Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Realisatie kindcentrum
Hogere denkvaardigheden
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Drieslag functioneel rekenen
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Rekenen boven het boekje
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Welkom in groep 4.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Pass’t Montessorionderwijs ?
Presentatie Executieve functies
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Groepsdynamiek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Module 6; didactisch handelen
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Visie op het economieonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Basistekst : Talentontwikkeling
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs De Projectgroep en de Stuurgroep vragen uw aandacht !

Vernieuwd montessori rekenwiskundeonderwijs? Ja, omdat:

Er twijfel bestaat over de kwaliteit van het montessori rekenwiskunde onderwijs in de afgelopen jaren Er knelpunten zijn ontstaan door de invoering van realistische rekenmethodes met name bij : - het geven van instructie in heterogene groepen - het integreren van montessorimaterialen in een methode - het werken met lineaire leerlijnen Iedere montessorischool zijn eigen weg uitstippelt om de problemen op te lossen

EN:

De Vrijheid van werkkeuze Vrijheid van werkduur Vrijheid van werktempo Vrijheid van werkcyclus In het geding zijn

De vernieuwingsvraag vanuit de praktijk In de praktijk wordt al meerdere jaren een draagvlak gevoeld voor verandering van de montessori rekenwiskunde didactiek. Leraren willen van "kinderen leren een taak uit te voeren" terug naar "het stimuleren van de wiskundige ontwikkeling van kinderen".

Vernieuwd montessori rekenwiskundeonderwijs is …… Niet: Het samenvoegen van realistisch rekenen met het montessori rekenen Het werken van materiaal naar materiaal Wel: Het rekenwiskundeonderwijs integreren in het geheel van de kosmische theorie Het werken vanuit een mathematisch onderwerp Het inzetten van materialen (paradigma’s) als middel om mathematische ontdekkingen te doen

Kosmische theorie als basis voor de vernieuwing waarbij: Kinderen verkennen en onderzoeken Kinderen samenhang ontdekken door gebruik van hun verbeeldingskracht en het eigen intellect Kinderen op hun eigen wijze de relatie met de werkelijkheid leggen Kinderen hun kennis toetsen aan de werkelijkheid Kinderen hun mathematische geest ontwikkelen

Het kind Kan vrij werken en op ieder moment instappen Ontdekt zelf de wiskundige essenties Zoekt zelf of met anderen toepassingen om zijn opgedane kennis te toetsen aan de werkelijkheid, te oefenen en te integreren met andere kennis waarover het reeds beschikt.

De leraar Signaleert en observeert gericht het gedrag van het kind. Stelt vragen Stemt af en neemt een beslissing om : In te wijden In te grijpen Af te wachten Te observeren Te diagnosticeren Te evalueren Te registreren

En:

De leraar Richt een wiskundig voorbereide omgeving in, afgestemd op de groep en het moment Weet welke inhoudelijke en gerichte observaties en interventies mogelijk zijn Stimuleert het wiskundige denken van het kind

De paradigma’s Montessorimaterialen als gematerialiseerde abstracties, d.w.z. het materiaal beeldt abstracties uit die het kind leert ‘lezen’ en gebruiken Situatiebeschrijvingen die wiskundige relaties tot uitdrukking brengen

Inzicht in en kennis van wiskundige essenties Maken het voor het kind mogelijk met verschillende strategieën te rekenen Maken het voor de leraar mogelijk begeleiding individueel af te stemmen en aan te sluiten bij de vaardigheid en kennis van het individu

INTERACTIE VAN ESSENTIEEL BELANG Interactie tussen leraar en kind Interactie tussen kinderen onderling is VAN ESSENTIEEL BELANG

Doel van de projectgroep met een passend antwoord en product te komen voor alle montessorischolen door: - Werkbijeenkomsten voor te bereiden en uit te voeren met deelnemers van de projectscholen zie www.montessori.nl/pgrekenen : bij projectinformatie en projectscholen - Het schrijven van inhoudelijke katernen zie www.montessori.nl/pgrekenen : bij uitgangspunten en pedagogisch-didactisch model en methodisch model

Vervolg projectgroep zie: www. montessori. nl/pgrekenen : bij Vervolg projectgroep zie: www.montessori.nl/pgrekenen : bij leden projectgroep - Het ontwerpen van werkkaarten voor kinderen Het schrijven van didactische bijsluiters voor de leraar - Scenario’s en trajectkaarten te ontwikkelen zie: www.montessori.nl/pgrekenen : bij materiaal

TIJDPAD START: Januari 2007 TOT: december 2008

Noodzakelijke voorwaarde om project te doen slagen: Voldoende financiële middelen Subsidie van Innovatieplatvorm PO Co-financiering door de montessorischolen zie: www.montessori.nl/pgrekenen : bij projectinformatie

En: bundeling van de krachten in het veld

Er is subsidie aangevraagd en de vraag aan u is: Is het mogelijk dat uw school bijdraagt aan de noodzakelijke cofinanciering? Wij zoeken minimaal 25 scholen die bereid zijn 2000,- euro te investeren.

Belangrijk Het te investeren bedrag kan gehaald worden uit daarvoor bestemde innovatiegelden in het lumpsumbudget van 2006 (€ 7 per kind)

Heeft U vragen? Stel ze aan de projectgroep en/of de stuurgroep ‘Vernieuwd montessori rekenwiskundeonderwijs’ : pgrekenen@montessori.nl