(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Medezeggenschap en de Benchmark
Medezeggenschapsraad
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Presentatie gemeente Beek
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
?.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
Bestuur Vlietlandcollege
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Jaarvergadering OR Jaarverslag MR 2012 Ruby Arts Voorzitter MR Bs Petrus & Paulus.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Wat willen we vandaag doen?
Handelingsgericht werken
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Programma welkom presentatie OV stemmen van de leden
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Werkoverleg en Medezeggenschap
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Workshop ‘visieversneller’
MR Pius X Wateringen Orgaan voor medezeggenschap (inspraak). De MR vertegenwoordigt de belangen van leerlingen, ouders en leerkrachten. Primair doel: behartigen.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Jaarverslag & Thema-avond ‘Social media’ Medezeggenschapsraad 2014 – juni 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Medezeggenschap bij De Eshoek
De Medezeggenschapsraad spreekt….
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Jaarverslag medezeggenschapsraad
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Bestuur Vlietlandcollege
Gepersonaliseerd leren
Bestuur Vlietlandcollege
Activernde didactiek & passende werkvormen
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Besturen en Communiceren
Transcript van de presentatie:

(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs CNV Onderwijs Academie 1

Wat versta jij onder “kwaliteit in het onderwijs” Nadenker Wat versta jij onder “kwaliteit in het onderwijs”

Stelling 1 De (G)MR moet gebruik maken van zijn initiatiefrecht om de kwaliteit van het onderwijs op school te bespreken.

Rol en kwaliteit leraar Inspraak bij beleid van de school en het samenwerkingsverband Kwaliteit Pabo’s en NLO verbetert op gebied van omgaan met verschillen Professionalisering Extra middelen; actieplan Beroepsregister Versterkt toezicht op kwaliteit leraarschap Prestatiebeloning 4

Vraag Hoe borg je de goede ideeën van een individuele docent zodat deze ook later in de school gebruikt kunnen worden?

Rol van de mr of gmr WMS: bevoegdheden om mee te praten Praktijk: het gaat niet over de goede dingen. Waar moeten we het over hebben? Behoefte van mr-leden om juist over onderwijs te praten en mee te denken.

Wat is uw ervaring met de (G)MR? De meeste leden van de raad hebben een mening, het is alleen jammer dat niemand de mening van de raad weet. Er is minder tijd nodig om raad te geven dan om een raad op te volgen. Een opgevolgd advies is meer waard dan een goed gegeven advies. 7 7

Doelen van medezeggenschap Het behartigen van belangen van Personeelsleden Ouders Leerlingen Het opkomen voor het belang van het onderwijs (school / bestuur / maatschappelijke omgeving) 8 8

Het behartigen van belangen Collectiviteit Spreiding van macht Opheffing van wantrouwen Evenwichtigere belangenbehartiging Individualiteit Zelfontplooiing Arbeidssatisfactie 9 9

Continuïteit en kwaliteit Verbetering van de kwaliteit (van de besluitvorming) Verhoging aanvaardbaarheid en de acceptatie van een besluit - Moet leiden het voorkomen van tijdsverlies bij de uitvoering 10 10

Functies van medezeggenschap Voldoen aan wettelijke verplichting Communicatie bevorderen Belangenbehartigen van personeelsleden, leerlingen, ouders Invloed uitoefenen op het beleid Controleren van bestuur en management 11 11

Succesvol communiceren wie is uw doelgroep (uw achterban bestaat uit meerdere (subgroepen); wat u wilt bereiken; wat wil uw doelgroep weten; welk middel is het meest geschikt; wat moet u er voor doen / wat kost het / wie doet wat; wat is het effect van op deze manier communiceren? 12 12

Code Goed Bestuur Principes voor goed bestuur Pas toe of leg uit Horizontale verantwoording Scheiding bestuur en toezicht Sturing en beheersing 13 13

Functioneren van de (G)MR 1 Wie stelt agenda op Wie mag en wanneer de agenda wijzigen Waarneming voorzitter Minimum aantal (g)mr leden bij een vergadering Minimum aantal (g)mr leden bij een besluit (per geleding) Wijze van besluitvorming (stemverhouding) 14 14

Functioneren van de (G)MR 2 Notuleren (wanneer, hoe, wie) Schrijven jaarverslag Vaststellen verslag Toezending stukken (wie, wanneer) Taken voorzitter, secretaris, penningmeester Informeren van achterban en andere raden bij het bestuur 15 15

Missie (filosofie) 2.Identiteit 3. Klimaat van werken 4. Stijl Toekomstgericht “Wat voor (g)mr willen wij zijn? Zichtbaar in: communicatie, boodschap, gedrag 2.Identiteit Wie zijn wij? Waarom zijn wij er? Steunt op: filosofie Zichtbaar in wat wij nu doen (gedrag) 3. Klimaat van werken (G)MR-klimaat zichtbaar in besluitvormingsstructuur, communicatielijnen, informele communicatie (G)MR- cultuur 4. Stijl Hoe werken wij? Zichtbaar in gedragingen, omgangsvormen 5. Sfeer De energie in de (g)mr; De uitstraling, afstandelijkheid, Gezelligheid 16 16

Dilemma Uw school heeft een jonge groep leerkrachten met veel nieuwe ideeën over hoe goed onderwijs te geven (bv door gebruik te maken van huidige ICT mogelijkheden) en willen dit graag binnen de school toepassen om kwaliteit te verhogen. De directeur/directrice wimpelt het weg; resultaten zijn prima, geen reden voor veranderingen. Welke rol neemt u als (G)MR?

School Haalbaar en gedegen programma Uitdagende doelen en effectieve feedback Betrokkenheid van ouders en gemeenschap Veilige, ordelijke omgeving Collegialiteit en professionaliteit.

De leraar Didactische aanpak Klassenmanagement Sturing en herontwerpen van het programma

De leerling Thuissituatie Geleerde intelligentie en achtergrondkennis Motivatie

De Ouder rol bij signaleren van lesbehoeftes (?) Communicatie met leerkracht Invoeren van klassenouders?

De MR Meedenken is een groot goed, maak er gebruik van!!

U veel succes toe te wensen met het (g)mr-werk!! Rest ons…… U veel succes toe te wensen met het (g)mr-werk!!