Masterdocenten en leiderschap in het MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Professioneel sturen.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Loopbaanontwikkeling
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Professionalisering van leraren door reflectie en onderzoek
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Informeel leren en….. social media
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Begeleiden van Praktijkonderzoek
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Associate degree 26 november 2010
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
CONCEPT Loslaten en binden: how can I be your leader if you don’t follow me? Anja Smit.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Een theoretische verkenning
moderniseren van het curriculum.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De puzzel past steeds beter
Professional Development Schools - Rijnmond
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Netwerkleren in het onderwijs
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Geïntegreerde schoolverbetering
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Kansen implementatie vakwedstrijden
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
De collectieve ambitie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Masterdocenten en leiderschap in het MBO Marco Snoek

Overzicht Leiderschap van leraren Masters binnen het Nova College Opbrengsten voor het Nova College en ECBO Reflecties op transfer en ‘boundary crossing’ Discussie

Beelden van leiderschap Hierarchische structuur: beeld van de enkele individuele leider Leider = baas en supervisor/eindverantwoordelijke Onderwijskundig en transformationaal leiderschap: de leider als held

Waar zijn de professionals? Beelden van leiders en ondergeschikten belemmeren een professionele cultuur

Leiderschap van leraren Discussie over professionele ruimte en professioneel mandaat van leraren Twee taken: Primaire rol: ondersteunen, sturen en voeden van het leren van leerlingen Secundaire rol: lid van een moderne professionele organisatie en een modern beroep (TALIS 2010): Leraar als onderzoeker Leraar als collega (collegiale feedback) Leraar als innovator Leraar als samenwerker

Leiderschap van leraren ‘The process by which teachers, individually and collectively, influence their colleagues, principals, and other members of school communities to improve teaching and learning practices with the aim of increased student learning and achievement’ (York-Barr & Duke, 2004)

Masteropleiding voor leraren Master Professioneel Meesterschap Drie kerncompetenties: Ondernemen Onderzoeken Inspireren Bestaand vakmanschap verbinden met onderliggende concepten en theorieën op het terrein van leren, didactiek, pedagogiek, schoolorganisaties en schoolontwikkeling, en met bredere maatschappelijke ontwikkelingen.

Opbrengsten voor het Nova College 21 geïnspireerde masterdocenten. Een “groep” met: Nieuwe kennis over leren en innoveren. Meer inzicht in het reilen en zeilen van een organisatie. Onderwijs staat voorop! Onderzoeks- en implementatievaardigheden. Van afwachtende docenten naar professionals met lef. Teacher leaders!  

Een innovatienetwerk binnen Nova. Op organisatieniveau: Bijdragen aan managementconferenties. Bijdragen aan onderwijsontwikkeling. (intensiveren) Onderzoeken overdraagbaar maken. Kennisdelen tussen de units! Laten van zich horen… Geen antwoord van het management… dan zelf iets organiseren.  

Een innovatienetwerk binnen Nova. Op unitniveau: Nieuwe onderwijskennis in de units. I.s.m. management ontwikkelen beleidsplan. Teamleaders. Kennisdelen tussen opleidingen binnen de units. Onderzoeken overdraagbaar maken. Nieuwe spirit. Externe bijdrage aan ontwikkelingen in de sector.

Een innovatienetwerk binnen Nova. Op individueel niveau: Nieuwe drive. (workshops geven, kennisdelen organiseren) Nieuwe kennis en vaardigheden. Nieuwe onderzoeken. Door inzicht in organisatiestructuur besef van professionele bijdrage. Profilering door gegroeid bewustzijn. (persoonlijk leiderschap)

De succesfactoren. Integrale aanpak! De organisatiebehoefte centraal. Verbinding met de onderwijsontwikkelagenda. Van functiemix denken naar organisatie denken. Denken als lerende organisatie op macro-meso-micro niveau. Inbedden in de structuur. Masterdocenten als innovatienetwerk. Voortzetten ondersteuning (dîner-pensants) na het afstuderen! Een afdeling of change agent binnen de organisatie.

Randvoorwaarden HRM Externe regeling intern doorvertalen Sollicitatieronde docenten ondersteunen/ begeleiden Monitoren van het traject. De Nova Academie Professionaliseren van de docent. Inkoop scholing / maatwerk leveren (binnen kaders) Weging van scholingstraject t.o.v. doelstelling. De interne groepsvorming ondersteunen tijdens/na het leertraject.

Onderzoeken Zorgleerlingen. Ons een zorg! Professioneel werken met digitale middelen in het werkveld van de sociaal-maatschappelijk dienstverlener Leer hoe ik leer. Leer hoe ik leer. Effectieve aanpak huiswerk. Effectieve aanpak huiswerk. Het bindend advies in de Entreeopleiding. Het bindend advies in de Entreeopleiding. Effectieve aanpak huiswerk. Een beter diplomarendement. Relatie tussen studievertraging en zelfsturing.

Opbrengsten voor het ECBO

Reflecties op transfer en boundary crossing

Leiderschapscompetenties van leraren Onderzoeksvraag Master-programma ? Leiderschapscompetenties van leraren Nieuwe rollen Schoolontwikkeling In welke mate draagt een masteropleiding bij aan leiderschapscompetenties van leraren, aan nieuwe rollen en aan schoolontwikkeling en welke factoren zijn daarbij bepalend?

Transfer of learning Drie factoren: Ontwerp training Competenties en motivatie cursist Organisatieklimaat op de werkplek (Baldwin & Ford 1988, Bunch 2007, Arthur et al. 2003)

Organizational transfer climate Strategische inbedding (alignment) Prikkels om toe te passen Werkroutines, erkenning/beloning, accountability Mogelijkheden om toe te passen Werkdruk Autonomie Tijdsinterval Ondersteuning en feedback van leidinggevenden Verwachtingen, feedback, betrokkenheid, ondersteuning Ondersteuning en feedback door collega’s Culturele inbedding Vrijwillig/vrijblijvend? Leren is lust of last/kostenpost of investering voor de organisatie? (Rouiller and Goldstein 1993; Burke and Hutchins 2007; Baldwin and Ford 1988; Clarke 2002; Tracey and Tews 2005; Holton III, Bates, and Ruona 2000)

? Gescheiden systemen Boundaries en boundary crossers Schoolsysteem Opleidingssysteem Boundaries en boundary crossers

Boundary crossing en expansive learning Boundary zone Boundary objecten Boundary objecten Schoolsysteem Opleidingssysteem Boundary object: mogelijkheid voor betekenisvolle dialoog tussen stakeholders uit verschillende activiteitssystemen, wat leidt tot expansief leren binnen beide activiteitssystemen

Gescheiden systemen ! Versterking van grensoverschrijdingen Schoolsysteem Opleidingssysteem ‘Corporate curriculum’: the organization’s perspective on a learning design that aims at mutual effects at the level of individual and organizational behaviour, bridging individual professional development and school development (Kessels, 1993). External curriculum consistency: ’the homogeneity of the notions of parties involved on what the problem is and how it can be solved by means of educational provisions’ (Kessels, 1993, p.27).

Versterking van boundary crossing Kwalitatief Strategisch alignment Gedeeld eigenaarschap Verbinding tussen opleidingsinhoud en schoolagenda Kwantitatief Collectief traject Boundary crossing door leidinggevenden Boundary crossing door opleiders

Uitkomsten Beperkt nieuwe rollen, wel nieuwe invulling: Meer vanuit theorie (zelfverzekerdheid, stevigheid) Meer analytisch, reflectie ipv snelle oplossing Meer strategisch bewustzijn en eigen rol Veel in gang gezet: ‘20 broedplaatsen van innovatie’ Impact op werkpraktijken (o.a. door coaching van collega’s) en op leiderschapspraktijk/zelfbewustzijn van teams (o.a. teamleren)

Succesfactoren Belemmeringen Strategisch alignment Collectiviteit Koppeling aan functiebouwwerk Belemmeringen Eigenaarschap leidinggevenden Boundary crossing door opleiders Nadruk op onderzoek?

Leiderschap van leraren Als onderdeel van de organisatiestructuur? Op basis van selectie en benoeming Met formeel mandaat Ik wel, jij niet Als onderdeel van de organisatiecultuur In potentie kan iedereen een leiderschapsrol pakken Op een bepaald moment, een bepaald thema Leiders en volgers wisselen

Strategisch management LD? Opdrachten Strategische vraagstukken ? ? Dilemma’s Praktijkvraagstukken Docententeams LD?

Strategisch management Boundary crossing Pendel strategie en praktijk Strategisch management LD? ? ? Docententeams

Leiderschap als structuur of cultuur Fase? Geselecteerd, geformaliseerd en gemandateerd Informeel, wisselend