Kwaliteitsborging schoolexamens (h/v)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Telefoonlijst invullen Extra verlof Waar gaat het mis? PTA en examenreglement Voorstellen mentor(en) Welkom.
Studiemiddag Frans en Duits
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Ouderavond 3e klas schooljaar
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 17 september 2013.
Landbouwbreed Klaaswaal
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
De computer bij de centrale examens
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2 MAVO 2 MAVOWELKOM.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
OUDERAVOND klas 3.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Examenjaar havo atheneum
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Informatie avond Atheneum-4
Informatieavond HAVO 4. Begeleiding op school A. Weijenberg en A. Greven (na 5 november) Profielcoördinator NG/NT VWO ( ) Docent Engels Profielcoördinator.
Informatieavond HAVO 4 C&M.
Informatieavond HAVO 4 E&M.
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Informatieavond leerjaar 4
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Informatieavond 4 VWO.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
WELKOM.
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Inhoud en opzet examens VMBO
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Informatie avond leerjaar 4
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Ouderavond vwo 6. Invulling van vanavond  Welkom  Voorstellingen: coördinatoren, mentoren, decaan  Algemene informatie over de afdeling  Informatie.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Scheikunde in de bovenbouw
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderavond vwo 6.
Eerste analyse gegevens havo 5.
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsborging schoolexamens (h/v) Bijdrage aan de AOB-conferentie ‘De lat hoger’ Hans de Vries (h.devries@slo.nl)

Opzet van de workshop: Het belang van het SE; Werken aan de kwaliteit van het SE;

Discussie over kwaliteit van het SE. “De cijfers van het Centraal Examen zijn de enige harde, omdat scholen bij de schoolexamens hun eigen vlees keuren. Zo kunnen ze zwakke resultaten behoorlijk compenseren.” Aleid Truijens in haar column in De Volkskrant van 21 december 2011.

Eigen karakter SE belangrijk: Ruimte voor andere toetsvormen; Aansluiting van toetsing op behandeling stof; Spreiding van toetsing=spreiding van risico; Niet alle leerdoelen kunnen in het CE getoetst worden (inzicht en toepassing van kennis en vaardigheden zijn lastig schriftelijk te toetsen). Het SE is een groot goed. Laten we dus zorgen voor transparantie en kwaliteit!

Kwaliteitsborging schoolexamens: Aandacht voor vakspecifieke SE-toetsing 2009: 4 vakken 2010: 5 vakken 2011: 4 vakken 2012: 4 vakken (bio, kt, nlt, kunst bv) Producten (zie www.schoolexamensvo.nl): Algemeen: Kwaliteit toetsing, toetsconstructie en correctie Borging van kwaliteit Vakspecifiek: SE-programma (enquête en checklist) Vakspecifieke toetsproblematiek Samenwerking met groepen vakdocenten

Werken aan kwaliteit schoolexamens: Zorgen voor een valide schoolexamenprogramma; Zorgen voor een zorgvuldige toetsconstructie en beoordeling; Zorgen voor goede kwaliteit van toetsen; Zorgen voor een goed systeem van kwaliteitsbewaking; Erkenning van verschillen tussen vakken. Vul de datum in

Het schoolexamenprogramma: Wat moet? Schoolexamenonderdelen moeten in SE getoetst worden Wat mag? CE-onderdelen mogen in SE worden Wat kan? Schooleigen onderwerpen in het SE. Wat ligt vast? De weging CE-SE Wat ligt niet vast? Wijze van toetsen Weging van toetsing Spreiding van toetsing.

Checklist SE-programma: Digitaal in te vullen; Te gebruiken om huidige schoolexamenprogramma te evalueren; Resulteert in een overzicht waarin beslissingen verantwoord worden en waarin punten voor verbetering worden geïnventariseerd; Te gebruiken voor onderlinge discussies in vaksecties en in gesprekken tussen vaksecties en schoolleiding. Vakspecifieke enquêtes als ondersteuning.

De rapportage: De rapportage ziet er als volgt uit.

Toetsconstructie, beoordeling, evaluatie: Toetsconstructie en vaststellen normen is geen eenmanszaak Afspraken over bijstellen normering na afname; Beoordelen moet ook samen.

Kwaliteitsborging: Zorgen voor een goed niveau van toetsen: Kerndoelen en eindtermen geven weinig houvast bij vaststellen vereiste niveau; Taxonomie van Bloom kan behulpzaam zijn. Op zoek naar referentiepunten: ERK; Referentieniveaus rekenen en taal; Toetsen van andere scholen en bijv. Cito; Evaluatie van toetsen door analyse resultaten t.o.v. vorige jaren, eerdere prestaties, CE; Gebruik maken dezelfde toetsmatrijs voor gelijksoortige toetsen; Evaluatie van toetsing met leerlingen; Intervisie of uitwisseling met leraren van andere scholen;

Erkennen van verschillen tussen vakken: Talen: productieve vaardigheden. Economie, scheikunde, natuurkunde enz: het schriftelijk toetsen van hogere denkvaardigheden; Geschiedenis, aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde: de praktische opdracht. Bij elk vak dat aan project heeft deelgenomen zijn specifieke hulpmiddelen ontwikkeld.

Geluiden uit de praktijk: Aandeel van CE-onderdelen in het SE wordt groter (soms verplicht door schoolleiding) Docenten gaan meer CE-achtig toetsen Scholen denken na over de invoering van een N-term voor het SE SE-vakonderdelen krijgen minimale aandacht in het lesprogram SE-onderdelen krijgen minimale weging Resultaten SE worden permanent gemonitord en afgezet tegen CE-resultaat. Bij volgende SE: bijsturen Kortom: de specifieke eigenschappen van het SE komen in de knel. Citaat: “Bij ons op school heerst een cijferdictatuur.” Vraag: Is het verkleinen van het verschil tussen CE en SE resultaten een garantie voor kwaliteit? Vul de datum in

Focus op kwaliteit schoolexamen: Maakt focus op cijfers minder relevant; Heeft invloed op kwaliteit van het onderwijs; Stelt eisen aan professionaliteit van leraren; Vergt van de schoolleiding aandacht voor het kwaliteitssysteem en het bieden van ruimte aan de (ontwikkeling van) de professionaliteit van de docent. Hopelijk bieden de uitkomsten van het SLO-project ondersteuning. www.schoolexamensvo.nl

De cijfers voor vwo. 04 /05 05 / 06 06 / 07 07 / 08 08 / 09 09 / 10 Aardrijkskunde   gemiddeld cijfer schoolexamen 6,8 6,7 gemiddeld cijfer centraal examen 6,2 6,3 6,1 Biologie 6,6 6,5 6,4 Engels 6,9 7 Natuurkunde Nederlands Scheikunde Wiskunde A Wiskunde B

Verschil in resultaten tussen CE en SE VWO Schooljaar 04-05 t/m 09-10 CE-SE Aardrijkskunde -0,52 Biologie -0,20 Duits -0,67 Economie -0,22 Engels -0,48 Frans -0,27 Geschiedenis -0,63 Grieks -0,45 Latijn -0,68 Maatschappijleer -0,75 Management en Organisatie -0,47 Natuurkunde Nederlands -0,55 Scheikunde -0,25 Wiskunde A Wiskunde B -0,17 Gemiddeld over alle vakken

De cijfers voor havo: 04 / 05 05 / 06 06 / 07 07 / 08 08 / 09 09 / 10 Aardrijkskunde   gemiddeld cijfer schoolexamen 6,4 6,3 gemiddeld cijfer centraal examen 6,1 6,2 6 Biologie 6,5 Engels 6,6 Natuurkunde Nederlands Scheikunde Wiskunde A Wiskunde B 5,9

Verschil in resultaten tussen CE en SE havo Schooljaar 04-05 t/m 09-10 CE-SE Aardrijkskunde -0,22 Biologie 0,03 Culturele en Kunstzinnige vorming -0,58 Duits -0,48 Economie -0,05 Engels -0,27 Filosofie -0,30 Frans -0,33 Geschiedenis -0,13 Maatschappijleer Management & Organisatie -0,15 Natuurkunde 0,02 Nederlands -0,45 Scheikunde -0,02 Wiskunde A 0,15 Wiskunde B Gemiddeld verschil over alle vakken. -0,2