Waardecreatie deel 2. Wat vooraf ging in F-verband Taal die je spreekt, invloed die je hebt… Waarde is niet waarden… Organiseren van samenhang in 6 (of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
STRATEGISCHE PLANNING
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Visie Mensontwikkeling WSD
Maatschappelijk Aanbesteden
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
De afdelingsfoto 11 september 2012 Truus van der Sanden Hester Wagenvoort Ellen Hulspas Sophia Revalidatie Delft.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Slagkracht met kwaliteit
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Strategische Buurt Ontwikkeling
Methode Strategisch personeelsmanagement
Toekomst Financiële Functie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
De afdelingsfoto 11 september 2012 Truus van der Sanden Hester Wagenvoort Ellen Hulspas Sophia Revalidatie Delft.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Waardecreatie deel 2

Wat vooraf ging in F-verband Taal die je spreekt, invloed die je hebt… Waarde is niet waarden… Organiseren van samenhang in 6 (of 7) functionaliteiten (beheer is niet beheer…) Benchmarking en managementinfo •Regulier onderdeel van de planning- en control- cyclus  signaalfunctie  interne oriëntatie •Onderdeel van leer- en verbetercycli  vergelijking van meting met norm (gebruik indicatoren)  in- en externe oriëntatie •Onderdeel verslaggeving en verantwoording  in- en externe oriëntatie

Wat is de essentie van sturing in een waarde(n)gedreven lerende organisatie? Installeren van feedforward- en feedbackcycli Bedrijfskundig P&O-en is o.a. bijdragen aan het installeren en onderhouden van feedforward- en feedbackcycli Vraag: hoe doe je dat? Antwoord: bijvoorbeeld door consequent "te werken met indicatoren“ (maar niet op een rigide manier!)

Een indicator is Een “meetbaar” fenomeen dat een signalerende functie heeft en een aanwijzing geeft over de mate van kwaliteit van “iets”. Wijkt een indicator af van een afgesproken norm dan kun je bijsturen. VERGELIJKING - METING – NORM Da’s strak…

5 stappen (rigide variant) •Processen kennen •Normen opstellen (SOLL) •Meten (IST) •Analyseren van de IST-situatie aan de hand van de gedefinieerde SOLL-situatie  basis voor beleid en acties •Bijhouden of de acties helpen om de geconstateerde gap te overbruggen  Indicatoren helpen daarbij. Inspiratie nodig? Zie bijvoorbeeld

Vliegwiel van maatschappelijk rendement (minder rigide) • •De organisatiedoelen: wat wil de corporatie? •De maatschappelijke outcome: wat wil de corporatie bewerkstelligen in de maatschappij? •De output: wat moet de corporatie daarvoor ‘leveren’? •De investering: wat kost dat? •De activiteiten/het project: hoe moet de dagelijkse bedrijfsvoering eruit zien Zie p. 15, 16 en 17 van : Weten van Renderen”  input – output - outcome Zie p.29 en 30 van “Weten van Renderen”  vliegwiel

Hoe kleiner de organisatie… … hoe minder je op moet tuigen! “meet” of “verhaal” alleen wat je niet gewoon kunt zíen en horen! Eenvoudige hulpvragen: •Weet je wat ieders bijdrage zou moeten zijn aan beoogde output / outcome? •Weten “zij” dat ook? •Is iedereen voldoende toegerust? •En? Realiseren “ze” dan ook wat verwacht werd? •Spoort de manier waarop men tot output / outcome komt met “how things ought to be done around here?

Case Casade De strategie is het vertrekpunt •De strategie –Bouwen, Bouwen, Bouwen –De wijk centraal –Dichtbij de doelgroep –Verantwoord ondernemen –Interne en externe kracht

Vervolg •We lichten er één uit  De wijk centraal –Belangrijkste speerpunt voor Casade = vertaald in Thuis in de wijk

Stromen •De Wijk •Maatschappelijk vastgoed •Vastgoed •Dienstverlening •Operationele bedrijfsvoering

Stromen •De wijk Knooppunt van de wijk, vraagstukken signalering als één van de kerncompetenties van de organisatie. Trekker op leefbaarheid. Voor overige vraagstukken vooral signaleren, bundelen en neerleggen bij en samen oplossen met de samenwerkingspartners op dat gebied. Maatschappelijke participatie organiseren en verder brengen. •Maatschappelijk vastgoed Maatschappelijk vastgoed in de vorm van wijkpunten als katalysator voor de economische, sociale en culturele pijler.

Stromen •Vastgoed Ontwikkelen en beheer van vastgoed •Dienstverlening Primaire klantprocessen worden gezien als belangrijke voorwaarde om op wijkniveau succesvol te opereren. •Operationele processen (bedrijfsvoering) Hieronder vallen de ondersteunende processen zoals; Financiën, communicatie, P&O, beleidsadvies, informatisering en automatisering.

De puzzel

Ontwikkeling naar wijkcorporatie •Langs 4 lijnen: –Maatschappelijk vastgoed, richt zich op het realiseren van wijkpunten als katalysator van sociale, economische en culturele doelstellingen –Vitale coalities, vergaande samenwerking met andere partijen om doelen te kunnen realiseren –Maatschappelijke betrokkenheid, (creëren) van onderlinge betrokkenheid van de mensen in de samenleving. Wijkontwikkeling begint door het benutten van de capaciteiten van mensen in de wijk zelf –Nieuwe professionaliteit, deze lijn raakt het strategisch HR het meest direct. Het richt zich op de benodigde kwaliteiten van medewerkers om de dienstverlening in met name de wijkpunten en het concept van de wijkcorporatie tot een succes te maken.

Waarde? •De wijk centraal  Kwaliteit van wonen en leven van mensen in de wijk verbeterd –Hoe meten we dit nu???

Vertaling naar kengetallen •Waar hebben we het over in het managementteam? –Marap (managementinformatie 1 x per 4 mnd) –Corap (informatie voor de RVC 1 x per 4 mnd)

Marap •Stand van zaken t.a.v primaire processen (kwantitatief) –Huur –Incasso –Onderhoud –Reparatie –Projecten •Prestatie indicatoren (kwantitatief) –Aansluitende verhuur –Huurachterstand –Tijdige uitvoering reparatieverzoeken –Tijdige uitvoering mutatie onderhoud •Verbeterplannen (kwalitatief) –MOM –Acties managementkalender

CORAP •Veel financiële kengetallen •Nieuw is de Balance Score Card

Voldoende informatie voor onze kengetallen voor de wijk vanuit de Marap en de Corap?

Wat hebben we wel gedaan? •Project professionalisering wijkmedewerkers –Wat is de basis voor wijkgericht werken •Wijkpunten (aantal in BSC) •Wijkwerkplannen –Monitoring wijkwerkplannen wordt vanaf 2009 geïntegreerd in de planning & control cyclus. Dus meegenomen in de Marap, zodat over de realisatie in het MT wordt gesproken. –Vragen die blijven staan zijn: •Wat is de kwaliteit van uitgevoerde acties? •Hebben medewerkers het gevoel dat het voorruit gaat in hun wijk?

Welke ken- en stuurgetallen op HR gebied? •Basis: –Instroom –Doorstroom –Uitstroom –Ziekteverzuim –Formatie –Opleidingsbudget –Verhouding man/ vrouw –Verhouding FT/PT

Maar vanuit de strategie? •Medewerkers Opinie Meting •???

Voorbeeld “dashboard” ASz Vijf strategische clusters •Cliënt centraal •Van basis tot top •In de keten •In de markt •Attractieve organisatie Vijf indicatorenclusters binnen “attractieve org.” •duurzaamheid arbeidsrelatie •productiviteit •kwaliteit medewerkers en management •betrokkenheid •verzuim

Opdracht: maak een dashboard voor Casade -Wat zijn de strategische clusters? -Hoe zijn die vertaald in het HRM-beleid van Casade? -Op welke HRM-clusters moet Marriet “iets” gaan bijhouden om te weten of ze eraan bijdraagt dat “de gap” tussen ist en soll kleiner wordt?  Eerst hierover eens worden!

Opdracht 2: maak een setje indicatoren voor Casade •Afhankelijk van de tijd kiezen we één of meer HRM-clusters… Opdracht 3: hoe krijgt Marriet dit “in proces”? •Plenaire bespreking