Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Het tweede werkstuk.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Aanzet tot strategisch denken
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Case Zeesluis Ijmuiden
Een startersgids voor innovatie
Meervoudige intelligentie
GOD.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Missie, visie, strategie & jaarplan
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Welkom Outdoor Furniture Nederland (OFN) Strategie OFN
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Business Marketing Management
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Visie & Strategie.
Spreuken: De nederige wijze.
Volksuniversiteit Zwolle
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Presentatie van ondernemingsplan
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND

Inhoud Deelnemers Welkom bij OFN Way of Working Doelstelling Kennisdelen - Trends in Outdoor Furniture - Equens veranderaanpak De Droom Interne & externe analyse Ontwikkelpunten TransformatieMap Bijlagen

Deelnemers David BaarsOFN Edith de FostPoweringWorks Erwin VrolijkSAP Nederland Fahri OzcelikEUZ Consultancy Freek SchaapBAM Advies & Engineering Jenny JonkerTransvak Marco van der HamSchiphol Group Richard CoenenNiekée Timo van DonselaarKLM GroupMapping Bart Roestenberg Pascal Brick Sprekers Henk BaarsOFN Alex MeloenOFN Gerwin van DoesburgEquens Peter Paul KleissBoreas

Introductie OFN Alex Meloen introduceert Outdoor Furniture Nederland. Alex belicht de groei van OFN, de klanten en markten, de producten en de ontwikkeling daarvan. Het nieuwe bedrijfspand, dat schuil gaat achter een bescheiden gevel, blijkt een dynamisch bedrijf te zijn.

Welkom bij OFN… Dutch Connected Strategic Consulting: Vandaag is het aan jullie om als een strategisch adviesbureau aan de slag te gaan voor onze klant OFN. We gaan samen een versneld strategieproces door van Share – Learn – Play – Design. Aan het eind van de dag presenteren ons advies aan OFN. David Baars: OFN wil groeien; in 10 jaar neemt onze omzet toe met een factor 2,5. De groei willen we realiseren in Europa, niet alleen Nederland. Ook willen we groei realiseren door ketenintegratie; zorgen dat we ook design, reclame, advies e.d. in huis hebben. In de afgelopen jaren is al een sterke verbeterslag gerealiseerd. De markt is gesegmenteerd, de interne activiteiten beter gestructureerd; de optimalisatiedoelstellingen voor 2015 die 1 jaar geleden zijn geformuleerd zijn naar verwachting 2013 gerealiseerd.

GroupMapping – Way of Working We gaan creatief aan de slag met strategie op een iteratieve manier en in korte werkvormen. We geloven dat je in 20% van de tijd 80% van de oplossing kan genereren. Door dit vanuit verschillende perspectieven te doen creëer je een rijk beeld van de oplossing. GroupMapping is een niet traditioneel consulting bedrijf dat zich richt op het versneld vormen en implementeren van strategie, innovatie en business – IT alignment. Voor meer informatie zie ons leuke filmpje: Sommige referenties zijn:

Trends in Outdoor Furniture & Equens… In twee rondes doen we kennis op over trends en ontwikkelingen in outdoor furniture en laten we ons inspireren door de veranderaanpak van Equens. De presentaties worden parallel gehouden zodat er in kleinere groepen meer interactie kan ontstaan. De kennis en informatie die we opdoen zullen we later gebruiken als input voor ons advies naar OFN. Inzichten van de deelenemers

Als je het over passie hebt… Boreas in Heeze heeft Talentvol Sommelier GaultMillau 2012 Peter Paul Kleiss van Boreas kreeg maandag in het Afas Circustheater in Scheveningen de titel Talentvol Sommelier van het Jaar in de GaultMillau Voor het restaurant in Heeze kwam daar nog een prachtige prijs bij. Met 19 punten een plek bij de ‘Supertop’, zoals GaultMillau de restaurants noemt die een score hebben van 19, 19,5 of 20 punten.‘Dit is echt supergaaf’, reageerde Kleiss (26). ‘Overweldigend. Ik had het wel gehoopt, maar niet gedacht. Er zijn zoveel goede sommeliers. De nominatie voelt als een duw in de rug. Speciale dank aan Roy Pelgrim (Cordial in Oss) van wie ik veel heb geleerd en Sonja en Nico Boreas, omdat ik de kans van ze heb gekregen.’ Superlijst Nog mooier noemt hij de beloning voor zijn werkgevers met 19 punten. ‘Sonja en Nico hebben er zo hard voor gewerkt. We hebben het er afgelopen weekeinde toevallig nog over gehad en er ook op gehoopt, dit is echt een waardering.’ Sonja Boreas noemt Peter Paul Kleiss super leergierig. 'Heel gedreven iemand. Bij iedere proeverij staat hij klaar, ook op zijn vrije dagen. Hij weet er echt heel veel van. Een mooie beloning voor zo'n enthousiaste jongen.' Boreas in Heeze heeft Talentvol Sommelier GaultMillau 2012 Peter Paul Kleiss van Boreas kreeg maandag in het Afas Circustheater in Scheveningen de titel Talentvol Sommelier van het Jaar in de GaultMillau Voor het restaurant in Heeze kwam daar nog een prachtige prijs bij. Met 19 punten een plek bij de ‘Supertop’, zoals GaultMillau de restaurants noemt die een score hebben van 19, 19,5 of 20 punten.‘Dit is echt supergaaf’, reageerde Kleiss (26). ‘Overweldigend. Ik had het wel gehoopt, maar niet gedacht. Er zijn zoveel goede sommeliers. De nominatie voelt als een duw in de rug. Speciale dank aan Roy Pelgrim (Cordial in Oss) van wie ik veel heb geleerd en Sonja en Nico Boreas, omdat ik de kans van ze heb gekregen.’ Superlijst Nog mooier noemt hij de beloning voor zijn werkgevers met 19 punten. ‘Sonja en Nico hebben er zo hard voor gewerkt. We hebben het er afgelopen weekeinde toevallig nog over gehad en er ook op gehoopt, dit is echt een waardering.’ Sonja Boreas noemt Peter Paul Kleiss super leergierig. 'Heel gedreven iemand. Bij iedere proeverij staat hij klaar, ook op zijn vrije dagen. Hij weet er echt heel veel van. Een mooie beloning voor zo'n enthousiaste jongen.' Peter Paul Kleiss, sommelier van Boreas, leert ons wijn te beoordelen en het maken van een mooie wijn - spijs combinatie. Peter Paul is vanuit het speciaal onderwijs, waar hij vanwege zijn dyslexie zat, zijn passie achterna gegaan. Hij is nu een van de top sommeliers in Nederland.

De Droom Het is 10 maart Het Nederlandse ministerie van EZ heeft je gebeld. Ze willen je graag interviewen voor de jaarlijkse speciale uitgave van hun blad over ondernemerschap vanwege je betrokkenheid bij het ontwikkelen van de strategie van OFN 5 jaar geleden. De bijeenkomst precies 5 jaar geleden die aanvankelijk een speelse vingeroefening in strategisch denken leek te zijn, heeft een enorme impact gehad: OFN wordt door Economische Zaken gezien als een lichtend voorbeeld op het vlak van ondernemerschap. De business heeft een verbazingwekkende groei laten zien in de afgelopen jaren. Gemakkelijk is dat niet gegaan. OFN heeft juist indruk gemaakt met de strategische keuzes en de wijze waarop deze tot uitvoering gebracht. OFN anticipeerde goed op de ontwikkelingen in “Outdoor Furniture”, de waardepropositie is aangescherpt waardoor de markt de toegevoegde waarde van OFN nog beter is gaan zien. De nieuwe commerciële strategie heeft de prestaties opgestuwd. Transparantie en efficiency in het bedrijf zijn sterk verbeterd. Om je interview voor te bereiden denk je terug aan de afgelopen jaren. Met een glimlach denk je terug aan het initiële plan dat besproken werd in de strategie meeting in Buren 5 jaar geleden. Het was een waardevolle eerste stap in het strategische proces. Terugkijkend stel je jezelf de volgende vragen: • Hoe ziet het succes van OFN er nu uit? • Op welke ontwikkelingen in Outdoor Furniture heeft OFN goed ingespeeld en hoe? • Hoe is de waardepropositie aangescherpt? • Wat is er aangepast in de commerciële strategie en waar heeft dit toe geleid? • Wat is er intern aangepast om het succes te realiseren? • Er is een fout gemaakt die bijna het succes heeft getorpedeerd. Welke was dat en hoe is hij opgelost? Terugkijkend vanuit een succesvolle toekomst gaat iedereen individueel aan de slag om het persoonlijk beeld van de toekomst van OFN te schetsen.

Overeenkomsten & Verschillen Team 1 Team 2

S.W.O.T. Analyse Na alles wat we gehoord hebben van OFN maken we in twee teams een analyse, waarbij een team een intern perspectief heeft en nadenkt over de sterktes en zwaktes van OFN. Een ander team denkt na over de kansen en bedreigingen (extern perspectief).

Ontwikkelpunten - Waardepropositie Drie teams gaan op basis van het boek Business Model Generation vanuit 3 verschillende perspectieven punten ontwikkelen voor OFN. De onderwerpen zijn: 1.Waardepropositie 2.Saleskanalen & markt 3.Resources, activiteiten en partners

Ontwikkelpunten - Saleskanalen

Ontwikkelpunten - Resources, activiteiten en partners

Advies Tijdens een korte plenaire discussie hebben we een drietal onderwerpen gekozen die we in de laatste werkronde nader gaan uitwerken. De hoofdthema’s zijn: - Visie, missie & waardepropositie - Marktanalyse & markten - Resources

Advies – Visie, missie & waardepropositie Het team dat aan de visie heeft gewerkt bestaat uit David, Freek en Fahri.

Advies – Marktanalyse & markten Marco en Timo hebben nagedacht over markt- analyse en markten.

Advies – Resources Jenny, Edith en Erwin hebben vijf punten ge- definieerd die aandacht verdienen als OFN haar dromen willen realiseren

qurified_message-1.jpg GroupMapping B.V. Graadt van Roggenweg / Blok D 3531 AH Utrecht +31 (0) Pascal Brick +31 (0)