Bureau voor ruimtelijke economie en vastgoedadvisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Welkom bij de intake voor De Detmerskazerne, de langzame lijn
Dynamiek creëren met beperkte middelen
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
GEACHTE O.V.C. LEDEN Vooruitlopend op de wetgeving die op ons afkomt m.b.t. de koopzondagen, wil de gemeente weten hoe de OVC over deze materie denkt zodat.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Aan vrijkomende schoollocaties in Waalwijk
Welkom 1.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Presentatie effectstudie komst Aldi
Een Prachtkans voor Sint Pancras
2 juli 2012 Upgraden Martini Trade Park Parkeren.
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
De incubatiethese herzien: Bedrijvendynamiek op stedelijke werklocaties Anet Weterings & Otto Raspe.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Burgerparticipatie landschap
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Catharina-ziekenhuis Eindhoven Mark Scherders psychiater
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Voorontwerpbestemmingsplan “Stationskwartier” Welkom op deze informatieavond Woensdag 11 september 2013.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Branche analyse Boekhandels 2014
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Presentatie Gemeenteraad
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Toelichting rol en advies Branche Advies Commissie.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Advies aan gemeenteraad Bergen
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
in de gemeente Dordrecht
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Transcript van de presentatie:

Bureau voor ruimtelijke economie en vastgoedadvisering

Presentatie Detailhandelsstructuurvisie Millingen aan de Rijn

Aanleiding detailhandelsstructuurvisie Diverse ontwikkelingslocaties in het centrum Welke invulling is mogelijk? Detailhandel? Wat zijn de gevolgen voor de huidige detailhandelsstructuur/ centrumstructuur? Visie op de toekomstige detailhandelsstructuur gewenst

Vraagstelling Hoe functioneren de centrumvoorzieningen in Millingen momenteel? Wat zijn de draagvlakmogelijkheden voor de detailhandel op brancheniveau? Wat is de gewenste omvang van het winkelgebied en de meest optimale detailhandelsstructuur? Welke maatregelen moeten worden genomen om de optimale structuur te bereiken?

Begeleidingscommissie Gemeente Millingen aan de Rijn Millingse Ondernemers Vereniging Volkshuisvesting Millingen aan de Rijn Rabobank Groesbeek-Millingen De Groene Landen Projectontwikkeling Kamer van Koophandel Centraal Gelderland Mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Stichting ABAVO

Onderzoeksopzet Ruimtelijk-economisch onderzoek ter onderbouwing van de detailhandelsstructuurvisie Kwantitatief onderzoeksdeel: inzicht in draagvlakmogelijkheden en optimale omvang winkelgebied Kwalitatief onderzoeksdeel: ligging winkels, deelgebieden en functies ten opzichte van elkaar Detailhandelsstructuurvisie Wààr de draagvlakmogelijkheden invullen? In welke richting moet de detailhandelsstructuur zich ontwikkelen?

Onderzoeksmodules Ondernemersonderzoek (schriftelijke enquête en panelgesprekken) Telefonisch consumentenonderzoek Draagvlakanalyse Analyse ruimtelijke en fysieke structuur

Ondernemersonderzoek

Zeer hoge respons (82%) Voornamelijk zelfstandige ondernemers met 1 vestiging 61% al meer dan 10 jaar in Millingen gevestigd 39% is ouder dan 50 jaar

Ondernemersonderzoek Omzetherkomst Millingen61% Kekerdom 6% Leuth 5% Ooij 4% Beek-Ubbergen 2% Nijmegen 2% Overige Nederlandse plaatsen 4% Duitsland10% Toeristen 6%

Omzetontwikkeling afgelopen drie jaar Ondernemersonderzoek

Omzetverwachting komende drie jaar Ondernemersonderzoek

26% heeft de afgelopen drie jaar geïnvesteerd in zijn pand 21% heeft concrete plannen om de komende drie jaar veranderingen door te voeren 92% is tevreden met zijn huidige locatie 82% is tevreden met de huidige omvang Bij 21% speelt de komende vijf jaar bedrijfsoverdracht; vaak nog niet geregeld

Ondernemersonderzoek Knelpunten in de bedrijfsvoering Parkeermogelijkheden23% Aantrekkelijkheid winkelgebied18% Uitbreidingsmogelijkheden10% Inrichting winkelgebied10%

Ondernemersonderzoek Waardering winkelaspecten MillingenGem. Parkeren doordeweeks7,97,0 Parkeren zaterdag7,05,9 Parkeren koopavond7,96,7 Bereikbaarheid klanten8,17,2 Bereikbaarheid bevoorrading8,07,0

Ondernemersonderzoek Waardering winkelaspecten MillingenGem. Branchepatroon6,96,5 Keuzemogelijkheden6,86,5 Winkelsfeer6,46,2 Gezamenlijke reclame5,35,1 Activiteiten winkeliers6,55,6 Openingstijden7,36,6 Presentatie winkelvoorzieningen6,36,1

Consumentenonderzoek

Koopkrachtbinding foodnon-food Millingen74% 38% Leuth/Ooij 2% 1% Beek-Ubbergen 4% 1% Nijmegen 6% 46% Groesbeek 2% 2% Arnhem 0% 3% Overig Nederlandse plaatsen 1% 4% Kleve 8% 4% Overige Duitse plaatsen 3% 1%

Koopgedrag afgelopen twee jaar Consumentenonderzoek

Waarderingscijfers MillingenGem. Parkeergelegenheid6,16,4 Verkeerssituatie6,46,0 Bereikbaarheid7,17,0 Sfeer en gezelligheid 6,96,8 Activiteiten winkeliers6,86,7 Service en bediening 7,47,3 Uiterlijk van de winkels 6,96,9 Keuze levensmiddelenwinkels5,37,4 Keuze overige winkels 6,16,4 Veiligheid7,16,9

Consumentenonderzoek Gemiste winkels Schoenen/lederwaren46% Supermarkt43% Kleding37% Goedkope supermarkt15% Gewenste maatregelen Meer winkels29% Meer variatie aan winkels12% Betere parkeervoorziening 9%

Draagvlakanalyse

Food Non-food Besteding per hoofd € 2.038,- € 2.784,- Koopkrachtbinding 74% 38% Koopkrachttoevloeiing 20% 40% Potentieel aanwezige omzet€ 11,1 mln. € 10,4 mln. Gem. omzet per m² vvo€ 6.400,- € 2.100,- Haalbaar vvo1.700 m²5.000 m² Huidig vvo1.185 m²4.070 m² Draagvlakanalyse

Analyse op brancheniveau Foodsector: uitbreiding met name in de supermarktbranche Toevoeging discounter mogelijk; positief voor koopkrachtbinding en distributieve mogelijkheden Non-foodsector: wisselend beeld per branche Diverse branches ontbreken; invulling twijfelachtig gezien draagvlak Kwaliteit van de ondernemer zeker zo belangrijk als kwantitatieve mogelijkheden

Conclusies veldwerk

Dreigend beeld voor detailhandel in Millingen Omzetten blijven achter, consumenten zijn minder gaan kopen De geconstateerde uitbreidingsmogelijkheden worden niet ingevuld Ondernemers toch tevreden Weinig dynamiek Is er sprake van gelatenheid?

Analyse ruimtelijke en fysieke structuur

Ruimtelijke structuur Vier hoofdpunten Verspreide bewinkeling Geen dorpshart Verkeerssituatie en parkeren onoverzichtelijk Onduidelijk totaalbeeld

Functiekaart

Fysieke structuur Veel winkels hebben weinig commerciële uitstraling In het verleden veel winkels in woonhuizen gevestigd op enige afstand van de weg Weinig herkenbaarheid Contrasten in uitstraling groot Nieuwe bestrating positief Scherp contrast met kwaliteiten in de omgeving!

Ruimtelijke structuur Een rommelig straatbeeld Verduidelijkt aan de hand van een wandeling door Millingen

Ruimtelijke en fysieke structuur Conclusie Een onduidelijk en diffuus totaalbeeld De kwaliteit is te weinig zichtbaar De samenhang in het centrum ontbreekt

Aanbevelingen

Twee scenario’s Doorgaan op dezelfde voet Collectieve visie en hoger ambitieniveau

Aanbevelingen Scenario 1 Ongewijzigd beleid, beperkte mate van ingrijpen, huidige herontwikkelingen gaan wel door Ad hoc ontwikkelingen Toevoegingen zullen positief uitpakken voor consumenten, maar zittende ondernemers zullen er niet of nauwelijks van profiteren Nog steeds geen duidelijke detailhandelsstructuur Geen nieuw elan, opvolging zal moeilijk blijven Op termijn verdere achteruitgang winkelbestand en minder variatie

Aanbevelingen Scenario 2 Kiezen voor een duidelijke afbakening van het kernwinkelgebied – een visie voor de toekomstige winkelvestigingen Nieuwe supermarkt en locatie ‘centrumplan’ c.q. ‘t Stupke als begrenzing Zoeken naar versterkingsmogelijkheden binnen dit kernwinkelgebied Zorg voor goede invulling locatie ‘centrumplan’ Uitplaatsing autobedrijf en herontwikkeling

Aanbevelingen Invoegen kaart p. 33 rapport

Aanbevelingen Scenario 2 (Lopende) plannen en duidelijke visie moeten zorgen voor nieuw elan, kwaliteitsverbetering, vliegwieleffect Enthousiasmeren huidige ondernemers en andere investeerders Horeca onlosmakelijk onderdeel van kwaliteitsverbetering Investeringen in openbare ruimte op de visie afstemmen De groene omgeving en de authentieke dorpselementen moeten de referentie vormen

Aanbevelingen Nieuw elan Om meer te halen uit het eigen verzorgingsgebied en het toerisme is een completer, compacter en comfortabeler winkelgebied nodig Scenario 2 speelt hier op in Het authentieke karakter en de groene omgeving vormen aanknopingspunten Een gezamenlijke ambitieverhoging van gemeente, ondernemers (detailhandel èn horeca) en overige betrokkenen is hiervoor noodzakelijk Nieuw elan biedt perspectief voor het centrum van Millingen

Aanbevelingen Vervolgstappen Standpuntbepaling en vaststellen uitgangspunten door ondernemersvereniging Standpuntbepaling en vaststellen uitgangspunten door college van B&W en gemeenteraad Aan de slag!

… en dan nog dit

MKB Reva award

Einde presentatie