Voor elkaar?!
Programma Visie MR Zorg Koffie Vragen
Visie “Samen bouwen aan een sterk fundament “ Didactisch pedagogische handelen Kwaliteit Communicatie Identiteit
Meervoudige Intelligentie Braingym Meerwerk Coöperatief leren Historie Waarom??
Heden Wie zijn wij? Wat motiveert ons ? Wat vragen de ouders van ons? Wat is het beste voor kinderen? Wat is ons kindbeeld? Heden Wat is het beste voor de school?
Heden Historie Toekomst
voor elke school in Houten Gesprekken met collega’s over de historie en de visie Conclusies: Mooi verhaal Goed om in je achterhoofd te houden Komt niet overeen met de werkelijkheid Opnieuw bekijken voor elke school in Houten
Studieavond (1): “Iedereen de deur uit !!!” Vrije keuze met kijkwijzers Praathuis (Jenaplanconcept) Werfklas (Antroposofisch concept) De Plantage (Daltonconcept) De Wissel (SBO) De Aventurijn (Startende reguliere basisschool met vernieuwingsaspecten)
Kijkwijzers Hoe gaat organisatorisch de stap van zelfstandig werken naar zelfstandig leren? Hoe gaan ze om met het spanningsveld tussen zorg en resultaatgerichtheid? Hoeveel moeite gaat het ons kosten om zo te werken? Hoe profileren zij zich in de wijk? Hoe wordt adaptief onderwijs ( competentie,relatie en autonomie ) vormgegeven?
Kijkwijzers Hoe heeft het LVS vorm gekregen? Hoe is de doorgaande lijn? Welke vaardigheden moeten leerlingen en leerkrachten hebben voor het Dalton onderwijs? Wat zijn de eisen voor het Dalton onderwijs? Hoe worden de eisen gemeten? Hoe dichtbij staat het Dalton onderwijs bij de Zevensprong? Kunnen we onze methodes behouden? Wat zijn de criteria voor de nieuw aan te schaffen methodes?
Studiedag (2) Presentaties (resultaten van kijkwijzers, laat zien wat relevant is voor de 7Sprong) Concept of deelaspecten Ordenen Gewichten hangen Samenwerking Verantwoordelijkheid Zelfstandigheid
(Samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid) Achterliggende conclusie: Alle drie aspecten staan bij Dalton Flink zijn: ons serieus de vraag stellen of we iets met Dalton willen. Zo ja, hoe diep? Werkgroep (6 mensen): studiedag (3) voorbereiden. (Samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid)
Rapportage (48 pagina’s) Dalton op abstract niveau Dalton op concreet niveau Consequenties: besluitvorming, kwaliteit en praktische zaken (invallers, financiën, nascholing, stagiaires)
Dalton is no method, no system, is an influence.
Conclusie van het team: “ We gaan staan voor Daltononderwijs” Studiedag (3) Gekeken hoe Dalton de “influence” kan vertalen naar concreet handelen. Wat doen we al en hoever staan we er vanaf? Conclusie van het team: “ We gaan staan voor Daltononderwijs”
Samenwerking Zelfstandigheid Verantwoordelijkheid Differentiatie
Kwaliteit Wat we doen moet zinvol zijn. Dat kun je alleen bepalen als er concrete doelen zijn en je deze systematisch meet. Dit jaar een grote leesevaluatie Toetsbeleid Evaluatiebeleid
Communicatie Specifiek: hoe brengen we informatie over naar elkaar? Leerkracht naar leerling Leerling naar leerkracht Leerkracht naar leerkracht Ouder naar leerkracht Leerkracht naar ouder
Direct en Daadkrachtig Intuitief optimistisch Correct Precies Stabiel Geweldloze communicatie Snelle denker /extravert Direct en Daadkrachtig Intuitief optimistisch Correct Precies Stabiel Ondersteunend Taakgericht Mensgericht Trage denker/ introvert
Identiteit Geloven is een levenshouding. Daarbij gaat het erom dat kinderen ontdekken wie ze zelf zijn en gaan nadenken over de ‘diepere vragen in het leven’. Verder vinden we het belangrijk dat in onze vieringen een directe link wordt gelegd met de zingeving van de vieringen. Dat betekent dat we de “christelijke feesten” nooit vieren zonder dat we de kinderen leren waarom we deze feesten vieren.
Procedure MR (instemming oudergeleding en personeelsgeleding) Bestuur Directie
Overige zaken: Studenten 13 oktober: Hans Wenke
Medezeggenschapsraad Erik Schouten
Agenda MR en Oudervereniging Wat doet de MR? Wat betekent de MR voor mij als ouder? Contact met de MR Rol MR in visie op onderwijs Leden van de MR 26
MR en Oudervereniging De Oudervereniging organiseert allerlei schoolactiviteiten De MR houdt zich bezig met het beleid en de organisatie van de school Gemeenschappelijke MR (GMR) voor Katholieke Scholenstichting Fectio 27
Wat doet de MR? Kijkt kritisch mee over schouder van directie Geeft directie gevraagd en ongevraagd adviezen Neemt besluiten over onderwerpen die met het beleid van de school te maken hebben 28
Bevoegdheden van de MR Instemmingsrecht Adviesrecht Verandering van de onderwijskundige doelstellingen Vaststelling of wijziging van schoolwerkplan of leerplan Vaststelling of wijziging van het schoolreglement Adviesrecht Verandering van de grondslag van de school Fusie met een andere school Beleid mbt aanstelling of ontslag van de schoolleiding Regeling van de vakantie 29
Wat betekent de MR voor mij als ouder? Oudergeleding vertegenwoordigt ouders Aangelegenheden die op iedereen betrekking hebben Geen individuele situaties 30
Contact met de MR Website Zevensprong Agenda Verslagen Email: mr7sprong@hotmail.com MR-leden aanwezig bij 10-minutengesprekken in de hal U bent welkom bij de MR-vergadering En natuurlijk zijn wij aanspreekbaar op school!
Rol MR in visie op onderwijs Instemmingsrecht bij eventuele wijziging onderwijskundige doelstellingen Input van ouders nodig! Tijdens informatieavonden Via email, telefoon, gesprek
MR leden Leerkrachten Ouders Peter Verheul Marlies Hellwich Ellen Arendonk Ouders Jos Brink Annette van Biezen Erik Schouten 33
Zorg voor uw kind
Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Stap 8 Signalering Analyse Diagnose Uitvoering HP Evaluatie HP Externe hulp Zorgtoe-wijzing Verwijzing SBAO, REC-school
Resultaten methodegebonden toetsen Actie leerkracht Resultaten CITO, etc. (conform toetskalender) Observaties (werk, aanpak) Oudergesprekken IB-overleg Actie leerkracht/IB Stap 1 signalering
Foutenanalyse methodegebonden toetsen Actie leerkracht Foutenanalyse Cito Licor/OVSO-gegevens Analyse werkhouding/gedrag/ motivatie Sociogram Actie leerkracht/IB Stap 2 analyse
Info verzamelen vorige LK Actie leerkracht Dossierstudie Licor/OVSO-gegevens Extra onderzoek IB/RT Actie IB/RT Observaties IB Actie IB Stap 2 analyse
Op basis van analyse GHP en/of IHP Actie leerkracht/IB IHP bespreken met ouders Actie leerkracht RT-aanmelding Stap 3 diagnose
Uitvoeren van HP Uitvoeren van RT Stap 4 Uitvoering HP Actie leerkracht Uitvoeren van RT Actie RT Stap 4 Uitvoering HP
- nieuwe RTaanmeldingen - nieuwe (I)HP Groepsbespreking - evalueren (I)HP - nieuwe RTaanmeldingen - nieuwe (I)HP Actie leerkracht/IB Stap 5 Evaluatie HP
(samenwerkingsverband) Eduniek aanmelding Actie leerkracht/IB Schoolmaatsch. werk Actie IB Zorgcie (samenwerkingsverband) Stap 6 Bureau Jeugdzorg Actie IB Logopedie Externe hulp Motorische training Actie IB Anders Actie leerkracht/IB
Ambulante begeleiding vanuit zorgcie Preventieve Ambulante begeleiding Actie IB Preventieve Ambulante begeleiding (REC) Rugzakaanvraag (leerling gebonden financiering) Andere basisschool Stap 7 Zorgtoe- wijzing
PCL-procedure REC-procedure Stap 8 Verwijzing SBAO, rec- school Actie IB REC-procedure Verwijzing SBAO, rec- school
Pauze koffie & thee
Voor elkaar?! Vragen