04 februari 2014 Annemie De Clerck Loopbaanontwikkeling de rode draad in het integraal personeelsbeleid binnen PBDKO 04 februari 2014 Annemie De Clerck
PBDKO ??? De Pedagogische BegeleidingsDienst van het Katholiek Onderwijs www.pbdko.be Structuur van de organisatie Opdracht en organisatie Personeelsbestand consequenties Personeelsbeleid
15 geledingen DPB’s Verbonden/ Diensten Congregaties Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen-Brussel FC SDB SJ VLP Overige Verbonden/ Diensten VCLB Stafdienst VVKBaO VVKBuO VVKSO VDKVO
beleidsorganen Directeur / verantwoordelijke van de geleding DPB’s Congregaties Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen-Brussel FC SDB SJ VLP Overige Verbonden/ Diensten VCLB Stafdienst VVKBaO VVKBuO VVKSO VDKVO Directeur / verantwoordelijke van de geleding Hoofdbegeleider per niveau Begeleiders (vakbegeleider / schoolbegeleider / begeleider met een specifieke opdracht, …) Centrale sturing versus autonomie Eigenheid binnen een gedeelde visie beleidsorganen - Raad van Bestuur - CPB coördinatie pedagogische begeleiding - CHB’s comité hoofdbegeleiders Ondersteuning door de stafdienst & personeelsdienst
Werking / opdrachten van PBDKO Vanuit de visie en missie PBDKO Conform de decretale opdrachten 3-jaarlijks begeleidingsplan Prioriteiten van PBDKO / van de geledingen Voor de begeleiding naar scholen Voor onszelf als organisatie Kwaliteitszorg / kwaliteitsontwikkeling KWALITEITSHANDBOEK
Personeelsbestand van PBDKO Ruim 400 begeleiders Begeleiders komen binnen, brengen hun eigen ‘onderwijs’geschiedenis mee Begeleiders kunnen aangesteld zijn in verschillende statuten (doorgroeimogelijkheden liggen vast) Begeleiders zijn ‘personeelslid van PBDKO’ maar functioneren binnen een bepaalde geleding
DPB Brugge 55 begeleiders BasisOnderwijs Schoolbegeleiders Begeleiders met specifieke opdracht 2KP Domeinbegeleiders (wiskunde, ict, bewegingsopvoeding, pastoraal, opvoedingsproject, … DPB Brugge 55 begeleiders Volwassenenonderwijs centrumbegeleiders Secundair Onderwijs Schoolbegeleiders Vakbegeleiders (aardrijkskunde, biologie, handel, Nederlands, Frans, wetenschappen, wiskunde, fysica, … Studiegebiedbegeleiders (nijverheid, voeding en hotel, land- en tuinbouw, … Buitengewoon Onderwijs Schoolbegeleiders Begeleiders specifieke opdracht (beroepsopleiding niv. … paramedisch personeel, ASS, …
Personeelsbestand van PBDKO Relatief ‘ouder’ korps begeleiders Eigen voorgeschiedenis / voorafgaande “onderwijs” loopbaan Leeftijdscategorie Aantal begeleiders 30 – 35 jaar 10 35 – 40 jaar 24 40 – 45 jaar 54 45 – 50 jaar 66 50 – 55 jaar 112 55 – 59 jaar 110 249 / 403 60 en + 27 meer dan de helft
Hoe zijn we tewerk gegaan Personeelsbeleid Hoe zijn we tewerk gegaan Vertrekkende vanuit de situatie van de verschillende geledingen In verbinding brengen en afstemmen van de werking in de verschillende geledingen Groei naar gelijkgerichtheid met aandacht voor de autonomie Zorg voor mensen
Integraal personeelsbeleid Een definitie ? - Een goed personeelsbeleid biedt een handvat om de doelen na te streven en af te stemmen op de personele mogelijkheden en deze te beïnvloeden. Goed personeelsbeleid bindt personeel en biedt medewerkers meer loopbaanperspectief. Bovendien heeft het een positief effect op het onderwijskundig proces met als resultaat kwaliteitsverbetering van de pedagogische begeleiding. -
Een sterk personeelsbeleid creëert de voorwaarden om medewerkers in te zetten voor het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Naast de organisatie kan ook de medewerker zelf, dankzij goed personeelsbeleid, de eigen ontwikkeling en ambities vormgeven en op een evenwichtige wijze werk en privé combineren. Een motiverende en positieve ondersteuning zodat personeelsleden hun talenten nog beter kunnen ontplooien voor een optimale bijdrage aan kwaliteitsvoller onderwijs
Ons groeiproces Bepalen van de aspecten van het personeelsbeleid (EFQM als basis) Prioritering van de aanpak Uittekenen van stappenplannen Gelijktijdige aanpak van verschillende domeinen uit het personeelsbeleid: waarover maken we afspraken? wat behoort tot de autonomie van de geleding? hoe vertalen naar de praktijk?
Integraal Personeelsbeleid in PBDKO Werving en selectie Onthaalbeleid Taakbeleid Opvolgingsbeleid Professionaliseringsbeleid Evaluatiebeleid Waarderingsbeleid Eindeloopbaanbeleid Communicatiebeleid Innovatiebeleid Kwaliteitshandboek Communicatie met begeleiders Bespreking CPB Bespreking Raad van Bestuur Voorbereiding personeelsdienst Overleg in de geledingen Contact met begeleiders Overleg/participatiestructuur
Loopbaanbegeleiding loopbaanontwikkeling De kenmerken van kwaliteitsvolle loopbaanbegeleiding (J. Saveyn) ° een onderdeel van het kwaliteitsconcept ° transparant en geobjectiveerd ° met brede betrokkenheid ° coachend ° geïndividualiseerd én dynamisch ° oog voor proces van vernieuwing Personeelsbeleid > loopbaanbeleid > loopbaanontwikkeling
1. Werving en selectie Vacatures Selectie Samenbrengen van verschillende vacatures Ter beschikking stellen van verschillende modellen Selectie Procedures bepalen Selectiecommissies, betrokkenheid van andere geledingen, begeleiders met specifieke competenties
2. Onthaalbeleid Startdag / startmoment: In de geledingen Centraal Peter- / meterschap informatieronde Centraal Voorstellen van concept van de BaVo (BAsisVOrming) Algemene info en administratie
3. Taakbeleid Taakinvulling / opdrachtenpakket Functiebeschrijving Wie doet wat om welk niveau Hoe doen we dit Illustratie: wg ad hoc “leerplanwerk” Functiebeschrijving Algemeen deel Specifiek deel Dagboek Huidige prioriteit
4. Opvolgingsbeleid Functioneringsgesprekken en evaluatiecyclus
5. Professionaliseringsbeleid Binnen de geleding Centraal aangeboden / aangestuurd Vormingen, rol van de Cel vorming van de stafdienst Certificeren van gevolgde sessies attest basisvorming certificaat adviseursproef
6. Evaluatiebeleid Sterk uitgebouwd traject: “functioneringsgesprekken en evaluatie”
7. Waarderingsbeleid
8. Eindeloopbaanbeleid - Aandacht voor de specificiteit van de levensfase van ervaren begeleiders (flexibelere) Inzetbaarheid van medewerkers Informeren om een goeie beslissing richting einde loopbaan te nemen Begeleiden in laatste actieve periode Return voor de organisatie; borgen van expertise
Nadenken over het beëindigen van je actieve loopbaan als begeleider
9. Communicatiebeleid
10. Innovatiebeleid
Aandachtspunten Betrokkenheid / participatie Communicatie / transparantie Procedures en afspraken over de geledingen heen versus “autonomie” binnen de geledingen Geldende afspraken voor iedereen versus persoonlijke situaties / noden Kwaliteitsbewaking Borgen in het Kwaliteitshandboek Lange- en korte termijn doelen Samen sporen van noden/ vragen van de medewerkers en die van de organisatie (+ verplichtingen van de organisatie)