© F.Bleumer9. Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Leer- werkplaats MPG aanpak
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
“DE jeugd van tegenwoordig”
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Evaluatie Leerlijnen.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De puzzel past steeds beter
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Toekomstgericht onderwijs
Reflecteren.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Mondzorg - persoonsgericht
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Competentie gericht onderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

© F.Bleumer9

Academie Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie © F.Bleumer

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat is het ? : De ‘school’ voor onderwijsmedewerkers Fysiek vormgegeven in een ruimte met computers, beamers, printers en white boards Bemenst met 4 stafmedewerkers Onderwijs en Innovatie, ondersteuning door 4 coaches © F.Bleumer

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Wat vindt er plaats ? : Scholing en training in - Curriculumontwikkeling - Ontwikkelen van onderwijsprogramma’s - Ontwikkelen van toetsen - Onderwijsuitvoering Kortom: - Competentieontwikkeling van medewerkers © F.Bleumer

Even terug: Waarom ook alweer CGO en wat betekent dat voor onderwijsmedewerkers ? © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfsprofiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ © F.Bleumer

Gevraagd Chauffeur lokatie Haarlem functie omschrijving In deze functie ben je verantwoordelijk voor: Het bezorgen van de goederen; Verantwoordelijk voor het laden en lossen van de vrachtwagen; en overige werkzaamheden in het magazijn. Het visite kaartje van het bedrijf; functie eisen In het bezit van het C- en E- rijbewijs en het chauffeursdiploma; Enthousiast, verantwoordelijkheidsgevoel en een positieve instelling; Representatief en een klantvriendelijke instelling heeft; Handige oplossingen bedenkt; Zelfstandig en initiatiefrijk is ingesteld; Flexibel en stressbestendig; Een echte aanpakkers mentaliteit heeft; bedrijfs profiel Het betreft een informele organisatie, waarbij je in een jong en dynamisch team zal komen te werken op het distributiecentrum. arbeidsvoorwaarden Wij bieden: Een zeer veelzijdige en uitdagende functie. Internet 17 juni 2006 Advertentie ‘eisen bedrijfsleven’ - Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

‘Beeldschermgeneratie’ = ‘Apenstaartgeneratie’ = ‘Patatgeneratie’ = ‘Zapgeneratie’ = ‘De knip- en plakgeneratie’ - ongeïnteresseerd - lui - materialistisch, - verwend - geen diepgang = ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

slimmer, sneller en socialer Manier van denken, kijken en redeneren Lijkt meer op die van Einstein dan Newton: Einstein - Creatief, multidisciplinair - i.p.v. rationeel, logisch en lineair Gaan ‘slimmer’ met informatie om: - Kunnen omgaan met discontinue info - Doorzien reclame, nieuws en films Kunnen veel sneller info oppakken: - denken en leren in beelden i.p.v. tekst - leggen sneller verbanden Zijn sterk gericht op hun omgeving: - sterk gericht op vrienden en familie - sociaal bewogen: o.a. veel vrijwilligerswerk ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

- leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen ‘nieuwe generatie’ © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? Velogns Eeglnse odnerzerkoes makat het neit uit in wleke vglodroe de ltetres in een worod saatn. Je kan tcoh goowen lzeen wat er saatt. Het eigne baneglkrije is dat de ersete en de ltstaae leter op de jstuie paalts saatn. Dat kmot odamt je hseneren neit ideree lteter lzeen, maar het worod als geehel. Garippg he ? © F.Bleumer

We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! © F.Bleumer

We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Hoe wkren hreseenn? Wteen we hoe imeand knenis gberiukt? ‘leerpsychologie’ We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen Leren doe je zelf ! Leren kun je wel stimuleren en faciliteren ! - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

- Vakbekwaam - zelfstandig - Sociaal vaardig - probleemoplossend - leren lateraal - leren in beelden - gericht op communicatie en contact en met anderen - kennisconstructie - leren i.p.v. onderwijzen - Contextgebonden leren - praktijk als uitgangspunt - leren door uitproberen - leren door doen en van elkaar - beoordelen op kunnen -ontwikkelingsgericht - kennis, houding en vaardigheden geïntegreerd Eisen bedrijfsleven Nieuwe generatie Nieuw leren opleiden © F.Bleumer

Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer

Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer

1.Waarom competentiegericht: - veranderende eisen van het bedrijfsleven - nieuwe generatie jongeren - nieuwe inzichten in leren 2. Wat betekent dat voor: - de manier van opleiden - de manier van begeleiden © F.Bleumer

Uitgangspunt traditioneel onderwijs: - Docent als kennisbron - Docent als didacticus Docent volgorde waarin en manier waarop bepaalt wat er geleerd moet worden, “oude” professionaliteit gekoppeld aan: vakdiscipline kennisoverdracht begeleiden © F.Bleumer

Uitgangspunt nieuwe leren: Student Competenties Begeleiding/ coaching Integrale Benadering (praktijk) Leren te leren skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer tutor skillslabs digilab - zelf doen, zelf ervaren, - zelf uitleggen en demonstreren - en zelf reflecteren We leren: 10 % lezen 20 % horen 30 % zien 50 % zien en horen 80 % ervaren 95 % zelf uitleggen “Nieuwe” professionaliteit gekoppeld aan: ………… © F.Bleumer

begeleiden Student skillslabs intervisie projectkantoor trainer tutor skillslabs digilab instructeur Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren Competenties: Onderwijsmedewerkers zijn in staat:- Studenten aan te sturen op zelfstandig leren door het stimuleren van het stellen van leervragen en door uitdagen tot zelf onderzoeken en uitproberen - Studenten feedback te geven/aan te zetten tot reflectie op eigen handelen - ………… PGO BPV OLC © F.Bleumer

begeleiden Oude routines:Nieuwe routines: verstand van - het vak en - onderwijzen verstand van - het beroep en - leren competentiebenadering doceren begeleiden vakdiscipline kennisoverdrachtleerarrangementen ‘verschuiving van rollen’ © F.Bleumer

begeleiden Docent Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum andere core business © F.Bleumer

begeleiden Student skillslabs intervisie PGO projectkantoor BPV OLC trainer skillslabs begeleider tutor kennisfabriekontwikkelingscentrum Geen - bijscholing of doorontwikkelen van competenties van docenten Maar: - omscholing Docent © F.Bleumer

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze:

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren opleiden © F.Bleumer

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - meekijken en meelopen met collega’s (wat betekent dat voor mij en mijn opleiding?) -uitproberen en onderzoeken van werkvormen -bestuderen van kwalificatiestructuur Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ontwikkelen van een curriculum en - ontwikkelen van onderwijsprogramma’s, (en bedrijfsleven daarin betrekken) Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Werkwijze: - ‘resoneren’ van materiaal door collega’s en bedrijfsleven, - coaching op de uitvoering (op de werkvloer) - proeven van bekwaamheid met bedrijfsleven - enquêteren, evalueren en bijstellen Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Projectgestuurd -toepassingsgericht -plannen/uitvoeren -samenwerken Probleemgestuurd -betekenisgericht leren -analyseren/ problematiseren -zelfstandig werken Procesgestuurd -veranderingsgericht -reflecteren -functioneren Omvang PGO Projecten vaardigheidstrainingen opleiden © F.Bleumer

Frans Bleumer Een Pop ? Dan liever de Radius Academie 26 maart Geen Radius Academie Academie Een lerende organisatie leert: - probleemgericht; - werkenderwijs en cyclisch - collectief - bewust en - methodisch (reflectie)