Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Raadsledenbijeenkomst 15 april
Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Medezeggenschap en de Benchmark
Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Project Overdracht van cliëntgegevens AWBZ naar Wmo
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Management Informatie Portaal
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Klassieke AO Leseenheid1
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Informatievoorziening en VSV:
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Ketenoverleg Oktober 2013.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Toekomstbeeld IZO en aanpak iWmo Presentatie en discussie softwareleveranciers Wmo 17 oktober 2012 Indra Henneman en Arjen Brienen ministerie van VWS.
Resultaten pilots Wmo-Toewijzing en Wmo-Declaratie Denktank iWmo
Workshop bejegening en informatievoorziening
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bijpraten over de Wmo
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Ambulante jeugdhulp WBO
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Visie informatievoorziening
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Samenwerking in uitvoering In vogelvlucht Cyrille de Jong Manager Verzekeringen & Uitvoering Zeist, 26 november 2014.
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Optimaliseren BPV keten
Informatieberaad zorg
De vijf minuten registratie voorbij 22 maart 2010.
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Bedrijfsfunctiemodel IZO AWBZ, Wmo en Zvw Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning JANUARI 2013 VERSIE 1.0 IZO Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
een eerste stap in de modernisering van de iAWBZ de indicatiebron
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Informatievoorziening Hervorming Langdurige Zorg (i-HLZ) HEAD congres 5 juni 2014 Elke Buis en Indra Henneman Ministerie van VWS.
Ledenbijeenkomst VGN 7 juni 2011 Marcel de Krosse.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
BTN 11 februari 2015 Indra Henneman
Digitale architectuur
Transcript van de presentatie:

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Denktank iAWBZ Informatievoorziening in de AWBZ vereenvoudigen en moderniseren in samenwerking met ketenpartijen Utrecht - Beatrixtheater, 16 oktober 2012 Hans Oosterkamp, Elke Buis, Cristian Gonzales Directie Langdurige Zorg, Ministerie van VWS Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Programma Denktank iAWBZ 13:30 - 14:00 Ontvangst met koffie & thee 14:00 - 14:15 Opening door dagvoorzitter (Hans Oosterkamp) 14:15 - 15:00 Introductie en achtergrond Informatievoorziening Zorg & Ondersteuning (Elke Buis) Programma iAWBZ en Meerjarenplan (Cristian Gonzales) 15:00 - 15:15 Pauze 15:15 - 16:45 Interactieve deel: basis voor het meerjarenplan (allen) 16:45 - 17:00 Vervolgafspraken en afsluiting door dagvoorzitter (Hans Oosterkamp) Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren In de aanloop naar…. EENVOUD CREATIEF PARTICIPATIE Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Waarom een denktank iAWBZ De klant: klantprocessen zijn nauwelijks te stroomlijnen door ketens met ieder eigen processen, systemen en standaarden De professional: hergebruik van en inzicht in gegevens wenselijk Zorg is in beweging: informatievoorziening moet meer flexibel zijn om huidige en toekomstige veranderingen te kunnen ondersteunen (vermenging van zorgketens) Administratieve lasten: veel besparingen in tijd en geld mogelijk Betrouwbaarheid en afhankelijkheid: kwaliteit van gegevens moet beter! Gemeenschappelijk belang Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Denktank iAWBZ: bron van kennis en ervaring! Ambassadeur Meerjarenplan (MJP) Informeren/Geïnformeerd worden Aandachtspunten Signaleren Denktank iAWBZ Knelpunten Goede praktijkvoorbeelden Samenhang Afstemmen Initiëren 5 Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Eind vorig jaar; AZR en informatievoorziening Behoefte aan visie op informatievoorziening Samenhang in projecten en trajecten ontbreekt Plexusrapport; AZR moet worden vereenvoudigd. Het grootste probleem is de estafette; gegevens worden doorgegeven en raken ‘vervuild’. Bottleneck bepaalt doorlooptijd. Complex en weinig overzichtelijk. Relatie met domeinen Wmo en Zvw moet worden gelegd Knopen doorhakken over vraagstukken; o.a. schakelpunt en declareren Verwarring over definities en verantwoordelijkheden AZR en informatievoorziening Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatie-voorziening Begin dit jaar; start IZO en stappen AZR Afstemming met CVZ, CIZ, ZN, FO, Actiz, VNG, VGN, GGZnl, CAK… Belangrijke bronnen: visiestuk en Plexusrapport. Quick wins AZR en voorbereidingen iAWBZ Start maandelijks IZO platform. Werken aan toekomstbeeld informatievoorziening Zorg en Ondersteuning 2016 cliëntproces Werk- proces Informatie-voorziening Informatie- voorziening Cliëntprocessen Werk- processen

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Toekomstbeeld IZO 2016 Klantprocessen Indicatie / Beoordeling Zorg- toewijzing Belasten Werk & Inkomen GBA Inkoop Zorglevering / Declareren Beleids- en stuurinfo Werkprocessen Klanten ‘Zorgbus’ Verwijzer, Vertaler, Inkijk Klantprocessen Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Toekomstbeeld en verder… Gegevenshuishoudingen ondersteunen de klant- en de ketenprocessen optimaal met authentieke registraties en een ‘Zorgbus’ die als verwijzer, vertaler en inkijk-functionaliteit een etalage biedt voor de gegevens. Document gereed, zie www.platform-izo.nl, veel draagvlak Standaardpresentatie beschikbaar Kader voor projecten, koers en uitgangspunten… volgende stap Roadmap en bedrijfsfunctiemodel Aansluiting bij eOverheid uitgangspunten en ambities Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Werkelijkheid…. zorg aanbieder cliënt cliënt bovenregionaal Controle Indicatie verzoek ZTW/ MAZ/MUT/MEZ (ZK33/ZK35/ZK39) Controle lijsten Aanvraag Aangepaste Toewijzing (maand) Indicatie stellers (via AF) zorg aanbieder Indicatie (IO31) zorgtoewijzing (AW33) declaratie (AW319) (maand) statusmelding (AW39) declaratie (TZI) (periodiek) extramuraal (4-week) Melding Aanvang Zorg (AW35) wachtlijst (AW317) (maand) cliënt MUTatie (AW39) eigen bijdrage Melding Einde Zorg (AW39) intramuraal MAZ/MUT/MEZ (CA317/CA319)

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren iAWBZ globale fasering FASE 0: Initiatie FASE I: Uitvoering korte termijn FASE II: Uitvoering meerjaren Planvorming en voorbereiding iAWBZ traject Korte termijn resultaten en Komen tot meerjarenplanning Uitvoeren meerjarenplan (moderniseren en vereenvoudigen iAWBZ) 1/5/2012 1/9/2012 1/7/2013 1/1/2016 Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Resultaat iAWBZ? Het zorgproces (cliënt en professional) wordt goed ondersteund door de informatievoorziening in de AWBZ-keten; Governance informatievoorziening in de AWBZ is ingericht; Van estafette- naar netwerkmodel; Er is een gedragen domeinarchitectuur in de AWBZ; Eenduidige operationele-, sturings- en verantwoordingsinformatie; Vanuit cliëntperspectief: eenvoud bij de aanvraag van AWBZ-zorg; Overzicht van aanbod bij zowel cliënt als professional; Cliënt en professional hebben voldoende inzicht in status; Foutloze informatie-afhandeling en goede kwaliteit van de gegevens; Verlagen van complexiteit en verminderen detail in de keten; Een professioneel ingericht beheer van de informatisering binnen de AWBZ. Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Complex en verouderd 2013 2014 2015 2016 Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 13

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren FASE I - Quick Wins Eerste stappen naar vereenvoudigen en moderniseren informatievoorziening AWBZ (iAWBZ) Minder gegevens Voorkomen overbodige gegevensuitwisseling en verkleinen kans op technische fouten Minder regels (AZR 3.1) Minder beperkende regels Inkijkfunctie indicaties voor zorgaanbieders Eerste stap richting ketenregistraties (indicatieregister) Beter benutten AZR Duidelijk onderscheid tussen AZR werking en overige afspraken Optimaliseren ketenafspraken Duidelijkheid over afspraken en AWBZ-brede releaseplanning Meer informatie op www.platform-izo.nl Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren FASE I - overige resultaten Procesanalyse en gegevensstromen AWBZ (GuWA) AWBZ proces, gegevensstromen, knelpunten, verbetervoorstellen en relatie met bedrijfsfuncties Domeinarchitectuur AWBZ Bedrijfs-, informatie- en technische architectuur conform NORA 9-vlaks model Analyserapport van meldingen AZR meldingen i.h.k.v. Meer Tijd voor de Cliënt vertalen naar oplossingsrichtingen Voorstel beheer informatievoorziening AWBZ mogelijke oplossingsrichtingen over de wijze waarop het toekomstig beheer iAWBZ ingericht kan worden iAWBZ pilots Oplossingsrichtingen t.b.v. realisatie toekomstbeeld in de praktijk beproeven Meerjarenplan iAWBZ In gezamenlijkheid meerjarenplan realiseren (inclusief business case) Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Doel van het meerjarenplan Bijdragen aan het structureren en overzichtelijk maken van de complexiteit; Het tempo aangeven waarin veranderingen gaan plaatsvinden Inzicht geven in omvang en impact van de diverse onderdelen Gemeenschappelijk communicatie-instrument voor alle betrokken organisaties (gemeenschappelijk referentiekader) Toetsen of we belangrijke onderdelen en/of uitgangspunten missen Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 16

informatievoorziening informatievoorziening informatievoorziening Thema’s meerjarenplan: 5 dimensies 1. BUSINESS 2. INFORMATIE/ COMMUNICATIE 3. TECHNIEK 5. BEHEER 4. BEVEILIGING EN PRIVACY MENS INFORMATIE ICT BEDRIJFS STRATEGIE INFORMATIE STRATEGIE ICT STRATEGIE STRATEGISCH ONTWERPEN Bedrijfsvoering ONTWERPEN informatievoorziening ONTWERPEN ICT-services TACTISCH PLANNEN Bedrijfsvoering PLANNEN informatievoorziening PLANNEN ICT-services PROCES Beheer FUNCTIONEEL Beheer TECHNISCH Beheer OPERATIONEEL Informatie- behoefte Relevante informatie Gegevens/ systemen OPERATIE Bedrijfsvoering GEBRUIK informatievoorziening EXPLOITATIE ICT-services 17

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Hoe gaan we aan de slag? Business 2. Informatie 3. Techniek Herontwerp AWBZ proces (o.a. resultaten ERAI) Governance: operationeel-, sturing en verantwoording Harmonisatie gegevens (AWBZ, Wmo en ZVW) Organisaties (rollen en verantwoordelijkheden) Domeinarchitectuur en principes iAWBZ Interoperabiliteit gegevens AWBZ-, Wmo- en ZVW keten) Wet- & regelgeving iAWBZ Basisregistraties, domeinregister en registraties Moderniseren AWBZ infrastructuur en systemen iAWBZ services: klant en professional Ketenmonitor iAWBZ (verantwoordingsinformatie) 4. Beveiliging en privacy 5. Beheer VIR richtlijnen en Wbp iAWBZ DataWareHouse (besturingsinformatie) Autorisatiebeheer en toegankelijkheid informatie Beheer keteninformatisering iAWBZ Ketenafspraken beveiliging en privacy Ketenafspraken iAWBZ (Keten - SLA) Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 18

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Waar kun je aan denken Knelpunten in de huidige informatievoorziening Onderdelen die we vooral niet moeten missen Wat heeft prioriteit bij de realisatie Praktijkvoorbeelden die we als referentie zouden kunnen gebruiken Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 19

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Hoe gaan we aan de slag? 1. Business 5. Beveiliging & Privacy Elke Buis Indra Henneman 5 tafels 2. Informatie 4. Beheer Arthur Frank Maarten Fresz 3. Techniek Cristian Gonzales Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 20

21

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Spelregels Iedereen heeft een badge met een letter (A t/m E); Na de pauze schuift iedereen aan: letter A bij tafel 1, letter B bij tafel 2, letter C bij tafel 3, etc; Iedere 15 minuten wordt er van tafel gewisseld, de voorzitter geeft 5 minuten voor tijd een signaal; Op ieder tafel zijn post-its en stiften aanwezig die je kan gebruiken (let op kleur); Iedere tafel heeft een begeleider waar je terecht kan met vragen; Kwaliteit boven kwantiteit! Probeer het juiste niveau aan te geven (niet te gedetailleerd/ook niet te abstract); Voorkom discussies (die komen er toch wel) = eerst ophalen Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 22

(maar eerst een korte pauze) Aan de slag! (maar eerst een korte pauze)

1. Business 2. Informatie 3. Techniek 4. Beheer Kleur post-it Begeleider Omschrijving 1. Business Wijze waarop de informatievoorziening het primaire proces van organisaties ondersteunt (klant en professional) = informatiebehoefte Hier wordt de vraag naar informatievoorziening vanuit de 1. Business dimensie vertaald in een vraag naar de 3. Techniek dimensie = relevantie Ontwikkeling en exploitatie van ICT(technologie) = welke systemen en technieken/infrastructuur Functioneel, applicatie en technisch beheer (i.r.t. Informatievoorziening) Authenticatie en autorisatie, richtlijnen, Wbp Elke Buis 2. Informatie Arthur Frank 3. Techniek Cristian Gonzales 4. Beheer Maarten Fresz 5. Beveiliging & Privacy Indra Henneman Denk aan: knelpunten, onderdelen/thema’s, prioriteit en praktijkvoorbeelden

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Resultaat van de dag Business: Informatie: Techniek: Beveiliging & Privacy: Beheer: Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 25

Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren Terugkoppeling en vervolgafspraken Frequentie voorstel: FASE-I: intensief bij elkaar, bij voorkeur iedere 2 maanden t/m 1 juli 2013 Fase-II: twee keer per jaar (regulier) tot 2016 Locatie voorstel en dag: Utrecht? / dinsdag? Op de hoogte blijven: www.platform-izo.nl en/of twitter: @IZOteam Uitwerken resultaten en vervolgbijeenkomsten / expertgroepen Suggesties voor de volgende bijeenkomst (ook via www.platform-izo.nl). Informatievoorziening AWBZ vereenvoudigen en moderniseren 26

Bedankt voor uw tijd en aandacht! TOT DE VOLGENDE DENKTANK iAWBZ