Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Campus Mercurius.  Wat  Wanneer  Weekplanning  Afspraken.
Advertisements

algemene ouderavond 21 september 2010
Ga? 2010.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Informatie over opzet onderbouw
Het programma van vandaag • uur Opening en welkom door dagvoorzitter Elisabeth van den Hoogen door burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht door de.
Taal en rekenen in het mbo
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Schoolpartnerschappen in Europa
Sanne Tromp Ton van der Valk
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Brede School Rotterdam
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
Radboud Universiteit Nijmegen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Taalbeleid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
LOB De VO-school als regisseur
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Effectief leesonderwijs
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
De gezonde school en genotmiddelen
Informatieavond onderbouw
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Het is hier TE GEK!.
ontdek wat jij kunt bereiken
Basisschool De Driesprong
Op de informatieavond van groep 6
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
Ouderinformatieavond groep 0/1
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Ouderavond Vwo 6 en Havo 5 4 oktober 2012 Welkom op de Trompet M. Lorijn, afdelingsleider V6 C. Ligthart, afdelingsleider H5 a.i. N. Turkenburg, decaan.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Basisschool Het Vogelnest
Een prachtige kans voor uw kinderen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Resultaten BSA. “Wat wij niet doen, is achterstanden bestrijden.”
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Ouderinformatie avond
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Transcript van de presentatie:

Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes Zomerschool BSA Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes

De BSA Doelgroep: beloftevolle achterstandsleerlingen Doelstelling: toeleiden naar hogere schoolsoorten

Succesfactoren otv Expliciete doelstelling Duidelijk omschreven doelgroep, zorgvuldige selectie Verbinding regulier onderwijs Betrokkenheid ouders Draagvlak bij betrokkenen Intensief contact met scholen Randvoorwaarden in orde Stevig (inhoudelijk) leiderschap Effectief onderwijs

Succesfactoren, specifiek Excellente docenten Voortdurende coaching (VVE) Kennisgemeenschap Tweesporenbeleid Doelgericht, vernieuwend, inspirerend curriculum

Zomerschool algemeen Expliciete doelstelling: welk probleem lossen we op? Voor wie?

Zomerschool BSA Doelstelling: toeleiden naar havo/vwo Doelgroep: talentvolle achterstandskinderen

BSA zomerschool Expliciete doelstelling Duidelijk omschreven doelgroep, zorgvuldige selectie Verbinding regulier onderwijs Betrokkenheid ouders Draagvlak bij betrokkenen Intensief contact met scholen Randvoorwaarden in orde Stevig (inhoudelijk) leiderschap Effectief onderwijs

Plus Excellente docenten Voortdurende coaching (VVE) Kennisgemeenschap Doelgericht, vernieuwend, inspirerend curriculum

Academische cultuur Hoge verwachtingen “Leren is leuk” Lat ligt hoog Stimulerende leeromgeving (docenten, lokalen, materialen)

Deelnemers zomerschool BSA-leerlingen Leerlingen van BSA-wachtlijst En … BSA-docenten BSA-locatie

Samenhang in de BSA

Zomerschool 2011 Experiment Twee groepen van 15 kinderen Elke groep een programma van 1 week full-time (9.00 tot 15.00 uur)

Uitgangspunten programma Werkwijze als BSA (didactiek WS + BL, ped. aanpak) Doelstellingen als BSA: WS + BL centraal Meer ruimte voor andere werkvormen Rode draad: hele week centraal thema (robots), ook binnen andere werkvormen

Structuur van de dag (ma,di,do) 09.00 Leestafel 09.20 Agenda 09.25 De Woordfabriek 10.35 Leesclub 11.00 Film maken 12.30 Lunch 13.25 Film kijken 13.55 Wikikids 14.55 Afsluiting

Leestafel Kinderen komen binnen en gaan een krant of tijdschrift lezen aan de leestafel. Leerkracht vraagt enkele kinderen iets te vertellen over wat ze gelezen hebben. Andere kinderen mogen vragen stellen.

De Woordfabriek Tekst met standpunten Woordenschat: 10 schooltaalwoorden Debatteren Essay schrijven

Film maken Instructie filmtechniek Storyboard en script schrijven Lijst met de taal van de filmmaker Vakdocent heeft vooraf richtlijnen gekregen m.b.t. effectief taalgebruik

Film kijken Aansluitend bij robot-thema: De IJzeren Man Verdeeld over de week Succesnummer!

Wikikids ‘Opzetje’ van docenten Informatie zoeken (internet, naslagwerken) Informatie verwerken Resultaat op Wikikids pagina

Presentatie voor ouders Wat hebben we gedaan deze week? Prijs voor het beste essay Vertoning zelfgemaakte films

Evaluatie door leerlingen Mening over alle activiteiten (schaal 1-4) Gemiddeld 3,5 Alle activiteiten 3 of hoger Bijna alle kinderen zouden weer meedoen als ze de kans kregen

Vervolg Experiment geslaagd Programma verfijnen (niveau teksten) Meer ruimte voor verdieping: twee weken met zelfde basismateriaal