Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Van Damschool in ontwikkeling
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Adaptief onderwijs.
Lineair curriculum concentrisch.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Kansrijke combinatiegroepen
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Informatie- avond groep 6
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Planborden en dag- /weektaken
De kubus van CSPE succesfactoren!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Beter Onderwijs Nederland
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vaco’s
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Loopbaancompetenties
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Het zorgcontinuüm.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Naam school Datum Logo van de school
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Doubleren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Doubleren.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel

differentiëren Omgaan met onderwijsbehoeften Lukt in de mate waarin scholen in staat zijn om te differentiëren

Differentiatie capaciteit Klassikaal aanbod en ingaan op incidenten Methoden gebonden aanbod, maar rekening houden met de kenmerken van de groep (systematische convergente differentiatie) Aanbod op grond van een analyse van leerlinggegevens (systematische divergente differentiatie) Kinderen sturen zelf mee in hun leerproces, door zelf activiteiten te kiezen bijvoorbeeld

Technische vaardigheden Aanpassingen voor leren en leven Gedrag en balans Geletterdheid Sociale vaardigheden Gecijferdheid Technische vaardigheden

Algemene onderwijs- behoeften A Moeilijk voor ons om aanpassingen te realiseren. B We zijn redelijk in staat om aanpassingen te realiseren. C We realiseren veel aanpassing-en waarin we tegemoet-komen aan behoeften van kinderen. D Aanpassing-en kunnen we (vrijwel) volledig realiseren, afgestemd op behoeften van kinderen.

Praktische vaardig-heden Geletterd-heid Gecijferd-heid Praktische vaardig-heden A. Geen of weinig mogelijkheden voor differentiatie. De leerstof is uitgangspunt en stuurt het gedrag van de leraar in de keuze voor activiteiten en de organisatie ervan. B. De leraar richt het onderwijs in naar kenmerken van de groep. De leerstof is uitgangspunt, maar er worden varianten bedacht om te differentiëren, zoals: gelaagde instructie, kleine instructiekring, werken volgens het bhv-model en begeleide verwerking. C. Individuele onderwijs-behoeften van kinderen, zoals waargenomen door de leerkracht, zijn bepalend voor het onderwijs dat wordt gegeven. De leraar werkt met groepsplannen, weektaken, diverse instructiegroe-pen en verwerkings-opdrachten. D. Op basis van eigen onderwijs-behoeften kunnen kinderen keuzes maken, begeleidt en ondersteund door de leraar. Gesprek en reflectie zijn daarbij belangrijk. Voor kinderen zijn er keuzehoeken, circuittafels en open opdrachten.

Sociale vaardig-heden Gedrag en balans   Sociale vaardig-heden A. Een algemeen onderwijsaan-bod, gericht op de groep. Bij incidenten wordt ingegaan op individuele problemen van kinderen. B. De leraar zoekt mogelijkheden om aan te sluiten bij individuele behoeften van kinderen. Bijvoorbeeld door individuele gesprekken en handelings-plannen. C. De leraar gaat in op individuele onderwijsbe-hoeften van kinderen. Bijvoorbeeld door te werken met een pedagogisch groepsplan waarin activiteiten zijn opgenomen, gericht op individuele kinderen, kleine groepen en de hele groep, op basis van analyse van de groep. D. Kinderen volgen een eigen levenspad, ondersteund door de leraar. Reflectie speelt in deze benadering een belangrijke rol.

A B C D onderwijsbehoeften en schoolprofiel Sturing door de leraar Klassikaal onderwijs aanbod. Ingaan op incidenten Klassikaal onderwijs aanbod met systematische differentiatie Gedifferentieerd onderwijsaanbod Op grond van gegevens over leerlingen Gedifferentieerd onderwijs met zelfsturing van leerlingen. handelingsplan Gedifferentieerde instructie, handelingsplan Groepsplan Dialoog leraar en leerling Sturing door de leraar Ook sturing door de leerling Convergente differentiatie Divergente differentiatie

A B C D onderwijsbehoeften en schoolprofiel Sturing door de leraar Klassikaal onderwijs aanbod. Ingaan op incidenten Klassikaal onderwijs aanbod met systematische differentiatie Gedifferentieerd onderwijsaanbod Op grond van gegevens over leerlingen Gedifferentieerd onderwijs met zelfsturing van leerlingen. handelingsplan Gedifferentieerde instructie, handelingsplan Groepsplan Dialoog leraar en leerling Sturing door de leraar Ook sturing door de leerling Convergente differentiatie Divergente differentiatie