De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Psychologie van het leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Psychologie van het leren"— Transcript van de presentatie:

1 Psychologie van het leren
Hoofdstuk 2

2 Informatie verwrken

3 Opdracht 2.1 A Maak een analyse van het systeem (input, black box, output, geheugen) voor hoe een kind het woord 'speeltuin' leert en zet dat in een schema.

4 Lerende robots

5 Waarnemen: filteren filteren,
richard wiseman Richard Wiseman - Psychologist & specialist on deception, humour and the characteristics of luck.

6 Waarnemen: aandacht Expliciete geheugen: het geheugen waar moeite voor wordt gedaan Aandacht: Bewust Automatisch  Betekenisvolle input (naam, emotie) Afleiding en multitasking  minder onthouden Onbewust waarnemen  toch onthouden (sluikreclame)

7 Leren Gevoelige periode: periode waarin je iets optimaal leert

8 Memory

9 Traplopen Tweeling 1 Tweeling 2
46 weken oud  6 weken 53 weken  2 weken

10 Genie I hear music ice cream truck.

11 Opdracht 2.1 B Leg voor Genie uit wat er bij haar in haar jeugd ontbrak in bovengenoemd systeem.

12 Opdracht 2.1 C Leg uit wat er nu in haar systeem ontbreekt waardoor ze niet zo goed meer taal kan leren.

13 Nature - nurture Erfelijke aanleg bepaalt de grenzen.
Door training worden bestaande gedragingen versterkt en de plasticiteit uitgebuit.

14 Leren Imitatie Trial and error Gewenning (habituatie)
Inprenting (tijdens een gevoelige periode) Conditioneren

15 Imitatie Baby's leren lopen omdat ze de mensen om hen heen imiteren. Noem enkele andere gedragingen die je aangeleerd hebt door imitatie.

16 Trial and error: Thorndike

17 Gewenning

18 Opdracht 2.2: Gewenning Neem een voorwerp met wat uitsteeksels en houd dit vast in je hand. Ga na of je het voorwerp duidelijk in je hand voelt. Houd je hand onbeweeglijk gesloten. Probeer na een minuut of je de vorm van het voorwerp nog ervaart. Beweeg intussen niet met je vingers. Wat valt je op? Op dezelfde manier zal je gewend raken aan omgevingsgeluiden, of een geur in de omgeving. Realiseer je dat dit ook geldt voor licht: zonder veranderingen in lichtintensiteit zie je na korte tijd niets meer. Hoe is het mogelijk dat je bij gelijkblijvend licht toch blijft zien? Wat zie je na een poosje als je aan het staren bent? Probeer drie voorbeelden te noemen van gewenning bij andere zintuigen.

19 Inprenting (tijdens gevoelige periode): Konrad Lorenz

20 Opdracht 2.4: Gevoelige periode
Hoe zou je de term gevoelige periode definiëren? Welke verklaring kun je bedenken voor het feit dat het moeilijker is om vóór de gevoelige periode iets te leren dan in de gevoelige periode.

21 Klassieke conditioneren: Pavlov

22 Operante conditionering: Skinner
Skinnerbox: Belonen Straffen

23 Opdracht 2.3 Op twee benen leren lopen, gebeurt behalve door imiteren ook door conditioneren. Leg dit uit. Zijn er nog andere vormen van leren van belang bij het leren van lopen? Leg uit.

24 Inzichtelijk leren: Wolfgang Köhler


Download ppt "Psychologie van het leren"

Verwante presentaties


Ads door Google