De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie effectstudie komst Aldi

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie effectstudie komst Aldi"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie effectstudie komst Aldi
Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag

2 Aanleiding Aldi wil zich vestigen in ‘Poort van Laarbeek’ (1.230 m² bvo); Naast Aldi nog ruimte voor 800 m².

3 Centrale vraag Wat zijn de effecten van de komst van Aldi voor het functioneren van de MCD en andere detailhandel in het dorpscentrum van Aarle-Rixtel?

4 Inhoud Situatieschets gemeente Laarbeek
Functioneren supermarkten/dorpscentra Laarbeek Schets MCD (Aarle-Rixtel) Draagvlak voor toevoeging supermarkt Kwalitatieve argumenten Effecten scenario’s Conclusies en advies

5 Situatieschets

6 Functioneren supermarkten gemeente Laarbeek

7 MCD - Algemeen 40 vestigingen;
Full service supermarkt met hoge servicegraad; Nadruk op klantvriendelijkheid, kwaliteit en ambachtelijkheid; artikelen, aangesloten bij Superunie; Qua prijsstelling vergelijkbaar met C1000, Albert Heijn, Plus en Coop. Primair verzorgingsgebied = Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet; afkomstig van buiten Aarle-Rixte (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); De MCD in Aarle-Rixtel is in 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot 1.150 m² wvo en ontvangt klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding. Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk.

8 MCD – Aarle-Rixtel Primair verzorgingsgebied is Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet afkomstig van buiten Aarle-Rixtel (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); In 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot m² wvo (plus Primera en slijterij); Nu klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding met ca 1/3; Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk om investering terug te verdienen.

9 Draagvlak Smal primair draagvlak: Aarle-Rixtel met 5.110 inwoners;
Geen gebrek aan supermarktmeters in Aarle-Rixtel noch in de gemeente Laarbeek; Twee supermarkten niet ongebruikelijk, maar dan twee kleintjes of kernen/supermarkten met sterkere bovenlokale functie dan Aarle-Rixtel. Kwantitatief draagvlak voor toevoeging Aldi ontbreekt.

10 Kwalitatieve argumenten
Specifiek aanvullend assortiment ( ) tegen bodemprijzen; Functie voor hele gemeente Laarbeek; Hard discounter (Aldi of Lidl) ontbreekt nu.

11 De scenario’s Aldi in ‘Poort van Laarbeek’
Aldi vestigt zich solitair in project ‘Poort van Laarbeek’ Aldi vestigt zich met aanvullende winkels in project ‘Poort van Laarbeek’ Aldi in centrum van Aarle-Rixtel

12 Scenario 1a Aldi in ‘Poort van Laarbeek’
: Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpscentrum verzwakt en komt in negatieve spiraal

13 Scenario 1b Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ + aanvullende winkels
: Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument, idem voor dagwinkels : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpskern verzwakt nog heviger en komt in negatieve spiraal

14 Scenario 2 Aldi in centrum Aarle-Rixtel
: Combinatie fullservice en hard discounter geeft meest compleet aanbod : Ondernemers dorpscentrum profiteren : Versterking (relatieve) positie dorpscentrum : (Financiële) drager voor project ‘Poort van Laarbeek’ vervalt

15 Conclusies (1) Extra supermarktmeters kwantitatief niet te verantwoorden; Wel kwalitatieve argumenten voor komst Aldi; Aldi trekt naar verwachting tot (deels nieuwe) klanten per week.

16 Conclusies en advies (2)
Ondernemers in dorpshart Aarle-Rixtel verliezen als Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ komt; MCD in het bijzonder. MCD geraakt direct in gevarenzone. Er ontstaat een domino-effect; Negatieve effecten zijn nog groter indien nog aanvullende winkels in ‘Poort van Laarbeek’ komen. Komst Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ (distributief) niet verantwoord.

17 Conclusies en advies (3)
Komst Aldi in het centrum, nabij MCD, wel verantwoord. Naast de lasten ook de lusten: groter bereik, extra en nieuwe klanten; (Noodzakelijke) impuls voor het dorpscentrum, versteviging concurrentiepositie; MCD en Aldi vormen een krachtige combinatie.


Download ppt "Presentatie effectstudie komst Aldi"

Verwante presentaties


Ads door Google