Grote en kleine kwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Vecht & Dans - Kort op de Bal
Succesfactoren van teamcoaching
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Tien lessen uit het Noorden
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
WELKOM BIJ. WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Een theoretische verkenning
KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Interne kwaliteitszorg NVAO
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Netwerkleren in het onderwijs
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Certificering van assetmanagement
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Verwijzen naar kookboek.
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Hoe kijkt EZ naar Beheer BGT
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
bij kwaliteit en outcome
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
In gesprek over werkdruk
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Grote en kleine kwaliteit dr. Paul van Deursen

Voorwaarden voor kwaliteit (groot en klein) Professionele organisatie Professionele cultuur

Professionele organisatie Bouw kennisinfrastructuur Verzamel expertise in een Community of Practice.

professionele (verbeter)cultuur Visie, afgestemd met beroepenveld/ student Expliciet koppelen werkzaamheden aan visie Pdca tot individueel niveau/ lerende organisatie. Comakership met beroepenveld, staf en student Feedback en aanspreken op verantwoordelijkheid, resultaat en proces

Succes en faalfactoren Levende, doorleefde visie vs abstracte missie Pdca in de vezels vs denken in (kwaliteits)systemen Aanspreken en feedback geven vs overnemen, laten gaan, er mee wegkomen Samen juris prudentie ontwikkelen vs formele verantwoordelijkheden COP vs (organisatie)structuur Comakership vs individueel/ geïsoleerd. Blik naar buiten vs binnen

Grote of kleine kwaliteit? Essentie van grote en kleine kwaliteit is zelfde: Voortdurend verbeteren binnen een professionele organisatie met een professionele onderwijscultuur. Kleine kwaliteit is voorwaardelijk voor grote. Kleine kwaliteit profiteert van grote. Ambities geven richting waarvan ook kleine kwaliteit kan profiteren.

Discussiepunten Kwaliteit = professionaliteit Na PDCA op organisatieniveau, nu PDCA in de vezels krijgen COP en comakership als werkvormen voor kwaliteit