Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1
Meester Joris Filmpje Filmpje 2
Actua 3
Beginsituatie School 4 ASO-school Deinze > leerlingen 10 studierichtingen
VOETen Homoseksualiteit Zeer belangrijk Zinvol Overbodig Taboesfeer 5 Beginsituatie Leerkrachten & Leerlingen
Deel 1 Deel 2 Voor wie? 5 HUW Wat? gedragswetenschappen les ‘seksuele identiteit en geaardheid’ folder homoseksualiteit: wat is het? waar kan je terecht? tips om ‘uit de kast te komen’ …… Project ‘Hoe anders is anders?’ Voor wie? 5 e jaar Wat? gastsprekers 6
7
Programma Analyse 8
Programma Sterktes & zwaktes + + Nadruk op respect Open en veilige context Houding van de leerkracht Correct taalgebruik Expressie van de jongeren staat meestal centraal in de lespakketten - - Educatie is nodig voor alle jaren van het middelbaar Niet enkel HUW Onderwijspersoneel en visie van de school betrekken Betrekken van ouders 9
Microniveau Schooltype C Gestructureerd Werkgroep ‘Relavo’ Nood aan blijvende voorzieningen Seksuele diversiteit + homoseksualiteit VOET: sociale vaardigheden Over de grenzen Model 5: integratiemodel Lesgebonden + lesoverstijgend 10
Mesoniveau Directie Schoolklimaat Benodigdheden Noodpakket Werkgroep Noodpakket Vaste ondersteuning en bijsturing Leerlingen- begeleiding Begeleiden na de lessen rond (homo)seksualiteit Contact met de ouders 11
Macroniveau Bevoegdheid Vlaamse regering Belangrijke rol Sensoa Film Sam & Lisa In Nederland verplicht voorlichting seksuele diversiteit VOETen 12
Macroniveau MinisterParlementaire commissie Werkgroepen Pascal SmetOnderwijs & gelijke kansen Mensen met kennis van zaken Goed informeren noodzakelijk Politiek onafhankelijk 13
14 Draaiboek Seksuele diversiteit - homoseksualiteit Beladen onderwerp Vooroordelen Bedoeling • nuanceren • ≠ en = Leerkracht • dialoog • vertrouwen • eigen mening
15 Draaiboek Didactische werkvormen • Werkvorm 1 In the picture • Werkvorm 2 Stellingenspel • Werkvorm 3 Getuigenis
VRAGEN?
Bedankt voor jullie aandacht!