KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Gedragsproblemen
De “ leraar” als rolmodel
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Learning analytics: de docent
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leren voor en door het werk
Presentatie KOLL project
De waarde van cultuureducatie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Voortgangsgesprek fase 1
“Passend onderwijs op maat”
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Aanpak problematisch gedrag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Levensbeschouwelijk leren
Psychologieles 11 lesweek 1
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Beginnen met lesplannning
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
De juiste route naar het juiste doel
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Naam school Datum Logo van de school
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Johan de Witt College Den Haag
Transcript van de presentatie:

KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal

Individueel bestuderen van leertheorieën Bespreken en mening vormen Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Individueel bestuderen van leertheorieën Bespreken en mening vormen Eigen ervaringen toetsen aan leertheorieën Ontwikkelen toekomstvisie

Inleiding Producten Leertheorieën Toekomstvisie Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie

COGNITIVISME Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Onderzoek geeft goed licht op de leermogelijkheden van kinderen in 4 fasen. Sensomotorisch denken Objectpermanentie Preoperationeel denken Concreet operationeel denken Formeel operationele fase Een goede bron om de juiste leeromgeving voor kinderen te scheppen Assimileren - Accomoderen

CONSTRUCTIVISME Inleiding Producten Leertheorieën Toekomstvisie Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Ervaring toelichting Kennis fundament Kennis fundament Kennis fundament Zone van de naaste ontwikkeling (Vygotski)

BEHAVIORISME Wetenschap op basis van louter waarneembare feiten Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Wetenschap op basis van louter waarneembare feiten Continuïteitshypothese Parallellen tussen mens en dier Conditionering bestraffen van ongewenst gedrag belonen van gewenst gedrag Reflexleer (Pavlovreactie) stimulus –respons (methodologisch behaviorisme)

Antecedent – gedrag – consequentie BEHAVIORISME Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie functie-analyse Antecedent – gedrag – consequentie De skinnerbox (radicaal /context behaviorisme, Skinner) context Leren door imitatie (taal)

Connectivisme Voorwaarden: Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Leren is een proces van connecties vormen (neural & external). De vaardigheid óm te leren is belangrijker dan datgene wát je leert. “The learning is ín the network“. Weten ‘waar’ of ‘wie’ is belangrijker dan weten op zich. Voorwaarden: Een goed netwerk te hebben en onderhouden Weten waar de kennis in het netwerk zit

ANALYSE Cognitivisme en Constructivisme vullen elkaar aan Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Cognitivisme en Constructivisme vullen elkaar aan Behaviorisme: Voor adolescenten geschikt voor houding en attitude Voor pre-operationele fase als leervorm mogelijk Connectionisme: enigszins in tegenspraak met cognitivisme en constructivisme maar deels interessant in huidig tijdperk Vooral interessant voor informatie verwerving, minder voor verdiepende kennisverwerving

TOEKOMSTVISIE Inleiding Producten Leertheorieën Cognitivisme Constructivisme Behaviorisme Connectivisme Analyse Toekomstvisie Competentiegericht onderwijs Informatie voor kennisverwerving aanbieden Volgens zone van naaste ontwikkeling Passend bij de cognitieve fase van ontwikkeling Attitude en zelfbeeld ontwikkelen met waardering en beloning volgens behavioristisch model VOORWAARDEN Kleine klassen (zie voorbeeld school in Capelle) Leerprogramma dat horizontaal en verticaal goed gestructureerd is en voortdurend verbeterd wordt Individuele aanpak waarvoor een goedwerkend leerlingvolg systeem noodzakelijk is