04 februari 2014 Annemie De Clerck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Van beroepssituatie naar inlevermap
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Mobiliteit en Loopbaan
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Presentatie gemeente Beek
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Pastoraal op school.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Handelingsgericht samenwerken
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
competentieontwikkeling
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerk coördinatoren VZ
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Stafdienst Pedagogische Begeleiding Evaluatiecyclus personeelsleden PBDKO 1 STAVAZA 1 september 2013.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

04 februari 2014 Annemie De Clerck Loopbaanontwikkeling de rode draad in het integraal personeelsbeleid binnen PBDKO 04 februari 2014 Annemie De Clerck

PBDKO ??? De Pedagogische BegeleidingsDienst van het Katholiek Onderwijs www.pbdko.be Structuur van de organisatie Opdracht en organisatie Personeelsbestand  consequenties Personeelsbeleid

15 geledingen DPB’s Verbonden/ Diensten Congregaties Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen-Brussel FC SDB SJ VLP Overige Verbonden/ Diensten VCLB Stafdienst VVKBaO VVKBuO VVKSO VDKVO

beleidsorganen Directeur / verantwoordelijke van de geleding DPB’s Congregaties Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen-Brussel FC SDB SJ VLP Overige Verbonden/ Diensten VCLB Stafdienst VVKBaO VVKBuO VVKSO VDKVO Directeur / verantwoordelijke van de geleding Hoofdbegeleider per niveau Begeleiders (vakbegeleider / schoolbegeleider / begeleider met een specifieke opdracht, …) Centrale sturing versus autonomie Eigenheid binnen een gedeelde visie beleidsorganen - Raad van Bestuur - CPB coördinatie pedagogische begeleiding - CHB’s comité hoofdbegeleiders Ondersteuning door de stafdienst & personeelsdienst

Werking / opdrachten van PBDKO Vanuit de visie en missie PBDKO Conform de decretale opdrachten 3-jaarlijks begeleidingsplan Prioriteiten van PBDKO / van de geledingen Voor de begeleiding naar scholen Voor onszelf als organisatie Kwaliteitszorg / kwaliteitsontwikkeling KWALITEITSHANDBOEK

Personeelsbestand van PBDKO Ruim 400 begeleiders Begeleiders komen binnen, brengen hun eigen ‘onderwijs’geschiedenis mee Begeleiders kunnen aangesteld zijn in verschillende statuten (doorgroeimogelijkheden liggen vast) Begeleiders zijn ‘personeelslid van PBDKO’ maar functioneren binnen een bepaalde geleding

DPB Brugge 55 begeleiders BasisOnderwijs Schoolbegeleiders Begeleiders met specifieke opdracht 2KP Domeinbegeleiders (wiskunde, ict, bewegingsopvoeding, pastoraal, opvoedingsproject, … DPB Brugge 55 begeleiders Volwassenenonderwijs centrumbegeleiders Secundair Onderwijs Schoolbegeleiders Vakbegeleiders (aardrijkskunde, biologie, handel, Nederlands, Frans, wetenschappen, wiskunde, fysica, … Studiegebiedbegeleiders (nijverheid, voeding en hotel, land- en tuinbouw, … Buitengewoon Onderwijs Schoolbegeleiders Begeleiders specifieke opdracht (beroepsopleiding niv. … paramedisch personeel, ASS, …

Personeelsbestand van PBDKO Relatief ‘ouder’ korps begeleiders Eigen voorgeschiedenis / voorafgaande “onderwijs” loopbaan Leeftijdscategorie Aantal begeleiders 30 – 35 jaar 10 35 – 40 jaar 24 40 – 45 jaar 54 45 – 50 jaar 66 50 – 55 jaar 112 55 – 59 jaar 110 249 / 403 60 en + 27 meer dan de helft

Hoe zijn we tewerk gegaan Personeelsbeleid Hoe zijn we tewerk gegaan Vertrekkende vanuit de situatie van de verschillende geledingen In verbinding brengen en afstemmen van de werking in de verschillende geledingen Groei naar gelijkgerichtheid met aandacht voor de autonomie Zorg voor mensen

Integraal personeelsbeleid Een definitie ? - Een goed personeelsbeleid biedt een handvat om de doelen na te streven en af te stemmen op de personele mogelijkheden en deze te beïnvloeden. Goed personeelsbeleid bindt personeel en biedt medewerkers meer loopbaanperspectief. Bovendien heeft het een positief effect op het onderwijskundig proces met als resultaat kwaliteitsverbetering van de pedagogische begeleiding. -

Een sterk personeelsbeleid creëert de voorwaarden om medewerkers in te zetten voor het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Naast de organisatie kan ook de medewerker zelf, dankzij goed  personeelsbeleid, de eigen ontwikkeling en ambities vormgeven en op een evenwichtige wijze werk en privé combineren. Een motiverende en positieve ondersteuning zodat personeelsleden hun talenten nog beter kunnen ontplooien voor een optimale bijdrage aan kwaliteitsvoller onderwijs

Ons groeiproces Bepalen van de aspecten van het personeelsbeleid (EFQM als basis) Prioritering van de aanpak Uittekenen van stappenplannen Gelijktijdige aanpak van verschillende domeinen uit het personeelsbeleid: waarover maken we afspraken? wat behoort tot de autonomie van de geleding? hoe vertalen naar de praktijk?

Integraal Personeelsbeleid in PBDKO Werving en selectie Onthaalbeleid Taakbeleid Opvolgingsbeleid Professionaliseringsbeleid Evaluatiebeleid Waarderingsbeleid Eindeloopbaanbeleid Communicatiebeleid Innovatiebeleid Kwaliteitshandboek Communicatie met begeleiders Bespreking CPB Bespreking Raad van Bestuur Voorbereiding personeelsdienst Overleg in de geledingen Contact met begeleiders Overleg/participatiestructuur

Loopbaanbegeleiding loopbaanontwikkeling De kenmerken van kwaliteitsvolle loopbaanbegeleiding (J. Saveyn) ° een onderdeel van het kwaliteitsconcept ° transparant en geobjectiveerd ° met brede betrokkenheid ° coachend ° geïndividualiseerd én dynamisch ° oog voor proces van vernieuwing Personeelsbeleid > loopbaanbeleid > loopbaanontwikkeling

1. Werving en selectie Vacatures Selectie Samenbrengen van verschillende vacatures Ter beschikking stellen van verschillende modellen Selectie Procedures bepalen Selectiecommissies, betrokkenheid van andere geledingen, begeleiders met specifieke competenties

2. Onthaalbeleid Startdag / startmoment: In de geledingen Centraal Peter- / meterschap informatieronde Centraal Voorstellen van concept van de BaVo (BAsisVOrming) Algemene info en administratie

3. Taakbeleid Taakinvulling / opdrachtenpakket Functiebeschrijving Wie doet wat om welk niveau Hoe doen we dit Illustratie: wg ad hoc “leerplanwerk” Functiebeschrijving Algemeen deel Specifiek deel Dagboek Huidige prioriteit

4. Opvolgingsbeleid Functioneringsgesprekken en evaluatiecyclus

5. Professionaliseringsbeleid Binnen de geleding Centraal aangeboden / aangestuurd Vormingen, rol van de Cel vorming van de stafdienst Certificeren van gevolgde sessies attest basisvorming certificaat adviseursproef

6. Evaluatiebeleid Sterk uitgebouwd traject: “functioneringsgesprekken en evaluatie”

7. Waarderingsbeleid

8. Eindeloopbaanbeleid - Aandacht voor de specificiteit van de levensfase van ervaren begeleiders (flexibelere) Inzetbaarheid van medewerkers Informeren om een goeie beslissing richting einde loopbaan te nemen Begeleiden in laatste actieve periode Return voor de organisatie; borgen van expertise

Nadenken over het beëindigen van je actieve loopbaan als begeleider

9. Communicatiebeleid

10. Innovatiebeleid

Aandachtspunten Betrokkenheid / participatie Communicatie / transparantie Procedures en afspraken over de geledingen heen versus “autonomie” binnen de geledingen Geldende afspraken voor iedereen versus persoonlijke situaties / noden Kwaliteitsbewaking Borgen in het Kwaliteitshandboek Lange- en korte termijn doelen Samen sporen van noden/ vragen van de medewerkers en die van de organisatie (+ verplichtingen van de organisatie)