Sectie bestuurs- & politieke wetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Ervaringen in samenwerking
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Minisymposium ChristenUnie
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Maatschappelijk Aanbesteden
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
Nieuw verbindend Vermogen Een zoektocht naar nieuwe verknopingen van wonen, zorg en pensioenen Jan-Kees Helderman Radboud Universiteit Nijmegen Cor van.
Zorg nieuwe stijl.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Ondernemen(d) in het onderwijs
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Herstructurering Sociaal Domein
De Gebiedende Wijk? Een zoektocht naar haar governmentality
Samen verder!.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wat gaan we doen met de corporaties? Deel 2 – Annet Bertram symposium bijzondere leerstoel maatschappelijk ondernemen met grond en locaties 10 november.
Actief burgerschap in en door sport
Sturing om Zorg …. Zorg om Sturing
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Verzorgingsstaat Arbeid & maatschappij
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Verzorgingsstaat pargf.4
Thema 3: De verzorgingsstaat
De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving
Thema 3: De verzorgingsstaat
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Wmo beleid in de Drechtsteden
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Sectie bestuurs- & politieke wetenschappen Public health & de sociale investeringsstaat 18 mei 2009 Dr. Jan-Kees Helderman contact: j.helderman@fm.ru.nl

Interventie motieven: Opbouw van mijn betoog Proloog: Open vraag aan Paul Frissen Sociale bewegingen en hun kwesties. Interventie motieven: Van sociale bescherming naar sociale investering Interventie strategieën Ontkokeren:de wijkaanpak

zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel? Een open vraag aan Paul Frissen Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel? (Hilary Putnam, 2001, “Pragmatisme een open vraag” Meppel: Boom)

Over fysieke beweging (1): van A naar B in zomaar een stad Ahmedabad (India): ongepland New York (USA): gepland Gebaseerd op: Cardillo, Scellato, et al, 2006; met dank aan Teun Zuiderent-Jerak

Over fysieke beweging (2) Parijs (France): hybride ruimtelijk patroon

Van fysieke beweging naar sociale beweging Van kraakbeweging tot lau-thi-ngai-in-beweging Van anarchistische beweging tot … autoritaire stilstand.

Sociale bewegingen en hun kwesties   Sociale bewegingen en hun kwesties Jamie Oliver (UK) 2005: Meals on Schools Movement Martin Luther King (USA) 1955: civil right movement Ellen Swallow (USA) 1890: women’s right movement S. Coronel 1810-1895 Hygiënist Oprah Winfrey 3-in-1 movement (Women rights, Afro-american-rights, Obesity)

Drie dilemma’s rondom Public Health Public Health vraagt om een nieuw paradigma. Afstand nemen van het ‘bio-medische’ model (Hunter, 2007) Is het een multi-discipline of een interdiscipline? Public Health is een holistisch concept. Is het integraal beleid of facet beleid (betere coördinatie tussen bestaande programma’s)? Gezondheid is een individueel goed en een publiek goed. Wat zijn de ‘capaciteiten’ van de overheid als hoeder van het publiek belang?

Van sociale bescherming naar sociale investering

Structuur van het betoog Verzorgingsstaat: Complex van institutionele arrangementen die ons tegen sociale risico’s beschermen. Wonen, zorg, onderwijs, pensioen, etc. Individuele risico’s worden sociale risico’s: Omdat wij ze moreel onacceptabel vinden Omdat ze negatieve externe effecten veroorzaken Omdat ze buiten de controle sfeer van het individu liggen. Instituties en collectieve actie Om ons tegen deze risico’s te beschermen zijn er instituties nodig die onze individuele keuzen reguleren en structureren Maar die instituties zijn zelf ook dilemma’s van collectieve actie En verschillen van land tot land.

Sociale risico’s en de verzorgingsstaat In het verleden: volksgezondheidsrisico’s Na WO II: verzekeringsrisico’s tegen inkomensverlies Sociaal-economisch facet beleid De verzorgingsstaat werd een beschermingsstaat Verzorgen / verzekeren / verheffen / verbinden (WRR, 2006) Sociale stijging (VROM raad) Verzekeren en investeren zijn twee zijden van dezelfde medaille

* Doorhalen wat niet toepassing is. Sociale risico’s veranderen in de tijd Omdat wij ze wensen te privatiseren Omdat ze niet meer relevant zijn Nieuwe risico’s nemen plaats in van oude risico’s (afhankelijk van gemiddeld welvaartspeil) De verzorgingsstaat was / is* een institutionele oplossing voor risico’s die wij als sociale risico’s bestempelen. * Doorhalen wat niet toepassing is.

Van sociale bescherming naar sociale investering Sociale beschermingsstaat: Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin sociaal-economische uitval overwegend ex-post financieel wordt gecompenseerd door inkomensoverdrachten. Uitkeringsvisie & sociale verzekeringen Passief en curatief Sociale investeringsstaat: Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin een grotere nadruk ligt op maatschappelijke dienstverlening ter preventie van sociaal-economische uitval. Maatschappelijke dienstverlening: provisies Activering & preventie

Waarom een sociale investeringsstaat? Sociaal-economische reden: We kunnen ons geen hoge sociaal-economische uitval meer permitteren. Mede door de huidige vergrijzing en ontgroening. Morele reden: Een hoge inactiviteitsratio is uiteindelijk onverenigbaar met de notie van economische zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Individuele ontplooiing: Het vermogen van individuen om gedurende de levensloop op een soepele manier verschillende maatschappelijke functies met elkaar te combineren. Van stabiliteit en bescherming naar flexibiliteit en ontwikkeling (b.v. een leven lang leren)

Filosofisch fundament van bescherming Rawls rechtvaardigheidstheorie: Afwijking van het gelijkheidsbeginsel alleen dan wanneer de minst bedeelden het meest profiteren; Startend vanuit gelijke verdeling van hulpbronnen; Als reactie op socialistische ideaal van uitkomstgelijkheid en paternalisme Vooral van toepassing op marktuitkomsten; Verval van het principe: Door veranderingen in sociale risicocategorieën niet langer het geval. Eenzijdig accent op inkomen als fundamentele hulpbron. Distribuendum van verdelende rechtvaardigheid onderontwikkeld

Filosofisch fundament van sociale investering Sen’s capability benadering: Afstand nemen van universele hulpbronnen; Deze zijn plaats- en tijdgebonden Erkenning voor uiteenlopende individuele levensomstandigheden; Meer oog voor het distribuendum van verdelende rechtvaardigheid (b.v. gezondheid of vrijheid) Capabilities en ‘functionings’: provisies. Consequenties voor de postindustriële verzorgingsstaat: Kansengelijkheid herijken tegen de achtergrond van nieuwe sociale risico’s; Van financiële compensatie naar mobiliserende ondersteuning; Van generiek naar maatwerk.

Interventie strategieën Publieke gezondheid Interventie strategieën

Vrijwillige verbanden Sociaal-politieke actoren civil society: Gemeenschap Sociale beweging Vrijwillige verbanden waarden Sociale groepen Vermaatschappelijking Maatschappij Sociaal-politieke actoren Staat Markt wetgeving kapitaal

Vier besturingsarrangementen: Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren laag hoog Staat / Etatistisch Command & Control Markt / pluralisme Competitie / Contract Gemeenschap / communitarian Solidariteit / zelf-coördinatie maatschappelijk middenveld hoog Publieke statustoedeling Onderhandelde overeenstemming Betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de overheid laag

Institutionele verkokering en ontkokering De sociale beschermingsstaat: Sectorale verkokering; Bestaande beleidsprogramma’s onvoldoende ingericht op activering; Afstemming vooral nationaal met als ijkpunt sociaal-economisch beleid. Boedelscheiding (WRR, 2004) Lokale fragmentatie Sociale investeringsstaat: Stimuleren van transsectorale samenwerking; Focus op de leefomgeving van mensen (buurt, school, werk); Accent op maatschappelijk ondernemen; Herijken van taken en verantwoordelijkheden van overheden en maatschappelijke dienstverleners.

Een gemengde besturingscontext Meervoudige doelstellingen; Collectieve doelen / categorale doelen / maatschappelijke doelen Meervoudige sturingsinstrumenten; Marktwerking + overheidsregulering + zelfregulering Meervoudig juridisch regime; Publiekrechtelijk en privaatrechtelijk Juridisch maatwerk Meer dan alleen maar overheid of markt. Revitalisering van maatschappelijk middenveld Flexibele institutionele inrichting.

De provisie van nieuwe publieke goederen Diensten die een situationeel antwoord bieden en maatwerk leveren. Die gericht zijn op het oplossen van complexe problemen, niet reduceerbaar tot één dienst, één type dienstverlener of één sociale groep. Dus ook niet tot één sector. Die bij uitstek relationeel en contextueel georganiseerd moeten worden. Meerdere dienstverleners, werkzaam binnen verschillende institutionele regimes

Publieke gezondheid TWEE VOORBEELDEN

Basisschool De Akker: de ‘sportieve’ school

Wijk aanpak: Rivierenwijk, Deventer

Rivierenwijk Deventer (krachtwijk) Kansrijke wijk Bewoners worden in staat gesteld hun maatschappelijke positie te verbeteren. Door huishoudens intensief te benaderen, met hulp van huisbezoeken, worden probleemsituaties en overlast beperkt. Opgroeiende wijk Kinderen krijgen de kans om in de eigen wijk naar school te gaan. Zij én hun ouders zijn tevreden over de speelvoorzieningen en het activiteitenaanbod in de wijk. Levensloopgeschikte wijk Rivierenwijk wordt een aantrekkelijke, vitale wijk met een servicezone, waar bewoners zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen woning en woonomgeving kunnen blijven wonen. Welzijn- en zorgdiensten zijn dichtbij of zelfs aan huis verkrijgbaar. Actieve wijk De werkloosheid in de wijk daalt door werk en werklocaties aan te bieden. Verschillende uitvoerders van werk beschouwen we dan ook als werkgever.

Rivierenwijk: een gezonde wijk De gezondheid van de bewoners staat voorop. We bieden activiteiten aan die de gezondheid verbeteren of beschermen. Daarbij kijken we naar leefstijl én leefomgeving. (maatwerk) In dit programma worden bewoners gestimuleerd meer invloed te krijgen op hun omgeving en daarmee ook op hun eigen gezondheid. (activering) Dit maken we mogelijk met voldoende wijkvoorzieningen, een passend activiteitenaanbod, ‘Rivierenwijk beweegt’ en sportveldjes in de wijk. (voorzieningen realiseren)

Publieke gezondheid CONCLUSIES

De Agenda De bestaande onderzoeksagenda: Een bestuurskundig amendement In hoeverre draagt slechte gezondheid bij aan sociaal-economische uitval en sociale uitsluiting? Wat kan goede gezondheid bijdragen aan het voorkomen van sociaal-economische uitval en sociale binding. Disaggegreren naar lokaal en buurtniveau Een bestuurskundig amendement Welke determinanten van gezondheid zijn beleidsgevoelig? Welke provisies of functies dragen bij aan een betere gezondheid? Wie zouden voor wat verantwoordelijkheid kunnen of moeten nemen / krijgen? Gebruik zoveel mogelijk de bestaande instituties / organisaties.

Drie dilemma’s rondom Public Health Vraagt Public Health om een nieuw paradigma? Zoek aansluiting bij bestaande paradigma’s als de sociale investeringsstaat. Is Public Health een te holistisch concept? Zoek naar een betere coördinatie tussen programma’s. Gezondheid is een individueel goed en een publiek goed. Maar om gezondheid te kunnen bevorderen zijn er voorzieningen en diensten nodig die een semi-collectief karakter hebben. Investeer in de fysieke en sociale infrastructuur die nodig is ter bevordering van gezondheid

Tot slot: Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel?