: ouders / verzorgers kind, eventueel ondersteuners Onderwijs/school: IB’er, leerkracht, onderwijs- en/of gedragsdeskundige (orthopedagoog, ambulant begeleider, schoolpsycholoog, enz.) Jeugdhulp: jeughulpdeskundige (schoolmaatschappelijk werker, jeugdverpleegkundige, jeugdarts, enz.) Flexibel / oproepbaar deel: zie voren

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in school - structuur Werkwijze en protocollen Procesdocument met routes voor onder andere: aanmelding, inschakelen externen, doorverwijzing Dataverzameling: leerling, leerkracht, groep, gezin, kerk, jeugdhulp, sociale omgeving Groeidocument / Kindkans Vergaderfrequentie in relatie tot andere leerlingbesprekingen (3-4) Agendering: slim inrichten agenda Technisch voorzitterschap: IB’er niet de directeur Notulering Gespreksleidraad Toestemmingsverklaring ouders

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in school - structuur Werkwijze en protocollen Protocol en criteria voor arrangeren / toewijzen van ondersteuning: wat zijn de criteria voor de inzet van de beschikbare zorgmiddelen Welke vragen waar neer leggen Sociale kaart / Deskundigennetwerk opbouwen Collegiaal netwerk Systeem van verantwoording en besluitvorming: wie is verantwoordelijk voor wat m.n. voor de besluiten Protocol bezwaar/klachten van ouders Beschrijving inrichting en werkwijze OT in schoolgids

Arrangeren met het ondersteuningsteam Arrangeren in de school - Cultuur Kenmerken Positie en betrokkenheid ouders: in principe altijd aanwezig bij bespreking van hun kind (in het ondersteuningsteam) Ouders als (niet gelijkwaardige) partner / ouderfolder Informatievoorziening ouders: transparant, volledig, tijdig, zorgvuldige verslaglegging in dossier Let op: gemeenschappelijke / verschillen in taal van onderwijs en jeugdzorg Cultuur van vertrouwen: in ouders en in professionals Niet medisch labelen, maar handelings- en praktijkgericht werken Kern is: afstemming onderwijsbehoeften en onderwijssituatie Welbevinden van kind, ouders, leerkracht centraal Met geld zijn niet alle problemen op te lossen

Arrangeren met het ondersteuningsteam Tot slot (De leraar moet) onderzoeken op welke wijze de geest van de leerling het best aangepakt kan worden. Er zijn leerlingen wier concentratie verslapt als men er niet voortdurend bovenop zit, anderen kunnen niet tegen bevelen; sommigen worden door vrees in toom gehouden, terwijl dit anderen juist verlamt; continuïteit vormt sommigen, anderen moeten het van vlagen hebben Quintilianus – Opleiding tot redenaar – Ca. 95 na Christus