EEN MEGAMETAKLUS Rob van Otterdijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
TTO in de Tweede Fase.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
een didactiek voor opleiden op school
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Algemene voorlichting
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Vernieuwing verzorging
HAN Faculteit Educatie.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Algemene voorlichting
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Academie voor algemene beeldende
Voortgangsgesprek fase 1
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
GRAAF HUYN COLLEGE.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Wat gaat er allemaal veranderen?
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Bijeenkomst September 2015
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Rollen binnen het werkplekleren
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer
De nieuwe onderbouw.
Welkom, leraar-in-opleiding !
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Daphne Keller 30 augustus 2017
Maatschappij Wetenschappen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

EEN MEGAMETAKLUS Rob van Otterdijk LERAREN OPLEIDEN EEN MEGAMETAKLUS Rob van Otterdijk

Ervaring Eigen ervaring: 25 jaar leraar Engels, Maatschappijleer, Drama (Mavo, Havo, Vwo, Vavo) 13 jaar lerarenopleider Fontys Lerarenopleiding Tilburg maatschappijleer (vakdidactiek, sociaal-culturele vakken, begeleiding onderzoek, stage)) 3 jaar opzet en uitvoering Universitaire lerarenopleiding maatschappijleer Tilburg University

FUNDAMENTEN GOEDE LERAAR COMPETENTIEONTWIKKELING 1 : Pedagogisch 2 : Vakinhoudelijk & didactisch 3 : Interpersoonlijk 4 : Organisatorisch 5 : Samenwerking collega's 6 : Samenwerking omgeving 7 : Reflectie & ontwikkeling

ONDERWIJS=KUNST Grensverleggend Grensverkennend Resultaat van een autonoom proces Inspirerend Beschouwend Emotie oproepend Resultaat van passie Communicatief Vernieuwend Open Kritisch Omkering werkelijkheid Verrassend HIER GAAT HET IN STERKE MATE OM DE HOUDING, DE IDENTITEIT VAN DE DOCENT

EEN GOEDE LERAAR (Fontys) Een goede leraar geeft leerlingen een stem Een goede leraar is een vakman en een meesterlijk docent Een goede leraar laat zijn leerlingen vooral samen leren Een goede leraar is persoonlijk betrokken bij zijn leerlingen Een goede leraar helpt zijn leerlingen over hun drempels Een goede leraar ziet zijn werk als een uitdaging Een goede leraar onderzoekt of zijn werk werkt Een goede leraar streeft naar duurzaamheid Een goede leraar mag je gerust de maat nemen Een goede leraar leert zijn leven lang 

DE HBO LERARENOPLEIDING Bachelor en master (FLOT: 1000studenten) COMPONENTEN: Vakmanschap 50% Kennisbasis per vak Meesterschap 50% Generieke kennisbasis Kennisgestuurd, praktijkgestuurd en studentgestuurd onderwijs. Toenemende aandacht voor (praktijk)onderzoek

LEERLIJNEN VAK VAKDIDACTIEK ALGEMENE DIDACTIEK STAGE ONDERZOEK 20 cursussen 8 cursussen 8 cursussen 3 stages Jaar 1 en 2 Jaar 1 en 2 Jaar 1,2,3 Oriënterende stage Hoofdfase stage 1 Hoofdfase stage 2 Afrondende stage Geleidelijke opbouw naar actieonderzoek jaar 4 Voltijd en deeltijd

BACHELOR I II Werken in de school 2 8 Flankerend onderwijs Jaar 1 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Werken in de school 2 8 Flankerend onderwijs Vakdidactiek 1 Schoolvak mij’leer Vakdidactiek 2 Elementaire werkvormen (ook LBA) Vakdidactiek 3 Bijzondere werkvormen en leerboekanalyse 3 Vakdidactiek 4 Vaardighedenonderwijs en MBO-oriëntatie Sociologie 1 Sociologie 2 Multiculturele samenleving Nieuwste geschiedenis Politicologie 1 Sociale psychologie 4 Project jaar 1 1 Politicologie 2 Massamedia 1 Economie en verzorgingsstaat Totaal 14 18 I BACHELOR Jaar 2 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Werken in de school 5 Flankerend onderwijs 2 3 Vakdidactiek 5 Ethiek en meningsvorming Vakdidactiek 6 Toetsing en evaluatie Vakdidactiek 7 Ontdekkend leren Vakdidactiek 8 Mens en maatschappij Recht 4 Culturele Antropologie Democratie & rechtsstaat Socialisatie Criminaliteit Internationale ontwikkelingen: Europa Onderzoek/project Internationale Betrekkingen Buitenlandexcursie: Brussel Totaal 16 15 13 II

III IV Jaar 4 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Werken in de school 5 Ontwikkeling van onderwijs + ICT 2 Ontwikkeling van onderwijs+ ICT Vrije studieruimte 4 Technologie en duurzaamheid Internationale ontwikkelingen: Noord-Zuid Sociaal-culturele veranderingen Arbeid (sociale verschillen) 3 Sociale & politieke filosofie Maatschappelijk vraagstuk Massamedia 2 Sociologie: Sociologische stromingen Totaal 15 13 17 III IV Jaar 4 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Werken in de school/LIO 5 Theorie actieonderzoek 1 Actieonderzoek 3 Vrije minor 7 8 Totaal 13 16 15

MASTER I II JAAR III: Uitvoering onderzoek en afronding stage Vak JR 1 2012 - 2013 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Vak Sociologie 6 ects Criminologie en strafrecht Internationale betrekkingen 5 ects Socialisatie Examendomeinen 4 ects Wetenschapsfilosofie Stage x Algemene didactiek Algemene didactiek 6stp I JR 2 Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Vak Politicologie 6 ects Media, beeldvorming en cultuur Arbeidsvraagstukken Pluriforme samenleving Vakdidactiek: Leerplanontwikkeling 4 ects Onderzoek voorbereiding 15 ects (incl. uitvoering) Stage: 12 ects x II JAAR III: Uitvoering onderzoek en afronding stage

ULT:Universitaire lerarenopleiding Tilburg *Samenwerkingsverband Tilburg University en Ons Middelbaar Onderwijs *Stuurgroep ULT/OMO *Elke opleiding maakt deel uit disciplinaire opleiding *Coördinatie door opleiding ism scholen *Overleg opleidingsscholen en partners Doel: Versterking kwaliteit van leraren in de regio Meer academici voor de klas.

Opleiden, onderwijs, onderzoek, ontwikkeling De 4 O’s: Opleiden in de school schoolgebonden opleiden en onderzoek oriëntatiestage (12 ects) en verdiepingsstage (18 ects) ULT ism AOS/OidS-docenten Onderwijs thematisch opgebouwd curriculum (18 ects) algemene didactiek, vakdidactiek, integratiecolleges inhouden, opdrachten ism OidS-docenten,

opleiden, onderzoek, onderwijs, ontwikkeling De 4 O’s: Onderzoek in de school: onderzoeksthema’s vanuit scholen en vaksecties lesontwerponderzoek (6 ects) en leeronderzoek (6 ects) aansluitend bij thema’s scholen/vaksecties docentbegeleiding ism UvT-onderzoekscoördinator Ontwikkeling in de school vaksectie-thema’s ihkv schoolontwikkeling en innovatie UvT-begeleiding praktijkgericht onderzoek docenten academische leraar van de toekomst

Curriculum, inhoudelijk Evaluatie obv Tentamens (AD/VD) Opdrachten (AD, VD, Integratie), bijvoorbeeld: observatietaken, curriculumoriëntatie eigen schoolvak, verslagen van schoolgebonden activiteiten, … Stages (beoordeling SPD/OD/VD, lesbezoekverslag, reflectieverslag) (video)portfolio met opdrachten, gefilmd zelfportret, POP en reflecties: voortgang en voortschrijdend inzicht Onderzoeken (ism school- en/of sectiethema) Lesontwerponderzoek Leeronderzoek

ULT KWALITEITSVERBETERING Integratie theorie en praktijk Sterk accent op snelle toepassing van didactische theorie relevantie voor beroepspraktijk 2. Integratie opleiding en praktijk a. Intensief contact OD’s en opleiders in gezamenlijk team b. Opleiders bespreken kaders waarbinnen opleiding wordt vorm gegeven. Kaders zijn mede bepaald door opleidingsscholen c. Opleiders zijn autonoom in bepalen inhoud, maar communiceren die met praktijkdocenten. Er is afstemming met praktijkdocenten. d. Opleiders bezoeken alle stagiaires minimaal 3 keer per jaar

ULT 3. Intensieve samenwerking met Ons Middelbaar Onderwijs Garantie opleidingsplaatsen Gedeelde en gelijkwaardige verantwoordelijkheid voor invulling programma. Commitment directies

ULT CURRICULUM Algemene didactiek 6ects Vakdidactiek 6ects Integratiecolleges (verticale leerlijn) 6ects Opleiden op de school (Stage, begeleiding, intervisie) 30ects Onderzoek (lesontwerp, leeronderzoek) 12ects 60ects

VOORBEELD Didactiek – AD (6 ECTS) Didactiek – VD Integratie 1 (3 ECTS) Curriculum Week 1 2 3 4 5 6 7 8 Didactiek – AD (6 ECTS) Reflectie op onderwijs, de docent en de leerling: Subjectieve werktheorie; Reflectiecyclus Korthagen; Observatie-technieken Algemene theorie over curriculum-oriëntatie De klas als leeromgeving: Communicatie in de klas; Groepsdynamica en klassenklimaat Motiveren; Orde houden; Pedagogisch handelen in de klas Lesvoor-bereiding: Introductie MDA Leerdoelen formuleren Werkvormen: Directe instructie; Onderwijs-leergesprek Toetsing en evaluatie: Toetsing en evaluatie; Afronding MDA: Relatie leerdoelen- werkvormen- toetsing Tentamen (deel 1) Didactiek – VD Introductie vakdidactiek Oriënteren op het schoolvak Nederlands Leesvaardigheid Spelling en grammatica Mondelinge taalvaardigheid : later Schrijfvaardig-heid Fictie- en literatuuronderwijs 1 Analyseren van toetsen; bespreking van het eindexamen Tentamen (deel 2) Integratie 1 (3 ECTS) Zie programma dat afgelopen semester gedraaid heeft. Stage 1 (totaal 12 ECTS) - Opl. School, Algemeen Kennismaking OD, SPD, introductie, praktische gang van zaken, Werkbezoek OD-SPD op eigen locatie Stage 1 – Opl. School Lesgebonden activiteiten Observatie van twee lesdagdelen bovenbouw klas H/V + een lesdagdeel vakdocent (spd) bovenbouw Observatie van 2 lesdagdelen onderbouwklas H/V + lesdagdeel vakdocent (evt. spd) onderbouw Vlg. eigen plan en planning Toepassing weekthema 2 VD: observatie-opdracht bovenbouwklas havo en vwo met specifieke aandacht voor leesvaardigheid Toepassing weekthema 3 AD-VD: observeren van en/of inspelen op groepsdynamiek + spelling en grammatica Toepassing weekthema 4 AD-VD: motiveren + mondelinge taalvaardgheid Toepassing weekthema 5 AD-VD : lesvoorbereiding o.b.v. MDA + uitvoering m.b.t. les schrijfvaardigheid. Toepassing weekthema AD: onderwijsleergesprek

OPLEIDEN IN DE SCHOOL Periode 1: 3 dagen in de week 40 lesgebonden activiteiten Periode 2: 4 dagen in de week 60 lesgebonden activiteiten Regelmatig intervisiebijeenkomsten

PIVOT Vakgerichtheid Partnerschap Integratie Concentrisch werken Traineeship Onderzoek

ULT POSITIEVE ASPECTEN Studenten: *Veel aandacht voor leren in de school *Afstemming opdrachten AD-VD-AOS *Veel aandacht voor onderzoek in combinatie met reflectie Docenten-opleiders *Autonomie mbt invullen opleiding *Ontwikkeling opleiding in team van mede-opleiders en opleidingsdocenten *Verantwoordelijkheid voor beoordeling *Stagebezoeken en vakdidactische begeleiding ism met praktijkdocent *Docenten hebben binding met universiteit

PUNTEN VAN OVERWEGING Studenten (maatschappijleer) hebben veel tijd nodig om inhoudelijk voldoende niveau te bereiken. Is extra belasting. Inhoudelijk niveau is probleem. De tijd die studenten nodig hebben om te groeien in het vak is beperkt. Snelkookpan In praktijk blijkt afstemming nog niet zo eenvoudig. Partnerschap moet nog verder ontwikkeld worden. De opleidingsscholen hanteren uiteenlopende eisen en praktijken. Er is wel commitment van directies maar altijd van docenten voor opleidingsschool. Facilitering spd’s Financiering Opleiding spd’s.