Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Basis Cursus Windows XP De leerstof. 8 lessen van 1½ uur ‘s morgens09:30 – 11:00 ‘s middags13:30 – 15:00 ‘s avonds19:30 – 21:00 ‘s morgens09:00 – 10:30.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Methodisch begeleiden
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Didactische werkvormen
Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Basiscursus Levensboeken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Onderzoeksvaardigheden
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Werken met het programma Picasa les 1.
Ho 8: Portfolio.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Training Levensboeken
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
De gezonde school en genotmiddelen
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Presenteren en communiceren
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Onderzoeksvaardigheden 3
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Zichtbaarheid Creëren
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden Woensdag 17 oktober – 24 oktober - 7 november 2012 19.00 – 21.30 uur Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

Opbouw van de training train de trainer Regie en uitvoering van een trainingsbijeenkomst Oefenen in het regisseren van een trainingsbijeenkomst Oefening in uitleggen van de cursusopzet, de achtergrond van het project, de cursusmap en het werkproces Oefening in het voorbereiden van een cursusonderdeel Contact opbouwen en onderhouden met cursisten

1e bijeenkomst Kennismaken: hoe breng ik het proces van leren en samenwerken op gang Hoe maak ik gebruik van aanwezige kennis en ervaring in de groep Bedenken van werkvormen en oefenen in afstemmen Oefenen in naar boven halen van motieven en bespreekbaar maken Huiswerk Afsluiten

Kennismaken: hoe breng ik het proces van samenwerken en leren op gang De trainer: ‘Ik ben vrijwilliger, heb ervaring met het schrijven van Levensboeken en wil andere vrijwilligers opleiden om schrijver te worden.’ De vrijwilliger: ‘Ik ben vrijwilliger en wil snuffelen aan het Levensboek schrijven. Ik volg de cursus en wil minstens een Levensboek te schrijven na het volgen van de cursus.’

Leren en samenwerken Doelstelling Beginsituatie Leerstof Werkvorm Leeractiviteiten Evaluatie

Hoofdtaken van de trainer zijn: Informeren Naar boven halen van motieven van de potentiële schrijvers Inzicht geven in de motieven van de verschillende vertellers Bespreekbaar maken van lastige situaties Maken van een checklist (bij vertellers en organisaties) Oefenen in afstellen Oefenen in de rol van schrijver/interviewer en in de rol van verteller (hoe beleef je dit) Vertrouwen geven Tijdbewaking Proces begeleiden (inhoud sturen, discussie,tijdsbewaking) Huishoudelijke mededelingen omtrent pauzes enz.

Kennismaking Kies een denkbeeldig voorwerp uit uw tas/jas of uit uw huis wat veel voor u betekent. Stel je voor met je naam: wie bent u Wat heeft u met levensverhalen Wat is uw motief om trainer Levensboeken te worden Wat wilt u leren Wat betekent het denkbeeldig voorwerp voor u? Vertel hierover in 1 ½ minuut per persoon

Waarover informeert u potentiële schrijvers Geschiedenis en actualiteit van het project Uitgangspunten van dit programma bij HOF Profiel schrijvers Diversiteit van doelgroepen Motieven schrijvers in relatie tot motieven vertellers (waaier van ambities) Methodiek beschreven in het boekje Mijn leven in kaart De functie van research bij levensverhalen/boeken Diverse tools om te gebruiken bij het interviewen Communicatie in het algemeen en soorten vragen Opbouw van een levensboek/verhaal Het drukproces en de kosten

Cheklist Op welke onderdelen voelt u zich nog onzeker of zwak, ook na de gevolgde basiscursus? Schrijf op een post-it velletje 1 onderdeel met als dit lukt een vraag of vaardigheid

Oefening 1 In tweetallen kiest u een onderwerp uit de lijst van te informeren onderwerpen en bereid een informatie- oefening van 10 minuten voor waarbij u zo interactief mogelijk te werk gaat. U voert de informatieoefening samen uit in de groep (= oefengroep) en krijgt daarvoor 5 tot 10 minuten de tijd. Nabespreking met TOPS en TIPS

Pauze Twee keer 5 minuten

Motieven van schrijvers Het doel van het naar boven halen van motieven bij schrijvers is: bewust worden van de eigen ambitie en motieven. En motieven gebruiken bij de check ‘past de verteller wel bij mij als schrijver’ of ‘pas ik als schrijver wel bij de verteller’.

Oefening 2 Hoe haalt u motieven van schrijvers naar boven? Bedenk hiervoor in tweetallen een werkvorm (10 minuten) Bereid de oefening thuis voor om volgende week in de groep uit te voeren.

Tools voor trainers We presenteren een aantal tools die u als trainer kunt gebruiken tijdens de trainingsbijeenkomsten Boeken You tube filmpjes Kaarten Foto’s

Heel veel succes en tot de 2e bijeenkomst Huiswerk en Vragen…. Huiswerk voorbereiden van de oefening ‘hoe haal ik motieven van schrijvers naar boven?’ Vragen.. Heel veel succes en tot de 2e bijeenkomst beatrijs.heijden@hotmail.com