VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Leren in een online wereld (part 1)
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
De rekentoets.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
techniek, communicatie en didactiek
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Bestuurlijke relevantie
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
ICT-monitor Hoger Onderwijs
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
een docent. : “Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de gemiddelde werknemer met toegang tot het Internet 80% van zijn.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT in het Onderwijs bij TBM
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Sectorale Benadering: anders denken en werken Presentatie voor Stagiaires Attachés DGIS-Belgie, 21 maart 2003.
Een project van de Korengroep
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Cultuurprofieldoelen;
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Leren in de beroepspraktijk
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Informatieavond groep 8
STURINGSMODEL WMO LELYSTAD
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Transcript van de presentatie:

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Welkom bij ESoE gemeenschappelijk instituut van TU/e en Fontys, deel van TU/e, met als taken: MSc Science educatie onderzoeksprogramma “Professional learning” onderwijsinnovatie expertisecentrum met accent op science- en techniekeducatie, integrale benadering van innovatie sterke praktijkoriëntatie

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e ICT een grote innovatie? Nee, elo is louter een kwestie van een nieuw apparaat dus een knoppencursus volstaat gebruik als elektronisch informatie- en communicatiemiddel met beperkte impact op onderwijs en leren vgl. Oppenheimer’s skepsis

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e ICT een grote innovatie? Ja, elo is meer dan louter een nieuw apparaat vanwege mogelijkheden m.b.t. leerprocessen maar dat vergt dat techniek, didactiek en organisatie worden afgestemd en goede ondersteuning van docenten in de zin van educatief materiaal, best practices e.d.

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Effecten? Voorbeeld: OC&W 2000 extra subsidie voor achterstandscholen 20% extra materieel budget t.b.v. ict in onderwijs 2001: evaluatie via de telefoon: tevredenheid alom 2003: vergelijking van prestaties vóór en ná de regeling a.d.h.v. CITO-scores voor taal, rekenen, informatieverwerking en wereldoriëntatie conclusie:geen verbetering (op onderdelen zelfs minder) (Leuven, Lindahl, Oosterbeek en Webbink, accepted)

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professionele ontwikkeling en ICT? professionele ontwikkeling is onderdeel van innovatie: school-based: geïntegreerd in de schoolactiviteiten docent stuurt mee op de inhoud van het programma in collegialiteit en samenwerking: gedeelde opvattingen niet eenmalig, maar meer permanent proces (Hawley & Valli, 1999)

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e kortom als ICTO volgens “apparaatbenadering”, dan weinig meer nodig dan knoppencursus dan weinig impact op onderwijs en weinig innovatie als ICTO volgens “innovatiebenadering”, dan meer inbedden in professionele ontwikkeling van docenten en meer impact op onderwijs

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Dank voor uw aandacht Meer infomatie: