EXAMINEREN IN DE BEROEPSPRAKTIJK Ervaringen met examinering met landelijk praktijkhandboek Karlijn Jenneskens, Laury Hagen, Ger Merx, Hanneke Koster Summa Facilitair, Eindhoven
Beginsituatie: Vorig schooljaar besloten tot kwalificerende stages Stageperiode: 26 augustus – 8 november 2013 (10 lesweken) Iedere week 1 terugkomdag op school Iedere student in bezit van stageplaats op 26 augustus Loopbaanbegeleider is stagedocent
Hoe zijn we ermee gestart? Duidelijke afspraken met studenten Korte lijnen driehoek: student-loba-stage Iedere week procesbegeleiding op school: intervisie (groep) en portfolio (individueel) Nakijken en bijsturen reflectieverslagen via mail Format stageverslag
Studenten vertellen hun ervaring
Format stageverslag: Het verslag voldoet aan de eisen uit de lesbrief: ‘Rapport’ De onderdelen uit het BPV-handboek zijn hierin opgenomen Aangegeven is op welke plekken de BPV-begeleider moet tekenen
Examinering: Stagebeoordeling: BPV-begeleider beoordeelt de student in een eindgesprek op stage Portfoliogesprek op school: de student vertelt over het geleerde en toont met bewijzen aan dat hij/zij de taken zelfstandig heeft uitgevoerd
Resultaat: 23 studenten: allemaal een voldoende praktijkbeoordeling Verslagen zijn intussen af Portfoliogesprekken gaan in deze onderwijsperiode gevoerd worden 2 studenten gebruiken OP3 (volgende stage) om dit onderdeel af te ronden: 21 studenten zijn al geslaagd
Ervaring loopbaanbegeleider BPV-handboek is niet logisch opgebouwd Uitleg werkprocessen vraagt creatieve insteek Vragen bij studenten en BPV-begeleiders Studenten weten waaraan ze werken Intensief traject Opbouw naar kerntaak 2 en 3 Erg leuk om te doen!
Vragen en discussie