Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties - Periodieke.
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
AWBZ Begeleiding Dinsdag 6 maart 2012 Wmo Raad in Hengevelde.
ORTHOPEDAGOGISCH WERKVELD DOCENT: Lut Theunis
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
BSWZ.be Beroepsvereniging Sociaal Werkers Ziekenhuizen
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Decreet van 6 juli 2012: wat is gewijzigd in het eredienstendecreet?
Inspiratiedag “Kinderopvang in de praktijk” Actualiteit à la carte 2 oktober 2008 Mechelen.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
4 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 18 februari2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Uit zorg voor personen met dementie en hun familie Vlaams minister Inge Vervotte Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Handicap en arbeid deel 1: definities en statistieken over de arbeidsdeelname van mensen met een handicap Bron afbeelding :
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Ondersteuning bij leven met een beperking
‘Slimmer zorgen voor morgen: samen toekomst maken’ ViA-Rondetafel, 18 februari 2013 Slotwoord Jo Vandeurzen – Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid.
Zichzelf kort voorstellen
Provinciale subsidies voor vergroening van schooldomeinen.
Personen met een arbeidshandicap als werkzoekenden
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
P ROOT I NEKE Opleiding : Bachelor sociaal werk Afstandsonderwijs.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Contactpersoon: Rik Decoene gsm: 0491/
KWALITEIT BINNEN HET NIEUWE VLAAMSE HULPMIDDELENBELEID UITDAGINGEN EN KANSEN VOKA-Health-congres 29 september 2015 Karine Moykens Secretaris-generaal Departement.
De invloed van een erfenis op een tegemoetkoming
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Simulatie D&I in West-Vlaanderen Brugge 30 september 2011.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
WELKOM DICOS 1 JULI Verloven: wijzigingen Belangrijk! Op 1/9/2016 verandert niets Op 2/9/2016 komt zorgkrediet en kunnen bepaalde loopbaanonderbrekingen.
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
Initiatief Buitenschoolse kinderopvang 2,5-12 jaar
De wet op de GGZ - beroepen
Twee basisvoorwaarden Vier uitgangspunten
Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Erkenning tot huisarts
Initiatief Buitenschoolse kinderopvang 2,5-12 jaar
Inleiding campusvoorrang
Welzijn in Cijfers Sjoert P. Holtackers.
De erkenning, wie vaart er wel bij?
Transcript van de presentatie:

Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap De regelgeving Individuele Materiële Bijstand BVR 13-7-2001

Decreet van 7 mei 2004 = oprichting van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Doel: bevorderen van de sociale integratie van personen met een handicap

Definitie handicap Elk langdurig en belangrijk participatieprobleem dat te wijten is aan een samenspel van: mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke beperking(en); beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten; persoonlijke factoren; externe factoren

VAPH Het VAPH is een Intern Verzelfstandigd Agentschap met Rechtspersoonlijkheid onder toezicht van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Jo Vandeurzen

Centrale afdeling IDB Erkenning Terugbetaling van hulpmiddelen Beheer van informaticatoepassing Aansturen provinciale afdelingen …

Provinciale afdelingen In elke Vlaamse provincie is er een provinciale afdeling van het Vlaams Agentschap behandelen de aanvraag voor inschrijving en de vragen rond IMB en zorg beheren het persoonlijke dossier

Wie kan een aanvraag indienen ? Belangrijkste voorwaarden: Jonger zijn dan 65 jaar (bij 1ste aanvraag) Op ogenblik van aanvraag wettelijk en werkelijk in Vlaanderen verblijven, ononderbroken tijdens de laatste 5 jaar of gedurende in totaal 10 jaar in de loop van heel zijn/haar leven (afwijkingen zijn bepaald)

BVR van 13 juli 2001 Tegemoetkoming voor hulpmiddelen/aanpassingen die, door de behoefte die voortvloeit uit de beperking(en), noodzakelijk zijn voor de sociale integratie Advies in 3 lijnen Flexibel inspelen op technologische vernieuwing

Belangrijke principes Residuariteit Vlaams Agentschap (o.a. rolstoelen) Motivatie van hulpmiddelen vanuit noodzaak, doelmatigheid, werkzaamheid en gebruiksfrequentie Meerkost vergoeden Betaling op basis van facturen Gedeeltelijk terugwerkende kracht van 1 jaar Leasing en huur van hulpmiddelen is mogelijk Kopen in Europa kan Tweedehandsmateriaal kan Leeftijdsgrens: <65j.!!

Wat is uitgesloten? Apparatuur voor medische en paramedische behandelingen Bijstand door personen (enkele uitzonderingen) Schooluitrusting Fietsen met hulpmotor, snor- en bromfietsen Verzekeringskosten Personen die langer dan 3 maanden verblijven in een niet door het Vlaams Fonds erkende voorziening GSM Relaxzetels

De procedure Aanvraag PEC De persoonlijke bijstandskorf Beroepsprocedure Terugbetaling BBC

1. De aanvraag Voor een aanvraag IMB is nodig: aanvraagformulier (persoonlijk ondertekend) (voor elke aanvraag) multidisciplinair verslag (MDV) opgesteld door een gespecialiseerd multidisciplinair team (MDT), eventueel vergezeld van een adviesrapport, waarin de aanvraag van elk hulpmiddel en elke aanpassing gemotiveerd wordt (MDV meestal enkel voor een eerste aanvraag) eigen motivering voor eenvoudige hulpmiddelen (< 375 €) en bij hernieuwing A001 A002

De aanvraag Motivering van de zorgvragen gaat steeds uit van: noodzaak gebruiksfrequentie doelmatigheid werkzaamheid prijs-kwaliteitsverhouding van elk hulpmiddel en elke aanpassing!

2. Provinciale Evaluatiecommissie De PEC beslist over: inschrijfbaarheid functiebeperking (vb. onderste ledematen, zicht,…) interventieniveau (aanvulling of vervanging) domein (vb. mobiliteit)

3. De Persoonlijke Bijstandskorf Wordt samengesteld door de administratie op basis van: de aanvraagdatum de beslissing van de PEC de regelgeving op het moment van de aanvraag de motivering in het adviesrapport de refertelijst = een lijst van hulpmiddelen en aanpassingen, met telkens een daarbij horend vast refertebedrag

Recente wijzigingen vanaf 01/01/2009: Aankoop moet gebeuren binnen 2 of 4 jaar na de goedkeuring Onderhoudscontracten kunnen niet langer volledig terugbetaald worden Men kan in bepaalde gevallen zelf de aanvraag indienen (vb. bij hernieuwing) … vanaf 01/11/2009: Aanpassing refertelijst

4. Beroepsprocedure Indien u niet akkoord gaat met de beslissing van het Vlaams Agentschap m.b.t. inschrijfbaarheid het niet toekennen van de gevraagde referteklasse ... Na “voornemen tot weigering”  heroverweging  Heroverwegingscommissie (HOC) Na definitieve beslissing  beroep bij de Arbeidsrechtbank

5. De terugbetaling Steeds o.b.v originele facturen en de goedkeuring (refertebedrag) in de bijstandskorf betaalbewijs binnen de termijn van 1 jaar na factuurdatum opsturen eventueel betaling aan derden, via volmacht

6. De BBC = Bijzondere Bijstandscommissie Aanvragen die naar de BBC kunnen gaan: hulpmiddelen niet opgenomen in “de refertelijst” hulpmiddelen waarvan kostprijs >> refertebedrag (“zeer uitzonderlijke zorgbehoefte” {ZUZ}) Voorwaarden kostprijs > € 250 ZUZ moet expliciet aangevraagd worden door het MDT + gemotiveerd! (Oplegkost is op zich geen argument)