Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Ervaringen in samenwerking
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Iedereen gelijke kansen op school
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
Welkom 1.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
Levensvragen Over geluk…..
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Enquête.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Handelingsgericht werken
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
18 november 2011.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Armoede is … Sieg Monten
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Sport en kinderopvang ISB Congres – 17 maart 2011.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren? Congres Uit de Marge 20 november 2012 Huis van de Sport Berchem 3-4-2017

Uit de marge van het sportbeleid Werken met jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties binnen sportverenigingen 3-4-2017 Herhaling titel van presentatie

team onderzoeksteam financierende partners + stuurgroep Rein Haudenhuyse (Vlaamse Jeugdraad/VUB) Zeno Nols (VUB) Filip Coussée (Uit De Marge/UGent) Marc Theeboom (VUB) Joris Raskin (VUB) financierende partners + stuurgroep Cera, Demos, Uit De Marge + VSF, ISB, VVSG, vzw Jong, VTS Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

probleemstelling problematische situatie? relatie jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties en sportverenigingen concrete verhalen Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

onderzoeksvragen hoe komt het dat sportverenigingen jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties bereiken? welke moeilijkheden brengt het bereiken van deze jongeren dan met zich mee? hoe wordt met deze moeilijkheden omgegaan? Wie helpt hen daarbij, op de diverse niveaus? Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

methode waar? wie? hoe? ‘reguliere’ sportverenigingen 50 jongeren 13 bevoorrechte getuigen 2 expertgroepen hoe? semi-gestructureerde interviews Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

methode: de jongeren Naam, leeftijd, sport, plaats Abdel, 17 jaar, jiujitsu, Brussel Jalila, 11 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Abel, 14 jaar, dansen, Oostende Kelly, 21 jaar, netbal, Antwerpen Abu, 20 jaar, combat sambo, Aalst Kevin, 18 jaar, wushu, Leuven Adar, 19 jaar, combat sambo, Aalst Khalid, 14 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Aisha, 10 jaar, jiujitsu, Brussel Kris, 22 jaar, taekwondo, Genk Aleksander, 16 jaar, combat sambo, Aalst Lahbib, 16 jaar, thaiboksen, Leuven Amandine, 13 jaar, dansen, Oostende Lisa, 18 jaar, taekwondo, Genk Aouicha, 13 jaar, atletiek, Antwerpen Maja, 12 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Ayur, 14 jaar, thaiboksen, Leuven Marion, 17 jaar, jiujitsu, Brussel Azara, 12 jaar, dansen, Oostende Nadira, 14 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Bart, 9 jaar, taekwondo, Genk Nathalie, 18 jaar, boksen, Gent Bashshar, 16 jaar, atletiek, Antwerpen Radomir, 11 jaar, combat sambo, Aalst Bilal, 13 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Ramona, 12 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Dianne, 13 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Saïd, 19 jaar, atletiek, Antwerpen Dmitri, 15 jaar, thaiboksen, Leuven Selim, 15 jaar, jiujitsu, Brussel Emma, 13 jaar, turnen, Tongeren Serhat, 14 jaar, thaiboksen, Leuven Eric, 19 jaar, basket, Antwerpen Sinan, 16 jaar, zaalvoetbal, Gent Esra, 13 jaar, boksen, Gent Sofie, 19 jaar, taekwondo, Genk Fadila, 13 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Wendy, 16 jaar, ex-danseres, Antwerpen Farah, 13 jaar, turnen, Tongeren Wouter, 19 jaar, atletiek, Antwerpen Ghaliya, 18 jaar, wushu, Leuven Ye, 12 jaar, boksen, Gent Greet, 18 jaar, zwemster en baseballster, Antwerpen Yusuf, 15 jaar, jiujitsu, Brussel Hakan, 21 jaar, zaalvoetbal, Gent Zeki, 12 jaar, boksen, Gent Halil, 12 jaar, taekwondo, Genk Zemar, 15 jaar, taekwondo, Genk Hamit, 22 jaar, zaalvoetbal, Gent Zhen, 12 jaar, turnen, Tongeren Academische stuurgroep 07-11-2012

methode: de BG’s Bevoorrechte getuige Plaats Sport Naam sportvereniging Betty Autrique Antwerpen Atletiek Beerschot VAC Sylvia Van Lint Zwemmen Zwemclub Z.O.L.A. Raf Wyns Brussel ATLEMO Dieter Truyen Jiu Jitsu Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy Wenke Thewis Basketbal BC Foyer Molenbeek Edith Meyers Genk Taekwondo Dim-Dojang Genk Chris Van der Cruyssen Gent Blackhawks Stars Luc D’Hondt Boksen Golden Gloves Boxing Club Hamid Abroudi Leuven Wushu Long Hu Men Kim Myny Thaiboksen Muaythai / MMA Leuven Charmaine L’etoille Malle Dans Dancestudio Footloose Stefan Rondags Tongeren Turnen Turnkring Hoger Op Drieska Willemen-Thiré Wilrijk Omnisport Gezinsbond Wilrijk Academische stuurgroep 07-11-2012

resultaten beleving van de jongeren kenmerken van een goede begeleider uitdagingen van de sportvereniging ondersteuning Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

1. beleving van de jongeren betekenis van sport? Sport als hefboom? Stelling: ‘Sommige mensen zeggen dat door te sporten jongeren die het thuis of op school moeilijk hebben, beter kunnen worden. Dat door te sporten, jongeren hun problemen beter kunnen aanpakken. Geloof jij dat?’ Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

betekenis van sport “Sport dat geeft me… een plus. Gaan sporten is ook goed voor uw lichaam, na het sporten ben je moe, voel je je beter in uw lijf … Ik heb geen spijt dat ik nu sport doe. Dat heeft me iets meer gegeven, dat is een voordeel.” (jongen, 17 jaar, Jiu Jitsu, Brussel) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

betekenis van sport “Het kan misschien wel goed zijn voor de jongere om even hun stress en frustratie kwijt te geraken. Maar dat gaat hun problemen niet oplossen en dat gaat hun zeker niet beter maken. Als je gaat sporten en vijf minuten later als je thuiskomt is er een hele hoop zever en ambras dan heeft u dat ook niets opgeleverd hé.” (meisje, 21 jaar, netbal, Antwerpen) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

betekenis van sport ½ sport ‘helpt’; 20 jongeren ‘misschien’; 5 ‘niet’ sport als uitlaatklep, stoom aflaten, stress, … positieve impact: gezondheid (conditie, goed voelen, …) sportieve aspecten (sporttechnisch, sterker, beter, …) sociale en persoonlijkheidsaspect (minder schuchter, …) zingeving (‘iemand zijn’, …) sport geen rechtstreekse uitweg, wel ondersteuning, waardering, geborgenheid meer dan andere maatschappelijke contexten Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

1. beleving van de jongeren Wat vind jij het belangrijkst in een sportclub? Jongens (n:28) Meisjes (n:21) Een coach die zelf goed kan sporten. 5 8 Een coach waarmee ik goed kan praten. 7 Ik met andere jongeren kan sporten die dezelfde cultuur/geloofsovertuiging hebben/ taal spreken als ik. 2 Veel wedstrijden doen. Af en toe een andere sport of activiteit doen tijdens de trainingen 1 Vooral de sport beoefenen die de coach geeft zonder al te veel andere activiteiten Zelf eens les te geven of assisteren tijdens de sportles Dat de sportclub nog andere activiteiten zou aanbieden zoals huiswerk en studiebegeleiding, of helpen in het vinden van werk Meisjes apart kunnen sporten Mijn ouders regelmatig naar de sportclub komen Ik met jongeren/vrienden kan sporten uit dezelfde wijk Ik kan mee beslissen over activiteiten die we doen in de club. Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

1. beleving van de jongeren waarom blijven? hoofdzakelijk sociale aspecten (vriendschap, plezier, de groep, ambiance, niet alleen thuis, vrienden meenemen, …) sportgerelateerde aspecten (sport op zich, sportieve doelen, competitie, beter of sterker worden, …) ook hier: de coach praktische zaken zoals afstand en kosten lidmaatschap extrasportieve activiteiten (!) (kamp, reis, pretpark, feestje, bowlen, teambuilding, …) sportbegeleider centraal Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

2. goede sportbegeleider Hoe? ... volgens de jongeren … volgens de bevoorrechte getuigen Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

… volgens de jongeren sociale vaardigheden (lachen, plezier, …) sportgerelateerde vaardigheden (sportkennis, …) pedagogische vaardigheden (omgaan, praten, …) groepsdynamische vaardigheden (conflicten, diversiteit, …) inzicht in de leefwereld van jongeren Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

goede sportbegeleider “De coach moet echt iedereen anders aanpakken want de ene is anders dan de andere. Hij moet voelen hoe ze in mekaar zitten, en zich aanpassen. Hij moet ze beter leren kennen door activiteiten te doen en proberen de persoonlijkheid te leren kennen, en ermee praten.” (jongen, 22 jaar, zaalvoetbal, Gent) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

goede sportbegeleider “Ook meer inzicht krijgen in een leefwereld van jongeren in armoede … eens dat die andere mensen, die dat probleem niet hebben, dat door hebben, word je gepest en in de grond geboord en ben je het zwarte schaap. Ik vind dat ze daar wat meer inzicht in moeten krijgen, dat het niet zo simpel is en meer kennis over moeten hebben.” (meisje, 21 jaar, netbal, Antwerpen) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

… volgens de bevoorrechte getuigen ervaring hebben met de leefwereld (bv. beroepsmatig) sportgerelateerde eigenschappen (sporttechnisch) persoonsgebonden eigenschappen (passie, geduld, taal, afkomst, achtergrond, …) inzicht in processen van sociale uitsluiting en maatschappelijke kwetsbaarheid (signalen, …) onderbouwd in het werken met een diverse groep aan kinderen en jongeren (visie, open houding, oprechte interesse, …) pedagogische ondersteuning en mentoring (evaluatie lesgevende jongeren) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

2. goede sportbegeleider “Jeugdwerker wordt wel eens de moeilijkste job ter wereld genoemd” (Coussée en Williamson, 2011) ook (een dergelijke) sportbegeleider? (verschillen, gelijkenissen?) want wel heel veel vaardigheden…  “superman of supervrouw”… (deels) via bestaande sportopleidingsaanbod gegarandeerd? Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

3. uitdagingen Vlaamse sportopleidingsaanbod rekening eigenheid en uitdagingen van deze sportverenigingen? problematisch voor jongeren (kansen, ervaringen, zelfwaarde, …) … en sportverenigingen (gebrek sportbegeleiders, mislopen subsidies) nagenoeg geen gestructureerd aanbod rond maatschappelijke kwetsbaarheid en/of kansarmoede vanuit sportsector Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

VL sportopleidingsaanbod “De opleiding is goed, maar voor onze jongeren zijn deze opleidingen niet aangepast aan hun praktische situatie om ze te volgen (…).” “(…) hoe je moet omgaan met moeilijke jongeren, thema’s die met diversiteit te maken hebben die organiseren zij niet. (…) Die opleidingen komen eerder uit de welzijnssector en de jeugdsector. (…) maar de sportsector reageert daar lauw op nog altijd weinig geïnteresseerd op.” Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

3. uitdagingen uitdagingen in werken met de jongeren betrekken van ouders jongeren motiveren om opleiding te volgen aantrekken autochtone leden (voor verenigingen in aandachtswijken met hoge allochtone populatie) aanvaarding doelgroep door trainers en externen omgaan met vooroordelen en discriminatie in eigen sportvereniging (bv. discrimineren, pesten) opvang jongere gezinsgenoten bredere vraagstukken (bv. onwettig verblijfstatuut) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

Financiële uitdagingen Organisatorische draaglast uitdagingen m.b.t. de werking Financiële uitdagingen Organisatorische draaglast Sportaanbod Sportbegeleiding Systeem tegemoetkoming niet toereikend Subsidiereglementen en modaliteiten Leefbaarheid (uit de kosten komen) Verplaatsingskosten Financieel minder sterke leden Administratieve verplichtingen & reglementen Tekort sportbegeleiders & vrijwilligers Vzw wetgeving belastend en soms contraproductief Omgaan diversiteit Betaalbare & beschikbare infrastructuur Evenwicht recreatieve, pedagogische & competitieve aspecten Organiseren sportactiviteiten tijdens kantooruren en vakantieperiodes Negatieve perceptie van sporten zoals Thaiboksen en boksen. Tekort sportbegeleiders Competenties ontbreken om met maatschappelijk kwetsbare jongeren om te gaan Opleidingsaanbod hoogdrempelig Vrijwilligersvergoeding niet motiverend voor niet gediplomeerde sportbegeleiders Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

4. ondersteuning “die jeugdverenigingen die het meest diverse doelpubliek bereiken, hebben het meeste moeite om te overleven” (De Pauw e.a., 2010) Maar sportbovenbouw (sportfederaties, Bloso, ISB, VSF, …) relatief afwezig; pas recent zeer traag op gang grote afstand ervaren met de federatie en gebrekkige communicatie; proactieve houding achterwege gemeentelijke ondersteuning verschilt, vaak enkel subsidies; hangt sterk af van plaatselijke sportdienst of aanwezigheid van mensen die deze kaart willen trekken Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

4. ondersteuning voornamelijk ondersteuning van lokale en bovenlokale partners thema- en doelgroepgerichte sociale organisaties scholen, de8 vzw, Foyer vzw, Buitenschoolse Opvang (IBO), Jeugd en stad (JES), vzw Jong, Kras, … school bleek goede partner in het aanspreken en opvolgen van jongeren (vb. brede school), wel nood aan inzetbare krachten inhoudelijke ondersteuning (knowhow, mankracht, netwerk, …) Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

conclusie maatschappelijke betekenis jongeren groot sportbegeleid(st)er centraal in creëren van betekenis en zingeving, maar bestaande (sport)opleidingsaanbod te weinig gericht op sociaal-pedagogische vorming  vereniging: nood aan pedagogische ruimte en vrijheid  beleid bepalend (lokaal, bovenlokaal) kloof tussen praktijk en beleid ondersteuning vaak gefragmenteerd en niet toereikend goede praktijken ‘uit de marge’ van (sport)beleid Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

conclusie naar een lokaal geïntegreerd beleid? (jeugd-)sportbeleid gedeeltelijk integreren in een breder jeugdbeleid? en omgekeerd: bredere jeugdbeleid ondersteuning aan een sociaalpedagogisch sportbeleid? … ruimte bieden voor experiment en grassroots initiatieven professionalisering noodzakelijk maar niet inherent goed  hoe? vrijwilligers t.o.v. professionals? bruggen bouwen ook buiten de sportsector … Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12

zeno.nols@vub.ac.be reinhard.haudenhuyse@vub.ac.be Workshop 6 – Congres UDM 20-11-12