Over staatshervorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
Advertisements

De invloed van werknemers op de strategie van de vennootschap
Ervaringen in samenwerking
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
Welkom The Future State of Lean
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
STRATEGISCHE PLANNING
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
De rekenkamer van Venlo
In samenwerking met 13 maart 2014.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Een startersgids voor innovatie
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Besturen zonder bestuur
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Van tweeluik naar driehoeken
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatiestructuur en
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Dertig jaar na Uniser-affaire
Eenheid in verscheidenheid
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
Ondernemen tussen markt en overheid Lessen voor hybride kinderopvangorganisaties Dr. Philip Marcel Karré
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Strategische samenwerking
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Trends en ontwikkelingen OPDC nieuwe stijl Lunteren, 3 oktober 2014.
Producten & Werkprocessen
Samen sterk in verandering
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Van tweeluik naar driehoeken
Visum en overheidsopdrachten
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Juridische bescherming van dijkrelicten
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Toekomst Financiële Functie
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Human Resources Accounting
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
DEUGDELIJK BESTUUR IS NOODZAKELIJK!
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Over staatshervorming Prof. dr. Michiel S de Vries Radboud Universiteit Nijmegen

structuur Wat zijn de problemen? Wat kunt u leren van Nederland? Niet alleen een kwestie van wat, Maar vooral van het ‘hoe’

Het lijkt net Nederland Wat zijn de problemen? Verrommeling van de bestuurlijke organisatie Complexiteit van intermediaire structuren (Bestuurlijke drukte) De veelheid aan regeltjes en betutteling (Stroperigheid) Het lijkt net Nederland

Aspecten bij staatshervormingen Inhoudelijke verbetering gewenst Wat is effectief en efficiënt Ging het maar alleen om inhoud... Strategische argumenten Ideologie Macht en belangen Emotie Modes/fashions Kopieergedrag Draagvlak Ambiguïteit

Wat kunt u leren van Nederland? Eigenlijk niet zo veel Laatste grote staatshervorming in Nederland was in 1917. Problemen in NL en België zijn even groot, denkrichtingen zijn dezelfde Voorstellen om maximaal twee bestuurslagen voor een beleid verantwoordelijk te laten zijn Opschaling op gemeentelijk niveau (geleidelijk van nu 1000 in 1990 via 440 nu, via 160 in de nabije toekomst naar 30 in de verre toekomst) Opschaling van provinciaal niveau of zelfs opheffen van provinciaal niveau (vlg. brede ambtelijke heroverweging)

Verklaringsmodel voor staatshervorming Omstandigheden: Interne en externe druk Padafhankelijkheid Hoe was het vroeger geregeld? Variatie in institutionele vormgeving Falen en succes van voorafgaande situatie Erkenning van het probleem door bestuurders

Probleem op nationaal niveau Balans zoeken tussen verkokering en checks and Balances Oplossingen: Interne structuur van ministeries op orde brengen Interdepartementale verhoudingen structureren Invoering kerndepartementen Bedrijfsmatig werken Invoering algemene bestuursdienst Decentralisatie en recentralisatie 7

Kerndepartementen Door onderdelen op afstand te plaatsen Interne verzelfstandiging (met behoud van ministeriele verantwoordelijkheid) Externe verzelfstandiging (met verlies aan ministeriele verantwoordelijkheid Vooral uitvoeringsorganen Door agentschapsvorming IND, DJI, Rijksarchief, Suvi’s landelijke inspecties Wat over blijft is kerndepartement 8

Bedrijfsmatig werken Performance measurement Management development programs Outputfinanciering Taal verandert Waarden en diensten worden producten Beleid wordt vooral gemeten naar allocatieve efficiëntie en kosten-baten efficiëntie 9

Invoering algemene bestuursdienst Zware directeuren om de vijf jaar van positie wisselen In algemene dienst, niet bij afzonderlijke ministeries 10

Maatregelen om stabiliteit te bevorderen Oude spelregels in Nederland Zakelijkheid. Politiek is een ernstige zaak Verdraagzaamheid. Eens dat we het oneens zijn Samenwerking tussen elites. Topconferenties. Seniorenconvent. Evenredigheid van toedeling. Niemand misdelen/compenseren Depolitisering. Cijfers en economische argumenten. Planbureaus Adviesorganen Geheimhouding. Achterkamertjes zijn noodzakelijk De regering regeert. Parlement moet dit niet onmogelijk maken.

10 nieuwe principes voor bestuurlijke structuur (volgens ROB 2010) Eerst de taak dan de schaal Europese Unie is gegeven en uitgangspunt Decentralisatie kan, maar doe het wel goed Differentiatie is goed en moet Voldoende afstand tussen bestuurslagen Naar een duidelijke taakafbakening Taken liggen waar democratische verantwoording mogelijk is Organiseren nabijheid vormt fundament onder nieuw ontwerp Respecteer basisprincipes van de financiële verhoudingen Behoud ruimte voor dynamiek en flexibiliteit

Gemaakte fouten Doelgericht in plaats van probleemgericht werken Te eenvoudige strategie gegeven de situatie Te complexe strategie gegeven de situatie Ontbrekende kennis verwarren met ambiguïteit Schaken op meerdere borden tegelijk Simultaan gebruiken van inhoudelijke en strategische argumenten

Nederlandse oplossingen als besluitvorming stagneert Façade in stand houden, feitelijk iets anders doen Langzaam aan: stapje voor stapje Decompositie: feiten en waarden uit elkaar halen Verbreden of versmallen van het probleem Insluiten en uitsluiten van gesprekspartners Opsplitsen van het beleidsproces of juist verbindingen leggen met andere processen Spelregels ontwikkelen Depolitiseren

Ik weet niet of zulke oplossingen in België waardevol zijn Dank u voor uw aandacht